قوانین جدید طالبان در شهر تصرف شده: زنان بدون مَحرم از خانه خارج نشوند

طالبان بنا به وعده خود در تشکیل «دولت اسلامی» قوانینی را در شهرهای فتح شده مانند «تخار» به اجرا گذاشته است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از دیده‌بان ایران، فعالان سیاسی در نوشته ها و مصاحبه های خود مدعی بودند طالبان امروز با طالبان دیروز فرق دارد این درحالی است که احمد نادری نماینده انقلابی مجلس مدعی است که این گروه یک جنبش اصیل است و ما باید این گروه را بپذیریم.

سخنگوی طالبان پیشتر در کنفرانس های خبری خود که در تهران، قطر و مسکو برگزار شده بود وعده تشکیل دولت اسلامی را داده بود. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر بهمن ماه سال گذشته در تهران گفت: مردم افغانستان نظام اسلامی می‌خواهند و ما به نمایندگی از مردم افغانستان با شما صحبت می‌کنیم.

تاکید نمایندگان طالبان بر تشکیل حکومت اسلامی با مشورت ایران و روسیه را در این فیلم ببینید( فیلم)

بر اساس گزارش آریانا نیوز و تایمز هندوستان، طالبان بعد از فتح شهر تخار قوانینی را تصویب و به اجرا گذاشته که ما را به یاد سالهای دهه ۹۰ می اندازد.

طبق این قانون، زنان جز با همراهی یکی از مردان محرم، حق ندارند در معابر عمومی رفت و آمد کنند. همچنین، فعالان مدنی گزارش داده اند که طالبان مجددا به مردان شهر دستور داده ریش بگذارند و بدون محاسن در معابر حاضر نشوند. به جز این دو مورد، محاکمه خیابانی و اجرای بلافاصله حکم توسط نیروهای طالبان مجددا به اجرا گذاشته شده و بسیاری از مردم محصور در شهر از تیرباران شدن توسط طالبان ترسیده اند.

آنچه مشخص است این است که بیشترین ترس مردم و فعالان مدنی افغانستان مربوط به اجرای مجدد قوانین محدود کننده زنان است. قوانین وحشتناک طالبان در سالهای استیلا بر افغانستان مشکلات بسیار زیادی را برای آنها در دهه ۹۰ به وجود آورد.

طبق گزارش بی بی سی، اصلی ترین علت امتناع کشورهای خارجی و آمریکا از پذیرش رسمی دولت طالبان در آن سالها همین قوانین ضد زن طالب ها بود. این قوانین به حدی سخت گیرانه بود که حتی اشخاصی مانند حامد کرزی از بیم سوال و جواب شدن توسط خبرنگاران در مورد نقض حقوق زنان حاضر به همکاری با طالبان نشدند.

طالبان در والسوالی تخار درباره حجاب بسیار سخت‌گیرانه‌ای عمل کرده و استفاده از برقع را بر زنان تحمیل کرده است. منع تحصیل دختران دانش آموز بیش از کلاس ششم از جمله این قوانین جدید است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.