حضور اصلاح‌طلبان در کابینه رئیسی بعید است!

غلامرضا ظریفیان گفت: آقای رئیسی حاضر نمی‌شود از اصلاح‌طلبان در دولتش استفاده کند و تعامل او با اصلاح‌طلبان در حد همین رایزنی‌ها باقی می‌ماند

به گزارش تازه‌نیوز، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران نشان داده است که چندان بی‌میل نیست که با همه گروه‌ها ولو منتقدانانش خاصه اصلاح‌طلبان تعامل داشته باشد اما باید دید سطح این تعاملات تا کجا خواهد بود و آیا اگر رئیسی بخواهد بیش از گفت‌وگوها و رایزنی‌ها اصلاح‌طلبان را در امر کشورداری مشارکت دهد، مورد انتقاد اصولگرایان واقع می‌شود یا خیر؟

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی درباره این موضوع به نامه‌نیوز گفت: «نباید پیش‌دارد و باید اجازه داد که انسجام ملی در کشور شکل بگیرد و اگر چانه‌زنی با گروه‌های مختلف برای منافع ملی رخ می‌دهد، باید از آن استقبال صورت بگیرد و به نظر من گفت‌وگو با جناح‌های مخالف می‌تواند فرای اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باشد و نظرات اساتید دانشگاه، فعالان اجتماعی و هنرمندان هم گرفته شود. به هر حال این رویکرد از سوی آقای رئیسی مثبت است و نیازی نیست با نگاهی منفی با آن روبه‌رو شویم».

او ادامه داد: «حالا باید دید که آیا رویکرد تعاملی با نیروهای منتقد استمرار خواهد داشت یا نه؟ از یک‌سو باید مشاهده کرد که دولت آقای رئیسی در این مسیر چه قدر ثابت‌قدم است و اینکه آیا تعامل با گروه‌های مختلف ادامه‌دار خواهد بود یا نه و از سوی دیگر باید دانست که به دلیل بی‌اعتمادی گسترده مردم به سیاست حتما استقبال عمومی از این دست تعامل‌ها با ملاحظات و احتیاط‌هایی همراه می‌شود. در نهایت هنوز مشخص نیست که تعامل آقای رئیسی با منتقدان چه‌قدر واقعی است».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تجربه تاریخی از تعامل‌های بین جناحی بیان کرد: «واقعیت‌های سیاسی جامعه و البته تجربه زیسته نشان می‌دهد که چنین تعامل‌هایی تداوم نمی‌یابد زیرا وقتی یک دولتی سر کار می‌آید، جناح حامی‌اش انتظاراتی دارد که باید به آنها عمل شود. واقعیت این است که نگاه ملی به موضوعات در کشور ما ضعیف است. اکنون هیچ جناحی نمی‌تواند ادعا کند که مای اصلاح‌طلب یا مای اصولگرا می‌توانیم همه مشکلات را حل کنیم و اگر چنین نگاهی وجود داشته باشد، توهمی بیش نیست؛ بنابراین امروز نیاز داریم که دولت از همه ظرفیت‌ها در همه جناح‌ها استفاده کند و از همه برنامه بگرد اما متأسفانه عرض کردم که چنین نگاهی به دلیل جناح‌بازی‌ها به انزوا می‌رود و همه چیز ایدئولوژیک و به حق و باطل تقسیم می‌شود».

او در پایان در پاسخ به این پرسش که اگر رئیسی بخواهد بیش از این با اصلاح‌طلبان ارتباط داشته باشد و حتی بخواهد از آنها در دولتش استفاده کند آیا با اصولگرایان به مشکل برمی‌خورد یا نه، گفت: «من باور دارم آقای رئیسی حاضر نمی‌شود از اصلاح‌طلبان در دولتش استفاده کند و تعامل او با اصلاح‌طلبان در حد همین رایزنی‌ها باقی می‌ماند اما اگر به فرض محال او اصلاح‌طلبی را وارد دولت کند، حتما اصولگرایان برنمی‌تابند و علیه آقای رئیسی و دولتش موضع می‌گیرند. از این سو اصلاح‌طلبان به دلیل مبهم‌بودن فضای سیاسی به راحتی تن به همکاری همه‌جانبه با دولت آقای رئیسی نمی‌دهند و اگر به فرض درخواستی برای همکاری باشد، با تأمل با آن مواجه می‌شوند».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.