بیانیه پایان مذاکرات دولت افغانستان و طالبان در تهران

دو هیات افغانستانی حاضر در نشست تهران (هیات های دولت افغانستان و طالبان) تاکید کردند که جنگ راه حل مساله افغانستان نبوده و همه تلاش ها باید در راستای رسیدن به راه حل سیاسی باشد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایرنا، بر اساس اعلامیه دو هیئت بین الافغانی نشست تهران، دو جانب اشتراک کننده بین الافغانی صلح که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورخ ۷ و ۸ ماه جولای سال ۲۰۲۱ در شهر تهران گفت و گو نمودند، بالای موارد ذیل به توافق رسیدند:

۱.هیاتها از مساعی و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در مورد تامین صلح در افغانستان و مهمان نوازی های بعمل آمده ابراز امتنان می نمایند.

۲.هر دو جانب با درک مشترک از خطرات ناشی از ادامه جنگ و صدمه ای که از آن متوجه سلامت کشور می شود، به موافقه رسیدند که جنگ راه حل مساله افغانستان نبوده و باید همهٔ تلاش ها در جهت رسیدن به راه حل سیاسی و صلح آمیز توجیه گردند.

۳. گفتگوها در فضای صمیمانه صورت گرفت و همه مسایل بصورت مفصل و با صراحت مطرح گردید.

۴. هر دو جانب تصمیم گرفتند مواردی را که ضرورت به مشورت و وضاحت بیشتر دارد مانند ایجاد مکانیزم گذار از جنگ به صلح دایمی، نظام اسلامی مورد توافق و نحوه دستیابی به آن طی نشست بعدی که در نزدیکترین فرصت ممکن دایر خواهد شد مورد بحث قرار داده، به نتیجه برسند.

۵. طرفها نشست تهران را فرصت و زمینه جدید برای تقویت راه حل سیاسی معضل افغانستان می دانند.

۶. هر دو جانب حملاتی را که خانه های مردم، مکاتب، مساجد و شفاخانه ها را هدف قرار داده باعث تلفات ملکی می گردند و همچنان تخریب تاسیسات عامه را به شدت تقبیح نموده خواستار به سزا رساندن عاملین آن می گردند.

بیشتر بخوانید: مذاکره‌کننده ارشد طالبان در ایران کیست؟ +عکس

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.