واکنش احمدی‌نژاد به حملات طالبان و تحولات افغانستان

محمود احمدی‌نژاد گفت: بیش از ۴۰ سال است که مردم افغانستان، اسیر سیاست های شیطانی قدرت های بزرگ و بازیگران منطقه ای هستند.

 

به گزارش تازه‎‌نیوز،  محمود احمدی‎‌نژاد تاکید کرد: من به صراحت اعلام می کنم که ملت ایران، دوست و برادر مردم افغانستان و غمخوار آنان است. مردم افغانستان، مردمی دوست داشتنی، بافرهنگ، با سابقه طولانی تمدنی، انسان هایی باهوش، پرکار، پرتلاش، صمیمی و مومن و بخشی از یک حوزه تمدنی بسیار بزرگ و فرهنگ بسیار عظیم، انسانی و اخلاق مدار هستند.

بخش‌هایی از صحبت های احمدی نژاد درباره تحولات جاری در افغانستان به شرح زیر است:

من یادم می آید که در اولین دیدار با رئیس جمهور قبلی افغانستان، با ایشان درباره قصد حمله، تصرف، به هم ریختن و ایجاد درگیری داخلی در افغانستان توسط قدرت های بزرگ صحبت می کردیم. به اتفاق، با اسناد و اطلاعاتی که موجود بود، تاکید کردیم که آنها به فکر مردم افغانستان و این شعارهایی که می دهند، نیستند. آنها به دنبال معادن بسیار غنی از جمله معادن مس و سایر کانی های بسیار گرانبهای افغانستان هستند.

از روز اولی که وارد افغانستان شدند، اولین چیزی که بُردند، نقشه های معادن افغانستان بود و بسیاری را هم خودشان با دستگاه ها و سیستم هایی که دارند، شناسایی کردند تا بتوانند مسلط شوند. الان هم دنبال همان هستند. در کل خاورمیانه، مسئله همین است. بحث انرژی است، می خواهند مسلط شوند و انرژی ارزان را ببرند تا بتوانند دنیا را چپاول کنند.

به چند مورد از این حوادث یا جریانات اشاره می کنم؛ ظاهرا همه پذیرفته اند که عده ای مسلح شوند، با کمک دیگران و بیگانگان، حرکت کنند و اگر توانستند تسلط پیدا کنند، به رسمیت شناخته می شوند. در واقع “اصالت قدرت” و “غلبه” به رسمیت شناخته شده است.

دوم و بدتر اینکه، با اسلحه مسلط شوند و ادعا کنند که می خواهند حکومت اسلامی تشکیل دهند. این یک ظلم مضاعف است. بدترین نوع معرفی از یک مکتب آسمانی است. اسلام و همه ادیان آمده اند که حقوق ملت ها احیا شود. بویژه حق حاکمیت و حق تعیین سرنوشت ملتها به رسمیت شناخته شود. اینکه با اسلحه برویم، بگیریم و بعد نامش را حکومت اسلامی بگذاریم! کدام حکومت اسلامی!؟ پول می دهند، پشتیبانی می کنند، سلاح می دهند، مردم را به جان هم می اندازند، بعد هم می نشینند و نگاه می کنند، تشویق می نمایند و یا با سکوتشان رضایت خودشان را اعلام می کنند.

 

همه هم مدعی اند که دلسوز مردم افغانستان هستند. اگر دلسوز هستید چرا سلاح می دهید؟ چرا از درگیری ها پشتیبانی می کنید؟ همین منابع را به افغانستان ببرید و صرف عمران و آبادانی کنید، کارخانه بسازید، صنایع آنجا را برپا کنید، کشاورزی اش را احیا کنید، اجازه بدهید مردم خودشان تصمیم بگیرند. بزرگترین ظلمی که دارد به مردم افغانستان می شود این است که دارد حقوق ملت نادیده گرفته می شود. همه دارند دخالت می کنند، همه دارند حرف می زنند، همه می خواهند برای مردم افغانستان تعیین تکلیف کنند و آن کسی که غایب است، ملت افغانستان است!

یک منطق در جهان پذیرفته شده است که منطق عقلانی است. اسلحه ها و درگیری ها را کنار بگذارند و اجازه بدهند ملت افغانستان تصمیم بگیرد و آزادانه رای بدهد و بر اساس رای ملت، دولت و مجلس تشکیل بدهید، به همدیگر کمک کنید، همکار هم باشید، افغانستان را بسازید و جلو ببرید.

 

ملت ایران از وضعی که در افغانستان می گذرد، ناراحت است و غمخوار ملت افغانستان است. اظهارنظرها و دخالت هایی می کنند که ربطی به ملت ایران ندارد. ملت ایران راضی نیست و اینجا بگویم که هیچ احدی حق ندارد، حیثیت ملت ایران را ببرد و در این رقابت های قدرت که پشت سر آن، شیاطین و سلطه گران جهانی قرار دارند، هزینه کند. ملت به کسی اجازه نداده این کار را بکند. آبروی ملت ایران، بسیار بسیار ارزشمند است. ملت ایران، ملت صلح طلب است، دوست سایر ملت هاست، حقوق اساسی ملت ها را به رسمیت می شناسد و راضی نیست هیچکس و هیچ دولت و قدرتی، در امورد دیگران، بخصوص ملت افغانستان دخالت کند.

ملت ایران همه مردم و گروه ها را دعوت می کند که کنار هم بیایند، اسلحه و درگیری ها و رقابت ها را کنار بگذارند و روی یک اصل انسانی کشور را اداره کنند و با هم باشند. انتخاباتی آزاد برگزار شود. هر کس دلسوز مردم افغانستان است باید از این روند حمایت کند، نه اینکه از درگیری ها حمایت کند.

من امیدوارم با همت همه ملت ها، هر چه زودتر سایه شوم اندیشه شیطانی سلطه گری، از جهان و از منطقه ما ریشه کن شود. حکومت های منطقه سر عقل بیایند، کنار هم بنشینند، به مردم افغانستان کمک کنند، از دخالت در امور افغانستان خودداری کنند و به مردم افغانستان احترام بگذارند. ان شاءالله شاهد این باشیم که افغانستان و بقیه کشورها، در صلح، آرامش، امنیت و برادری زندگی کنند و به عمران و آبادی بپردازند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.