عامل جدید تغییر قیمت دلار پیدا شد!/ طالبان چه تاثیری بر بازار ارز ایران می‌گذارد؟

قیمت دلار در بازار ارز ایران همچنان در کانال ۲۵ هزار تومان در حال نوسان است. در کنار عوامل مختلف تاثیرگذار بر قیمت دلار، عامل جدید دیگر ناآرامی‌ها در افغانستان است که در تجارت ایران هم تاثیر دارد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تجارت نیوز، روز گذشته اعلام شد به دلیل سقوط دو گمرک مرزی ایران و افغانستان به دست طالبان، تجارت ایران با این کشور در مرزهای دوغارون و ماهیرود متوقف شده است. اما این خبر چه تاثیری بر بازار ارز ایران دارد؟

افغانستان در سال‌های اخیر معمولا یکی از پنج کشور اصلی مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده است.

در سال گذشته سهم افغانستان از کل صادرات ایران حدود هشت درصد بوده که با توجه به کاهش شدید درآمدهای نفتی، سهم این چنینی در درآمدهای غیرنفتی به نظر می‌رسد برای بازار ارز ایران اهمیت قابل توجهی داشته باشد. از کل ۳۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته بیش از سه میلیارد دلار سهم افغانستان بوده است.

حسین سلیمی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان اواخر سال گذشته حجم صادرات ایران به افغانستان را ۲.۷ میلیارد دلار اعلام و برآورد کرده بود که تا انتهای سال این رقم به میزان ۳ میلیارد دلار که قبلا هم بود برسد.

نکته قابل توجه آن است که طبق اعلام سلیمی به ایلنا، از کل واردات افغانستان ۴۴ درصد سهم ایران است.

اما علت عدم رشد صادرات ایران به افغانستان در چند سال اخیر چه بوده است؟

درباره این موضوع محمدمهدی جوانمرد قصاب، رایزن بازرگانی ایران در افغانستان به فارس گفته است: زیرساخت‌های صادراتی در مرزهای شرقی دو کشور ضعیف است.

بنابراین به نظر می‌رسد نبود زیرساخت‌ها تاثیر قابل توجهی دارد و در صورت تداوم ناآرامی‌ها در افغانستان و توقف صادرات ایران به این کشور، شوکی در حد هشت درصد به صادرات غیرنفتی ایران وارد خواهد شد که می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت دلار بگذارد. آیا قیمت دلار خیلی زود از این اتفاق تاثیر می‌گیرد؟

واکنش محمود احمدی‌نژاد به حضور طالبان در منطقه را از دست ندهید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.