سهم رانت برقی علی کریمی لو رفت!

سهم علی کریمی از رانت برق حداکثر سالی ۱۲۰ میلیون تومان است. این رقم در میان رقم واقعی رانت‌هایی که ناعادلانه در اقتصاد انرژی ایران توزیع می‌شوند هیچ نیست.

به گزارش تازه‌نیوز، محمد فاضلی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در مورد جنجال اخیر در فضای مجازی، پیرامون قبض برق علی کریمی نوشت:

  • علی آقای کریمی در منزل‌شان در فاصله ۴ خرداد تا ۵ تیر ۱۴۰۰ (یک ماه) برابر ۶۲۸۰ کیلووات‌ساعت برق مصرف کرده‌اند و باید ۴٬۶۳۰٬۱۷۵ تومان هزینه برق می‌پرداخته‌اند.

  • مجموع هزینه برق منزل آقای کریمی برای اقتصاد ملی ایران ۱۴٬۶۱۷٬۸۴۸ تومان شده است.
  • به این ترتیب آقای کریمی مبلغ ۹٬۹۸۷٬۶۷۳ تومان بابت برق مصرفی یک ماه منزل‌شان از اقتصاد ملی ایران یارانه دریافت می‌کنند.
  • خوب دقت کنید که مبلغ یارانه برق منزل آقای کریمی برابر با یارانه ماهیانه ۴۵۳۰۰ تومانی ۲۲۰ نفر است.
  •  هیچ سخنرانی، برنامه تلویزیونی یا پژوهش علمی نمی‌تواند به این دقت و صراحت و شفافیت عمق ناعادلانه بودن نظام قیمت‌گذاری انرژی در ایران را نشان دهد.

نتیجه‌گیری اجتماعی: علی آقای کریمی مقصر این بی‌عدالتی نیست، او مثل هر شهروند دیگری طبق قوانین و رویه‌های موجود زندگی می‌کند. او زمانی با قواعد فیفا فوتبال بازی می‌کرد و حالا با قواعد این کشور برق مصرف می‌کند. ساختار دستوری قیمت‌گذاری انرژی است که از او می‌خواهد این مقدار بپردازد و ماهی قریب به ۱۰میلیون تومان یارانه برق بگیرد.

نکته مهم: سهم علی کریمی از رانت برق، با محاسبات فوق حداکثر سالی ۱۲۰میلیون تومان یارانه برق است. این رقم در میان رقم واقعی رانت‌هایی که ناعادلانه در اقتصاد انرژی ایران توزیع می‌شوند هیچ نیست. رقم واقعی به ده‌ها و صدها هزار میلیارد تومان در اشکال مختلف از جمله شامل هدررفت، می‌رسد.

جزئیات محاسبه و یادداشت کامل محمد فاضلی را اینجا بخوانید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.