برخورد اصلاح‌طلبان با رئیسی مانند احمدی‌نژاد است؟

اسماعیل گرامی‌مقدم گفت: اگر دولت آقای رئیسی بتواند اصلاحاتی مهم در کشور به وجود آورد و مشکلات را رفع کند، از آن حمایت می‌کنیم.

به گزارش تازه‌نیوز، سید ابراهیم رئیسی بنای دولتی فراجناحی دارد و در این زمینه از پیش تا پس از انتخابات چه در شعارهای انتخاباتی و چه با تماس‌هایی که دفتر او با اصلاح‌طلبان گرفته، نشان داده است که واقعا بنای چنین کاری را دارد تا از همه نیروهای سیاسی در دولتش استفاده کند. اما آیا چنین هدفی با مقتضیات سیاسی امروزِ ایران دست‌یافتنی است؟ و آیا اصلاح‌طلبان هم در طول مسیر دولت رئیسی، همراه او می‌شوند؟

اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از اعضای جبهه اصلاحات ایران درباره مناسبات اصلاح‌طلبان با دولت سید ابراهیم رئیسی به نامه‌نیوز گفت: «در وهله نخست باید بگویم که تماس‌های دفتر آقای رئیسی با اصلاح‌طلبان را مثبت ارزیابی می‌کنم و باید به چنین رویکردی احترام گذاشت. حتما پیشنهاد اینکه اصلاح‌طلبان در طول دولت نظرات خود را به رئیس‌جمهور ارائه دهند، پسندیده است و نقطه مثبتی برای آقای رئیسی همین حالا که هنوز در پاستور مستقر نشده است، محسوب می‌شود».

او در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان در مواجهه با رئیسی، منقتد دولت خواهند بود مانند آنچه در دوران احمدی‌نژاد شاهد بودیم یا آنکه سعی دارند با دولت آینده در تعامل باشند، بیان کرد: «اصلاح‌طلبی فقط با انتقاد تعریف نمی‌شود. ما اصلاح‌طلب هستیم برای آنکه منافع ملی را تأمین کنیم و اگر دولت آقای رئیسی بتواند اصلاحاتی مهم در کشور به وجود آورد و مشکلات را رفع کند، از آن حمایت می‌کنیم. مناسبات اصلاح‌طلبان با آقای احمدی‌نژاد فرق داشت زیرا همه می‌دانند که احمدی‌نژاد اصلا اصولگرا هم نبود و فقط از اصولگرایان استفاده کرد. در دو دولت او همه ظرفیت‌‌های کشور در حال نابودی بود؛ از اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی، فرهنگ و جامعه. لازم بود که در آن مقطع اصلاح‌طلبان هشدار دهند که کشور با این وضعیت به ویرانی می‌رود اما اگر ما مشاهده کنیم که آقای رئیسی کابینه‌ای معقول چیدمان می‌کند، افراد شایسته‌ای را به عنوان استانداران و فرمانداران منصوب می‌کند، به سمت تنش‌زدایی با جامعه بین‌المللی می‌رود و به حقوق آحاد مردم احترام می‌گذارد، حتما از او و دولتش حمایت می‌کنیم».

این فعال سیاسی ادامه داد: «البته فعلا برای قضاوت زود است. باید دید که چه‌قدر همه اینها محقق می‌شود. ممکن است عکس این حالت رخ دهد و افرادی در حوزه‌های مختلف کابینه حضور یابند که نگاهشان افراطی است یا دولت آقای رئیسی در جهت تقابل با جامعه بین‌المللی حرکت کند که معلوم است اگر چنین شود ما انتقاد می‌کنیم».

او همچنین درباره شرایط سیاسی امروز اصلاح‌طلبان هم گفت: «ببینید حدود ۵۲ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند اما این عدم شرکت در انتخابات به معنای نفی اصلاحات نبود زیرا آنها به اصولگرایان رأی ندادند، بلکه در اعتراض به وضع موجود نارضایتی خود را اعلام کردند و این نارضایتی لزوما از اصلاح‌طلبان نیست. اصلاح‌طلبان حتما در ادامه مسیر فعالیت خواهند کرد و می‌دانند که این شرکت‌نکردن‌ها دائمی نیست و به یاد داریم که در شورای دوم، مجلس هفتم و مجلس هشتم هم مردم شرکت نکردند اما بعد از همه آنها دیدیم که در انتخابات سال92 به نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان رأی بسیار بالایی دادند. اصلاح‌طلبان یا به همین شکل جبهه‌ای یا به صورت حزبی فعالیت خود را ادامه می‌دهند و سعی می‌کنند صدای جامعه باشند تا مردم باز هم به آنها اعتماد کنند. ممکن است شرایط کلی بهبود یابد و مردم دیگر با صندوق انتخابات قهر نکنند و پای کار بیایند که در آن صورت شانس پیروزی اصلاح‌طلبان بالا می‌رود و ممکن است با بدتر شدن شرایط کشور میزان مشارکت در انتخابات‌های آینده از 48درصد هم پایین‌تر بیاید».

گرامی‌مقدم در پایان گفت: «به هر روی سیاست برای اصلاح‌طلبان تمام نشده است و بعد از این سعی می‌شود ضمن ترمیم سرمایه اجتماعی سعی شود تا برنامه‌ای دقیق‌تر برای ارائه نامزد داشته باشیم، برنامه‌ای که با لحاظ‌کردن همه محدودیت‌ها از جمله ردصلاحیت‌ها به کار گرفته شود».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.