توضیح پلیس در مورد ویدئوی دستگیری یک جانباز

درپی انتشار فیلمی از اجرای حکم تخلیه منزل یک جانباز، معاون اجتماعی پلیس پایتخت توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایسنا، درپی انتشار فیلمی از اجرای حکم تخلیه منزل یک جانباز، معاون اجتماعی پلیس پایتخت توضیحاتی را ارائه کرد.

سرهنگ مراد مرادی، دراین باره گفت: فیلمی که در فضای مجازی پخش شد موجب تاسف پلیس شد و باعث آزردگی خاطر و ناراحتی فرماندهی محترم ناجا شد، اما واقعیت امر این است که این فیلم قطعه کوچکی از پازلی بوده که از سال ۹۸ شروع شده است. در شهریور سال ۱۳۹۸ این جانباز عزیزمان ملک خودش را می فروشد و در موعد مقرری که در مبایعه نامه مشخص شده، منزل خود را به خریدار تحویل نمی‌دهد.

مرادی با اشاره به اینکه در شهریور ۹۸ موضوع به مراجع قضایی ارجاع داده شد، گفـت: بر اساس تمام مستندات و ادله ای که در پرونده بوده و شرایط و نحوه معامله، صحت معامله مورد تایید مراجع قضایی قرار گرفت و پس از مراحل واخواهی و تجدید نظر خواهی، در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ حکم نهایی مبنی بر اینکه این جانباز عزیز باید منزل خود را تخلیه کرده و به خریدار تحویل دهد اعلام شد. یک مهلت چهار ماهه نیز به این فرد داده شد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه با وجود فرجه ای که توسط مقام قضایی داده می شود این اتفاق صورت نگرفت، گفت: در ۶ مرحله پس از اعلام حکم نهایی در تاریخ های ۹ مهر ۱۳۹۹، ۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۴ آذر ۱۳۹۹، ۶ بهمن ۱۳۹۹، ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ و ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ نماینده دادستان به اتفاق ضابط قضایی و ماموران اجرای حکم در منزل این جانباز مراجعه می کنند و با آرامش و صحبت از ایشان خواهش می کنند که این ملک را تخلیه و در اختیار خریدار قرار دهد که متاسفانه این اتفاق نمی افتد و جانباز عزیز ما از اجرای حکم تمرد و استنکاف می کند.

مرادی با بیان اینکه باز هم زمانی برای تخلیه به این جانباز داده شد، گفت: حکم در واقع برای مرحله اجرا به حوزه ضابط اجرایی و مامور اجرایی احکام ابلاغ شده بود و مامور اجرای حکم باید حکم را اجرا کند و اگر اجرا نکند تمرد و ترک فعل محسوب می‌شود و برای خود مامور اجرای حکم جرم است.

معاون اجتماعی پلیس پایتخت ادامه داد: در این ۶ مرحله ۳ فصل مشترک برای این جانباز وجود داشته که مستندات آن به صورت فیلمبرداری و مکتوب صورتجلسه شده و موجود است. اول آنکه توهین و فحاشی در محل به مامور اجرای حکم در حضور نماینده دادستان صورت گرفته، دوم آنکه تمرد از اجرای حکم صورت گرفته و در این ۶ مرحله خودزنی کرده و تهدید به خودکشی کرده و تمام فیلم های آن نیز موجود است و در نهایت چاقو را به سمت شاهرگ خودش برده که قصدش را عملیاتی کند. در مرحله آخر با توجه به اینکه در این ۶ مرحله حکم اجرا نشده در ۱۳ تیر ۱۴۰۰، نماینده دادستان به همراه مامورین اجرای حکم به محل مراجعه کرد و در نهایت با وجود فرجه هایی که داده شده باید حکم اجرا و منزل به خریدار تحویل داده شود.

وی افزود: بعد از حدود یکساعت که نماینده دادستان با این جانباز صحبت و تاکید کرد باید حکم اجرا شود. اما ایشان متاسفانه همان سناریویی که در ۶ مرحله گذشته داشته، با شرایط ویژه ای دیگر یعنی اجرای تهدیداتی که مطرح و مجددا تکرار کرد که آثار این اقدامات و خودزنی‌ها روی بدن این جانباز مشهود است.

مرادی گفت: از طرفی دیگر این ساختمان مجتمعی مسکونی بوده و وی قصد به آتش کشیدن ساختمان را داشته و با توجه به شرایط اضطراری که در عملیات وجود داشته و نماینده دادستان که مسئول تصمیم گیری بوده، بدلیل جلوگیری از آسیب رسانی به خود و خانواده اش و همچنین جلوگیری از به آتش کشیدن ساختمان و پیشگیری از اتفاقی ناهنجار، چند بار این جانباز عزیز را سوار بر ویلچرش می‌کنند که به مرجع قضایی ببرند تا تخلیه صورت گیرد و حکم اجرا شود. متاسفانه جانباز از این امر ممانعت و خود را از پله ها به پایین پرت کرد. در آن زمانی که در تصویر مشخص بوده و تکه‌ای از ماجراست. دقیقا بعد از همین اتفاقات رخ داده و ماموران مجبور می‌شوند این فرد را به داخل خودرو ببرند.

به گفته معاون اجتماعی فاتب تمام این اقدامات در شرایط اضطراری بوده و مطابق ماده ۱۰۲ قانون جزای اسلامی؛ بدلیل جلوگیری از خود زنی و حرکت آسیب زایی جدی تر، این اقدام صورت گرفته است. به لحاظ قانونی هم، قانون گذار این شرایط را به منظور دفع ضرر در شرایط اضطراری پیش بینی کرده و نماینده دادستان باید تصمیم گیری و صحنه را مدیریت کند.
وی افزود: منزل ایشان در۱۰۰ متری محل بنیاد شهید هست و از سال ۱۳۹۸ متاسفانه هیچگونه معاضدت قضایی و اقدام حمایتی که باید از طرف بنیاد شهید صورت بگیرد صورت نگرفت و بنیاد شهید باید وارد مذاکره میشد و شاکی و متشاکی را دعوت میکرد و با مذاکره جبران خسارت می کرد و این مساله را با مصالحه حل می کرد که متاسفانه این اقدام رخ نداد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.