با تلاش گروهی از مخترعین حوزه بهداشت و درمان کشور:

هوش مصنوعی برای تشخیص و درمان مسمومیت به کمک پزشکان می‌آید

گروهی از مخترعین جوان حوزه بهداشت و درمان کشور نرم افزاری هوشمند طراحی کرده اند که با استفاده از داده های موجود می تواند به عنوان مشاور و راهنمای دانشجویان و پزشکان در تشخیص سریع و درمان عوامل مسمویت کمک نماید.
این سامانه هم اکنون تست فاز حیوانی را با موفقیت به پایان رسانده و برای فاز تست انسانی مراحل پایانی خود را می گذراند.

به گزارش تازه نیوز، گروهی از مخترعین جوان حوزه بهداشت و درمان کشور نرم افزاری هوشمند طراحی کرده اند که با استفاده از داده های موجود می تواند به عنوان مشاور و راهنمای دانشجویان و پزشکان در تشخیص سریع و درمان عوامل مسمویت کمک نماید. این سامانه هم اکنون تست فاز حیوانی را با موفقیت به پایان رسانده و برای فاز تست انسانی مراحل پایانی خود را می گذراند.

امیر امیرخانی، اسمعیل جوادی و سمیه کرمی از مخترعین جوان حوزه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور سامانه هوشمند تشخیص و درمان عامل مسمومیت را طراحی و ثبت اختراع کرده اند.

دکتر امیرخانی از اعضای این گروه ضمن تشریح این سامانه هوشمند اظهار کرد؛ این نرم افزار دارای هوش مصنوعی دیپ لرنینگ (deep learning) است و یادگیری هوشمند ماشینی دارد. این سامانه با داده های اولیه ای از کتب مرجع و منابع علمی معتبر داخلی و خارجی و اطلاعات ثانویه دریافتی توسط کاربران مختلف اطلاعات خود را به روز کرده و تجربه و مهارتش را افزایش می دهد. دقیقا مانند پزشکی که طی سالیان متمادی دانش، تجربه و مهارت خود را افزایش داده است با این تفاوت که این نرم افزار به عنوان یک دستیار و به دلیل استفاده سریع و بهنگام از حجم وسیعی از اطلاعات موجود در کوتاه ترین زمان ممکن، احتمالا بهترین و شاید دقیقترین تشخیص یا راه درمان ممکن را پیشنهاد و به پزشک مشاوره می دهد.

امیرخانی در بیان علت و انگیزه طراحی و ساخت طراحی این سامانه هوشمند افزود: مسمومیت ها از پیچیده ترین موارد تشخیصی در درمان هستند چرا که عمدتا علائم یا شرح حال بیان شده توسط بیمار یا اطرافیان وی به خاطر وخامت حال بیمار قابل اعتماد نیست و یا اینکه اطلاعات لازم را در این خصوص نداشته و یا به هر دلیل بیان نمی کنند. از طرفی مسئله “زمان” در تشخیص سریع و درمان این بیماران عاملی حیاتی و مهم است و لذا لازم است به پزشک معالج در تشخیص سریع و به موقع نوع مسمومیت و درمان آن کمک شود. این سامانه با داشتن اطلاعات کامل از علائم، نشانه ها، عوارض، مشخصات مواد سمی و راه های درمان به عنوان یک دستیار و مشاور حاذق می تواند به دانشجویان و پزشکان، پیشنهادهای موثر و سریعی در تشخیص و راه درمان عامل مسمومیت ارائه نماید و درصد موفقیت درمان را بالا ببرد، در نتیجه با توجه به تسریع در تشخیص و درمان، از عوارض بعدی بیمار کاسته و در برخی موارد نیز از بسیاری از مرگ های بیماران جلوگیری شود.

امیرخانی اضافه کرد: به خاطر حساسیت های حوزه پزشکی، این سامانه هوشمند ابتدا در حوزه دامپزشکی مورد تست و استفاده آزمایشی قرار گرفت که خوشبختانه با موفقیت همراه بود لذا با توجه به بازخوردهای مثبت این کار، در قالب اپلیکیشنی با عنوان – برنامه دستیار و مشاور تشخیص مسمویتهای شایع در حیوانات- از طریق فضای مجازی قابل دریافت و استفاده است. وی در پایان اضافه کرد؛ این سامانه هوشمند پس ازطی تمام مراحل فاز انسانی به زودی در دسترس علاقه مندان و دانشجویان و پزشکان محترم قرار می گیرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.