انتحار دلاری روحانی از ترس رئیسی

بانک مرکزی در نیمه نخست سال طبق مجوز شوای عالی امنیت ملی حدود ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی تخصیص خواهد داد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تحریریه، اکبر کمیجانی، رئیس کل این بانک، اخیرا در دیدار با علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت گفت: بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون در خصوص تامین ارز ۵.۵ میلیارد دلار از ۸ میلیارد دلار مرحله اول اقدام کرده که خوشبختانه بخشی از کالاها وارد کشور شده و بقیه نیز در گمرکات است.

رئیس شورای پول و اعتبار خاطر نشان کرد: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی اختصاص دو میلیارد دلار باقی مانده از بودجه برای واردات کالاهای اساسی در نیمه امسال در دستور کار قرار گرفته است.

کمیجانی با تاکید بر این که بانک مرکزی همانند تلاش برای تامین ارز شش میلیارد دلار تکلیف شده، اقدامات لازم را نیز در خصوص تامین ارز این دو میلیارد دلار اضافه شده در سریع ترین زمان ممکن انجام خواهد داد، گفت :امیدواریم با تحقق این کار، وضعیت بهتری را در موجودی کالاهای اساسی در کشور شاهد باشیم.

اختصاص شش میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تاکنون و اختصاص دو میلیارد دلار دیگر در نیمه نخست امسال، در حالی است که براساس جزء ۳ بند ب تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰، دولت صرفا می تواند تا سقف هشت میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ برای کالاهای اساسی اختصاص دهد که البته این رقم پس از رفت و برگشت چند باره در مجلس و مخالفت دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ و اختصاص مابه التفاوت آن به مردم صورت گرفت.

اکنون پرسش این است که اختصاص کل ارز ۴۲۰۰ پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۰ در نیمه نخست امسال چه توجیهی دارد؟

ظاهرا دولت حسن روحانی از ترس لغو این مصوبه خسارت بار و رانتی، با هدف انتفاع حداکثری گیرندگان، کل ارز ترجیحی موردنیاز را در همین ۵ ماهه نخست سال تخصیص داده است.

کارشناسان اقتصادی اجماع نظر دارند که تا تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی متوقف نشود، بازار به آرامش نخواهد رسید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.