پایان کرونا به نفع صادرات چین

طبق داده‌های گمرک چین، مازاد تجاری چین با ایالات متحده در ماه ژوئن به 32.58 میلیارد دلار افزایش یافت. این رقم در ماه می 31.78 میلیارد دلار بوده است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از اتاق بازرگانی تهران؛ صادرات چین با سرعت بالاتری نسبت به انتظارها در ماه ژوئن رشد کرد، چراکه تقاضای جهانی با کاهش محدودیت‌ها و افزایش واکسیناسیون، شیوع ویروس و تأخیرهای بندری را در سراسر جهان کاهش داده است. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی درباره وضعیت تجارت چین منتشر کرده است.

طبق اطلاعات گمرک چین، رشد واردات هم بالاتر از انتظارات بوده، هرچند سرعت آن نسبت به ماه می کمتر بوده است.

به لطف تلاش‌های پکن در مهار گسترده همه‌گیری زودتر از شرکای خود، بزرگ‌ترین صادرکننده جهان موفق به احیای اقتصاد از رکود ناشی از ویروس کرونا در سال 2019 شده است.

صادرات به دلار در ماه ژوئن نسبت به سال قبل 32.2 درصد افزایش یافت، درحالی‌که این رشد در ماه می 27.9 درصد رشد داشته است. تحلیلگران نظرسنجی رویترز افزایش 23.1 درصدی را پیش‌بینی کرده بودند.

لوئیس کوئیس، رئیس اقتصاد آسیا در اقتصاد آکسفورد گفت: صادرات در ماه ژوئن با روند صعودی غیرمنتظره‌ای مواجه شد.

عملکرد تجاری چین در ماه‌های اخیر عمدتاً به دلیل کمبود قطعات نیمه‌هادی، تنگناهای لجستیکی، هزینه مواد اولیه و حمل نقل بالاتر تحت‌فشار بوده است.

حالا به نظر می‌رسد کاهش محدودیت‌های کووید 19 و واکسیناسیون محرک تقویت‌کننده تقاضای جهانی برای کالاهای چینی بوده است.

میزان بالای محموله‌ها در ماه گذشته افزایش فعالیت در خارج از کشور را نشان می‌دهد. معیار فعالیت کارخانه‌های ایالات متحده در ماه ژوئن به بالاترین سطح رسید، درحالی‌که رشد تجارت منطقه یورو با بیشترین سرعت در 15 سال گذشته شتاب گرفته است.

داده‌ها نشان می‌دهد که واردات ماه گذشته 36.7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، این میزان از رقم 30 درصد پیش‌بینی شده بالاتر بوده است. اما بااین‌حال از رقم 51.1 درصدی ماه می کمتر بوده است. رشد واردات در ماه می، بالاترین نرخ رشد در یک دهه گذشته بوده است.

 عدم اطمینان همه‌گیری

لی کویون، سخنگوی اداره گمرک چین گفت که تجارت کشور ممکن است در نیمه دوم سال 2021 کند شود که آن‌هم عمدتاً به دلیل تأثیر نرخ رشد بالا در سال گذشته است.

لی همچنین گفت خطرات تورم وارداتی قابل‌کنترل هستند اگرچه تجارت چین هنوز به دلیل همه‌گیری جهانی با عدم اطمینان روبه‌رو است. اما ما همچنان فکر می‌کنیم تجارت خارجی چین در نیمه دوم سال به رشد نسبتاً سریع خود ادامه دهد. چین ماه گذشته 51.53 میلیارد دلار مازاد تجاری ثبت کرد که در مقایسه با پیش‌بینی نظرسنجی و رقم 44.2 میلیارد دلاری بیشتر است. این رقم ماه می 45.54 میلیارد دلار بود.

طبق داده‌های گمرک چین، مازاد تجاری چین با ایالات متحده در ماه ژوئن به 32.58 میلیارد دلار افزایش یافت. این رقم در ماه می 31.78 میلیارد دلار بوده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.