تحلیل شبکه تلویزیونی ان اچ کی از آینده توافق هسته‌ای

روحانی مذاکرات احیای برجام را واگذار کرد

رییس جمهور آینده ایران، اعلام کرده که به راحتی به آمریکا امتیاز نخواهد داد و این یعنی احیای توافق هسته ای در دولت بعدی در پرده ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، شبکه تلویزیونی ان اچ کی ژاپن در تحلیلی از آینده مذاکرات برجام در دولت رئیسی خبر داد.

در تحلیل این شبکه رادیو و تلویزیونی آمده است: حسن روحانی، رییس جمهور ایران درباره مذاکره غیر مستقیم با آمریکا برای احیای توافق هسته ای گفت، نتیجه گیری مذاکره برای احیای توافق هسته ای را به دولت بعدی که از ماه آینده شروع به کار خواهد کرد، واگذار می کند. اما از آنجا که رییسی، محافظه کار و ضد امریکاست، اعلام کرد به آسانی به آمریکا امتیاز نخواهد داد و نتیجه مذاکره غیر مستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته ای قابل پیش بینی نیست.

مذاکره غیر مستقیم ایران و دولت بایدن برای احیای توافق هسته ای که دولت سابق ترامپ به طور یک جانبه از آن خارج شده، از ماه آوریل امسال با میانجیگری اتحادیه اروپا آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. در ایران دولت رییسی که در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی رسید، از اوایل ماه آینده با اتمام دوره رییس جمهوری روحانی که همکاری با جامعه بین المللی را اعلام کرده بود، روی کار خواهد آمد. مقامات دولت ایران پس از پیروزی رییسی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند، در نظر دارند در مذاکره غیر مستقیم با آمریکا در دولت فعلی به توافق دست یابند.

روحانی روز چهاردهم ماه ژوئیه در خلال جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه «امیداوار است دولت بعدی در مذاکره هسته ای با آمریکا به نتیجه برسد» رویکردی مبنی بر واگذاری نتیجه مذاکره احیای توافق هسته ای به دولت بعدی را نشان داده است. از سوی دیگر ، روحانی درباره برنامه های هسته ای ایران با تاکید بر مسالمت آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران خاطرنشان کرد: «در صورتی که نیاز باشد می توانیم سطح غنی سازی اورانیوم را به نود درصد برسانیم.»

مذاکره با آمریکا با تمرکز بر روی دامنه لغو تحریم های اعمال شده این کشور علیه ایران در جریان است. اما رییسی، رییس جمهور آینده ایران، اعلام کرده است که به راحتی به آمریکا امتیاز نخواهد داد. بنابراین هم اکنون از اینکه احیای توافق هسته ای در دولت بعدی ایران به نتیجه برسد، در پرده ای از ابهام قرار دارد.

۱ نظر
  1. مقدم

    سیاست امریکانسبت به ایران بسیارتندوظالمانه است؟امریکاباادعاهاحقوق بشرجهانی با تحریم های ظالمانه به ملت ایران حقوق بشرادعایی اش نقض وفشارشدیدواردمی نماید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.