چند درصد مردم ایران به اختلال روانپزشکی مبتلا هستند؟

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲۳ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور به انواع اختلال روانپزشکی مبتلا بوده و وضعیت بهره مندی از خدمات درمانی در میان ۶۶ درصد از مبتلایان نامناسب است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایرنا، احمد حاجبی در اولین نشست کارگروه تخصصی سلامت روان برای استقرار سند سلامت روان کشور افزود: درصد قابل توجهی از مبتلایان به انواع اختلالات روانپزشکی این افراد (۶۶ درصد) اعتقادی به دریافت درمان جهت مشکلات خود نداشته و معتقدند که مشکلات آنها به طور طبیعی برطرف خواهد شد.

تاکید بر ضرورت انگ زدایی از مبتلایان به طیف اختلالات روانی
وی ضمن تاکید بر ضرورت انگ زدایی از مبتلایان به طیف اختلالات روانی، همکاری همه دستگاه های اجرایی برای توانمندسازی آحاد جامعه، افزایش سواد سلامت روان و بهبود بهره مندی از خدمات سلامت روان را در این راستا الزامی دانست.

حاجبی اظهار داشت: با توجه به به سوابق طرح موضوع سند سلامت روان کشور در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی از سال ۱۳۹۲ و تصویب آن در دومین جلسه کمیسیون دائمی شورا در سال ۱۳۹۷، تنها راه برون رفت از معضلات فعلی را همکاری بین بخشی برای استقرار سنداست.

بیشتر بخوانید: مردم این شهرستان دز دوم واکسن را نمی‌زنند!

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: بهره مندی از همه ظرفیت های سازمانی دستگاه های اجرایی، ضمن مرور جدول تقسیم کار ملی اولیه در جهت تحقق اهداف سند سلامت روان کشور ضروری است.

علی اسدی ادامه داد: باید کمیته اجرایی با محوریت دبیرخانه سلامت مستقر در دستگاه متبوع تشکیل شود تا نسبت به شناسایی و پیشنهاد ظرفیت ها و امکانات بالقوه دستگاه و نیز نیازها و اولویت های مداخله ای تشخیص داده شده در سطح آن دستگاه اقدام و ظرف مدت دو هفته نسبت به ارسال آنها به دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی جهت اصلاح جدول تقسیم کار و بازنگری مداخلات و اولویت های سند تا سال ۱۴۰۴ اقدام شود.

رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور نیز گفت: سیاست های کلی سلامت مبنی بر نقش وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت و مسئول سیاست گذاری های اجرایی، برنامه ریزی های راهبردی، ارزشیابی و نظارت به منظور تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم بوده و باید به موضوع سلامت روانی و اجتماعی، سیاست گذاری برای ارتقای سلامت روان را اولویت داد.

علی دل پیشه بر ضرورت پیگیری آن از سوی دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با همکاری تمامی دستگاه های اجرایی ذی نفع، تاکید کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.