زاپاس رحیم مشایی، شهردار می‌شود؟/ نگاهی به پرونده‌های مهرداد بذرپاش!

مهرداد بذرپاش در یک مصاحبه تلویزیونی با رضا رشیدپور، با تمجید از اسفندیار رحیم مشایی خود را “زاپاس المشایی” معرفی کرده بود، هر چند در اواخر دولت احمدی نژاد به سمت اصولگرایان مخالف وی تغییرجهت داد و سعی کرد خود را به طیف ایثارگران نزدیک کند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از اقتصاد۲۴، مهرداد بذرپاش یکی از۷ گزینه منتخبان ششمین دوره شورای شهر تهران برای شهرداری تهران است. این نام که همیشه باحاشیه های زیادی همراه بوده حالا باردیگر با اعلام نامزدی خود برای شهرداری تهران خبرساز شده ومانند همیشه مخالفت‌ها با او در فضای رسانه‌ای شنیده می شود.

مهرداد بذرپاش کیست؟

مهرداد بذرپاش ۴۱ سال دارد و داماد علیرضا علی احمدی وزیر آموزش و پرورش دولت نهم است؛ چهره ای که کارنامه تحصیلات او همچنان با ابهامات زیادی مواجه است از ابتدای حضورش در فضای سیاسی کشور همیشه حواشی زیادی را از کارنامه تحصیلی او گرفته تا نداشتن سابقه مدیریت اجرایی در سمت هایی که نیازمند تجربه مدیریتی بوده است.

مهرداد بذرپاش در یک مصاحبه تلویزیونی با رضا رشیدپور ، با تمجید از اسفندیار رحیم مشایی خود را” زاپاس المشایی “معرفی کرده بود، هر چند در اواخر دولت احمدی نژاد به سمت اصولگرایان مخالف وی تغییرجهت داد و سعی کرد خود را به طیف ایثارگران نزدیک کند .

اولین گام های مهرداد بذرپاش برای ورود به عالم سیاست به بسیج دانشجویی و ریاستش بر بسیج دانشجویی دانشگاه شریف بر می گردد. پس از آن به عنوان مشاور جوان در کنار محمد باقر قالیباف دیده شد، چند صباحی بعد با انتخابات ۱۳۸۴، مشاور جوان رییس جمهور شد و سپس بدون یک روز سابقه در عرصه مدیریت صنعتی در ۲۶ سالگی مدیریت یکی از بزرگترین مجموعه های خودروسازی منصوب شد و در گام های بعدی معاونت رییس جمهور و ریاست سازمان ملی جوانان را هم تجربه کرد.

او بعدها عضو شورای راهبردی شبکه سه شد و با انتخابات مجلس نهم، نمایندگی را هم تجربه کرد. او بعد از جدایی از احمدی نژاد در زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام مشغول شد. یکی از مدیران زیرمجموعه پر حاشیه توسکا بود.

حضور پر سر و صدای بذرپاش در دیوان محاسبات

انتخاب مهردارد بذرپاش به عنوان رییس دیوان محاسبات در مجلس یازدهم سروصدای زیادی ایجاد کرد تا جایی که صدای بدنه جریان اصولگرایی را هم در آورد. به گونه ای که احمد توکلی ، رییس هیات مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت، در نامه ای به محمدباقر قالیباف، رییس مجلس یازدهم به عدم وجود «سابقه کافی و تحصیلات مرتبط» بذرپاش برای ریاست دیوان محاسبات اشاره کرده و نوشت: وقتی برادرانه به آقای بذرپاش تذکر داده شد که جناب عالی ۲۰ سال سابقه کار ندارید و سابقه تراشی نیز در شان شما نیست و مصلحت آن است که داوطلب نشوید تا اعتراضات برانگیخته نشود، گفت که من در سال ۱۳۷۸ در تاسیس فلان پژوهشگاه نقش مهمی داشتم و بعدا در بسیج دانشجویی سمت فرماندهی داشتم. درحالی که سابقه کار در عرف و متون حقوقی معنای روشنی دارد که رکن آن بیمه شدن در مشمولین قانون کار است و غیر آن و داشتن حکم استخدامی در مشمولان قوانین استخدامی دولتی است.

در ادامه اعتراض ها الیاس ناد‌‌‌ران نمایند‌‌‌ه تهران نیز د‌‌‌ر مخالفت با ریاست مهرد‌‌‌اد‌‌‌ بذرپاش به عنوان رئیس د‌‌‌یوان محاسبات در رشته توییتی نوشت: « مساله پروند‌‌‌ه بذرپاش د‌‌‌ر مجلس چالش صد‌‌‌اقت د‌‌‌ر ارائه سوابق کاری سرقت علمی د‌‌‌ر رساله، مسائل مالی مطروحه جعل و رفع ابهاماتی است که حیثیت مجلس د‌‌‌انشگاه و بسیج د‌‌‌انشجویی را به چالش کشید‌‌‌ه است. چالش رئیس مجلس نیز این است که تکلیف خود‌‌‌ را با کلونی بذرپاش که بعضا به عنوان د‌‌‌ستیار و مشاور د‌‌‌وره‌اش کرد‌‌‌ه‌اند‌‌‌ روشن کند‌‌‌ و بد‌‌‌ون هرگونه مسامحه و مصلحت‌اند‌‌‌یشی، حیثیت مجلس را اعاد‌‌‌ه نماید‌‌‌. حل این معضل چند‌‌‌ راهکار د‌‌‌ارد‌‌‌: استعفای بذرپاش، عزل وی بر اساس تبصره ماد‌‌‌ه ۱۱ قانون محاسبات عمومی، استیضاح مطابق تبصره ۴ ماد‌‌‌ه ۲۴ آیین‌نامه د‌‌‌اخلی، رسید‌‌‌گی توسط کمیسیون اصل نود‌‌‌ قانون اساسی و تعیین هیات رسید‌‌‌گی مستقل توسط رئیس مجلس.»

شبهات در تحصیلات دکتری و بورسیه بذرپاش

مدارک تحصیلی ارشد و دکتری مهرداد بذرپاش همواره حواشی و ابهامات زیادی داشته است. پیشترروزنامه شرق در گزارشی در این باره نوشته بود که معدل کارشناسی ارشد بذرپاش ۱۳ است نه ۱۷.۵ که خودش پیشتر اعلام کرده بود. دکترای بدون کنکور مهرداد بذرپاش اما مساله ای است که هیچ گاه پاسخ قانع کننده ای برای جامعه در این رابطه داده نشد. گفته می شود بذرپاش بدون دادن کنکور دکترا، با نامه ای از وزارت علوم به عنوان دانشجوی دکترای دانشگاه علامه به‌عنوان تبدیل بورس خارج به داخل پذیرفته می شود. زمانی که موضوع توسط رسانه ها در آن مقطع فاش شد، احمدی نژاد ناگزیر دستور رسیدگی به پرونده وی را می دهد و بذرپاش با انتشار بیانیه ای از تحصیل در دانشگاه علامه انصراف می دهد، اما در عمل این اتفاق رخ نمی دهد.

روزنامه شرق در گزارشی که به نقل از یک منبع آگاه در وزارت علوم آورده، نوشته: « یک نامه با مهر و امضایی از سوی کامران دانشجو به دانشگاه علامه‌طباطبایی و برای شخص صدرالدین شریعتی ارسال شده است و برخی مسوولان دانشگاه علامه‌طباطبایی صدور کد هیات علمی در این دانشگاه برای ۱۱۵نفر را تایید می‌کنند که افرادی همچون مهرداد بذرپاش نماینده کنونی مجلس، از جمله ۱۱۵نفری هستند که کد استخدام هیات علمی برای آنها در دانشگاه علامه‌طباطبایی صادر شده است.»

اتهام سرقت پایان نامه دکتری

همچنین یک حساب کاربری توئیتری با بازنشر متن پایان‌نامهٔ دکتری مهرداد بذرپاش و بررسی تطبیقی آن نشان داده که بخش‌های گسترده‌ای از این پایان‌نامه کپی و سرقت از کتاب‌ها و مقالات علمی و روزنامه‌ای دیگران بوده‌است که پیش از نگارش پایان‌نامه بذرپاش منتشر شده‌‌اند و برش‌هایی بزرگ و کوچک از آن‌ها «یک‌جا و اغلب بدون هیچ تغییری» در متن پایان‌نامه آمده‌است. به گفته سمیه عظیمی، خبرنگار، حبیب‌الله طباطباییان در مصاحبه‌ای در مقابل موارد مطرح شده در مورد سرقت علمی بذرپاش «به صراحت احتمال وقوع سرقت علمی را پذیرفته و ضمن مبرا ندانستن خود از هرگونه امکان اشتباه و خطا، تأکید کرده بود نرم‌افزارهای سنجش کیفی ما به دلیل عدم پشتیبانی کامل از زبان فارسی، با نقص روبه‌‎رو هستند و هنوز هم احتمال وقوع اینگونه مسائل وجود دارد.» اما مدتی پس از مصاحبه در بازبینی، طباطباییان «هرگونه احتمال سرقت علمی را درباره ایشان رد می‌کرد.»

حمایت رضوی از بذرپاش

سید محمدهادی رضوی، که بابت فساد در بانک سرمایه و صندوق رفاه فرهنگیان، به ۲۰سال زندان محکوم ‌شده، منتقدان ریاست مهرداد بذرپاش بر دیوان محاسبات کشور، را «مفت‌خور» خوانده است. او در یک استوری اینستاگرامی نوشت: «مهرداد بذرپاش نازنین نمی‌دانم چرا یک عده مفت‌خور ناراحت شدن شرکت همراه اول افتخار داشته باشه مدیری مثل شما داشته باشه… بعضی جوانانی که الان مدیر شدن فکر می‌کنن فقط جوان بودن مهمه بلکه جوان متعهد و انقلابی بودن اهمیت دارد.».

پارس‌خودرو و سایپا و اتهام فیش‌های نجومی

روزنامه «ایران» ۵ سال پیش در گزارشی نوشته بود که در دوران مدیریت بذرپاش در سایپا، مدیران این شرکت حقوق‌های نجومی دریافت کردند. یکی از موارد مهم در این گزارش پرداخت پاداش ۶۰۰ میلیون تومانی به اعضای هیئت مدیره سابق شرکت اتومبیل‌سازی سایپا بود که مهرداد بذرپاش نیز یکی از آنها بود. مهرداد بذرپاش نه تنها این گزارش‌ها را تکذیب کرده بلکه رسانه‌ها را به «شکایت» تهدید کرده است.

همان ایام محمد اشرفی اصفهانی رئیس هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری از «سندسازی و زمین‌خواری» دو نماینده تهران خبر داد. او در صحبت‌هایش اطلاعاتی درباره مشاغل گذشته این دو نماینده داده بود که وبسایت «بهارنیوز» هم با بررسی سوابق نمایندگان تهران به این نتیجه رسید که اگر سمت‌های قبلی این دو نماینده یعنی «مدیرکل» و «رئیس سازمان» را ملاک قرار دهیم، به این اسامی بر می‌خوریم: «مهرداد بذرپاش رئیس سازمان ملی جوانان در دولت دهم و حمید رسایی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و مشاور وزیر.»

محکومیت به اتهام فساد و زمین‌خواری

همچنین وب‌سایت «نگام» به نقل از محمد اشرفی اصفهانی، رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری ادعا کرده در سال ۱۳۹۴، مهرداد بذرپاش رئیس سازمان ملی جوانان در دولت دهم و صاحب امتیاز روزنامهٔ وطن امروز به اتهام فساد و زمین‌خواری به پنج سال حبس محکوم شده‌است. البته اشرفی اصفهانی در مصاحبه با مشرق، به نام بذرپاش اشاره نکرد. بذرپاش این را یک شایعه دانست و ضمن تکذیب آن گفت: «من جایی محکوم نشده و حکمی نگرفته‌ام.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.