مجازات تولد فرزند سوم در چین لغو شد

دولت چین بعد از لغو سیاست تک فرزندی و تشویق والدین در این کشور برای تولد فرزند دوم، مجازات‌ و محدودیت‌ها برای تولد فرزند سوم را هم کنار گذاشت.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از فارس،  در ادامه تلاش‌های دولت چین برای مقابله با پیری جمعیت و نگرانی‌ها درباره کاهش نرخ جمعیت، پکن مجازات‌هایی که پیشتر برای تولد فرزند سوم اعمال کرده بود، لغو کرد.

«شورای دولت» چین روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، مقام‌های این کشور مجازات و تحریم‌هایی را که برای تولد فرزند سوم در یک خانواده اعمال می‌شد، لغو کرده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، این نهاد دولتی عالی چین همچنین خبر داد که دولت در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ یک سیاست اجتماعی جامع و همه جانبه به منظور تشویق خانواده ها برای افزایش نرخ تولد ایجاد کند.

دولت چین همچنین بر عزم خود برای افزایش کیفیت و کارآمدی حمایت‌های اجتماعی دولت و خدمات مربوط به زاد و ولد، آموزش و کاستن از هزینه های زندگی برای خانواده‌های دارای جمعیت جوان تاکید کرد.

پکن همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ سیاست جمعیتی چین را مدرن سازی کند تا یک «ساختار جمعیتی بی عیب و نقص» در این کشور ایجاد شود.

جمعیت چین در پایان سال ۲۰۲۰ به ۱.۴۱ میلیارد نفر رسید و ۱۸.۷ درصد از جمعیت این کشور را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل داد. در سال گذشته میلادی، ۱۰.۰۳ میلیون تولد در این کشور ثبت شد که از زمان استقرار جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹، کمترین میزان زاد و ولد بوده است.

کارشناسان مسائل جمعیتی هشدار دادند در صورت تغییر نکردن روند فعلی جمیعیتی در چین، تا سال ۲۰۲۵، ۴۸۷ میلیون نفر از جمعیت کشور را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل خواهد داد و ۳۵ درصد جمعیت چین را سالخوردگان تشکیل خواهد داد. آبان ماه سال ۱۳۹۴ بود که دولت چین به سیاست تک فرزندی خود پایان داد.

چین که پرجمعیت‌ترین جمعیت جهان را دارد، از سال ۱۹۷۹ به منظور کنترل جمعیت و مقابله با رشد بی رویه جمعیت خود سیاست «تک‌فرزندی» را ایجاد و وضع کرده بود.

پیش از لغو سیاست تک فرزندی، دولت چین با تصویب و اعمال قوانینی خانواده‌هایی را که از قانون تک فرزندی تخطی می‌کردند مجازات می‌کرد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.