هشدار به خریداران: ۹۰ درصد طلافروشی‌های آنلاین مجوز ندارند! +عکس

با گسترش کرونا، خرید و فروش طلا به صورت آنلاین انجام شد که البته قوه قضاییه و اتحادیه این کار را غیرقانونی اعلام کردند و در این زمینه هشدارهایی داده‌اند.

به گزارش تازه‌نیوز، خانه‌نشینی و تعطیلات کرونایی باعث شد که خرید و فروش آنلاین طلا رایج شود اما معاملات آنلاین طلا و جواهر ریسک بالایی دارد و بارها روسای تشکل‌های صنفی نسبت به آن هشدار داده‌اند.

فروش طلای آنلاین قانونی است؟

در فروردین ۱۳۹۹ ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد که هرگونه مسئولیت ضرر و زیان در این نوع از خرید و فروش‌ها بر عهده خریدار است چون انجام چنین کاری غیر قانونی تلقی می‌شود.

حدود شش ماه بعد، یعنی در شهریور، محمد ولی اعلام کرد که در آینده نزدیک یک بستر ایمن برای فروش طلای آنلاین ایجاد خواهد شد و افراد می‌توانند در این بستر خرید کنند و وعده داد که این بستر مجازی تحت نظارت اتحادیه طلا، وزارت صمت و اتاق بازرگانی فعالیت خواهد کرد.

در نهایت اما گرچه اصناف سنتی معامله آنلاین طلا را غیرقانونی اعلام کرد اما تشکل‌های صنفی مرتبط با کسب و کارهای آنلاین فعالیت آنها را بدون ایراد تشخیص داد.

پس از تصویب این آیین نامه، اتحادیه طلا از ابلاغ مصوبه‌ اظهار بی‌اطلاعی کرد. اما رییس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اعلام کرد این موضوع ارتباطی به اتحادیه طلا ندارد.

درحالی که این فعالیت تا حدودی قانونی اعلام شده بود، با افزایش شکایت‌ها از خرید مجازی، قوه‌قضاییه در اسفند ۱۳۹۹ فروش آنلاین طلا و سکه را مجددا ممنوع اعلام کرد.

مردم طلای آنلاین نخرند

بعضی از این سایت‌ها و صفحه‌های اینستاگرامی، نشان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، اتحادیه فروشندگان طلا و استاندارد طلای ۱۸ عیار را دارند اما باید از اصل بودن این مجوزها اطمینان پیدا کرد.

نادر بذر افشان، دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره آخرین اقدامات درباره فروش طلای آنلاین توضیحاتی را ارائه داد.

بذرافشان به تجارت‌نیوز گفت: « برای رسیدگی به سایت‌های فروش آنلاین طلا نامه‌نگاری‌های لازم با ارگان‌های مربوطه انجام شده. رسیدگی به این موضوع در دست اقدام است.»

بذر افشان همچنین گفت: «بستر فضای مجازی بسیار گسترده است و رسیدگی به این امر کار یک ارگان نیست. در فضای خبررسانی هم اطلاع دادیم که مردم وارد این جریان نشوند و در حال تلاش هستیم تا این موضوع به کسی آسیب نرساند اما بهترین راه دقت مردم است و باید  از واحدهایی خرید کنند که قابل اعتماد هستند.»

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم در این زمینه گفت: «در فضای مجازی برخی فروشگاه‌های آنلاین نامعتبر طلای تقلبی می‌فروشند. مردم باید طلا را از فروشگاه‌هایی که دارای واحد صنفی مشخص است، بخرند.»

او توضیح داد: «ما همیشه به مردم توصیه کردیم که در روزهای تعطیل از فضای مجازی طلا نخرند. چرا که برخی صفحه‌ها با هدف کلاهبرداری تشکیل شدند و تشخیص آنها کار سختی است.»

خرید طلای آنلاین

چرا طلای آنلاین نخریم؟

نکته دیگر اینکه ممکن است طلای خریداری شده وزن واقعی‌اش به دلیل طلا نباشد. در حقیقت برای افزایش وزن طلا، به آن خاک اره و یا هر چیز دیگری مانند پوشال اضافه شده باشد.

برخی از فروشندگان برای مدت کوتاه و با هدف کلاهبرداری نسبت به فروش طلا اقدام کردند. از این‌رو نمی‌توان به فروشندگان طلا در فضای مجازی اعتماد کرد.

این افراد در مدت کوتاه و تبلیغات وسیع، خریداران طلا را به سمت خود می‌کشند. در کمتر از شش ماه کانال تلگرامی و اینستاگرام خود را غیرفعال می‌کنند و با اسم جدید دوباره وارد بازار فروش آنلاین طلا می‌شوند.

شکایت‌های ثبت شده که محصول خریداری شده از این فروشندگان به اسم طلا بوده است، ولی یک نوع استیل است که به خوبی آبکاری طلا شده است.

بذر افشان درباره غیررسمی بودن تعداد زیادی از سایت‌های خرید و فروش طلا گفت: «سایت‌های خرید و فروش طلای آنلاین توسط اتحادیه شناسایی شده است. از بین تمام سایت‌های آنلاین، حدود ۹۰درصد غیرقانونی فعالیت می‌کنند و از اتحادیه طلا و جواهر تهران جواز ندارند و تنها ده درصد از این سایت‌ها قانونی هستند.»

خرید و فروش طلا کار تخصصی است

با اعلام بذر افشان حدود ۱۰ درصد از سایت‌های فروش طلای آنلاین داراری مجوز هستند. اما در فضاهای مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام تقریبا هیچ یک از کانال‌ها مجوز ندارند و مشکل اصلی این جاست که خود مردم اقدام به خرید و فروش طلا می‌کنند.

برخی از کانال‌های تلگرامی هستند که به تمام اعضا اجازه می‌دهند که اگر طلایی برای فروش دارند در گروه اعلام کنند تا برای آن خریدار پیدا شود.

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا اعلام کرد: « بحث فروش طلا کاری تخصصی و فنی است. باتوجه به اینکه هنوز بستر این کار فراهم نشده مردم وارد این فضا نشوند. همچنین سعی کنند در خرید این کالای زینتی بیش‌تر دقت کنند. همچنین بهتر است خریداران به صورت فیزیکی از واحدهای صنفی خرید کنند. موضوع دیگر اینکه افراد هنگام خرید طلا از فروشندگان فاکتور رسمی دربافت کنند.»

بذرافشان درباره شرایط فروش طلای آنلاین ادامه داد: «ما اعلام کردیم کسانی می‌توانند در این زمینه فعالیت داشته باشند که در وهله اول از اتحادیه جواز کسب کنند. طبق شرایط و قوانین حاکم، فروش سکه و طلا و جواهر باید به صورت فیزیکی انجام شود. اما صاحبان این مشاغل می‌توانند به صورت آنلاین تبلیغات داشته باشند.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.