ماجرای عجیب جواد فروغی ورزشکار طلایی المپیک؛ او اصلا تیرانداز نبود!

جواد فروغی موفق شد نخستین طلای خود و کاروان ایران در رقابت‌های المپیک توکیو را به ارمغان آورد؛ اما جواد فروغی کیست که توانسته رکورد المپیک را هم بزند؟

به گزارش تازه‌نیوز، کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد جواد فروغی برای کاروان ایران مدال‌آور باشد؛ آن هم مدال خوش‌رنگ طلایی! اما قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید اصلا کمتر کسی فکر می‌کرد این پرستار بیمارستان روزی یک ورزشکار حرفه‌ای و المپیکی شود!

جواد فروغی، پرستاری که ورزشکار حرفه‌ای نبود

جواد فروغی پرستار بیمارستان و جزو کادر درمان است. تیرانداز المپیکی ایران پیش از این گفته بود: تیراندازی را در طبقه منفی دو بیمارستان به صورت کاملا اتفاقی شروع کردم. برای اولین بار سال ۸۹ یا ۹۰ بود که تپانچه بادی را به من نشان دادند تا تیراندازی کنم، در همان تجربه اول حدود امتیاز ۸۵ زدم و کسی که مسئول بود از من خواست تا پی‌گیر باشم. تشویق او باعث شد تا سراغ تیراندازی بروم و با مربگیری آقای خدابنده‌لو کارم را شروع کردم.

حالا در دوران سخت کرونایی یک پرستار از ایران توانست یک اتفاق تاریخی را در المپیک ۲۰۲۰ توکیو رقم بزند و صاحب مدال طلای المپیک شود.

در همین ارتباط ببینید: هنرنمایی جواد فروغی در برنامه عصر جدید

جواد فروغی تیرانداز طلایی المپیک کیست؟

جواد فروغی متولد ۲۰ شهریور ۱۳۵۸ در دهلران، در تیراندازی با تپانچه ۱۰ متر مردان المپیک توکیو اولین طلای تاریخ تیراندازی ایران در المپیک را گرفت.

فروغی در چهاردهمین دوره مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا و کسب سهمیه المپیک که از ۱۴ تا ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۸ در دوحه قطر برگزار شد، توانست ششمین سهمیه المپیک تابستانی ۲۰۲۰ در رشته تیراندازی، تپانچه بادی ۱۰ متر مردان، را برای ایران به دست بیاورد. سهمیه‌های قبلی را مهیار صداقت در بخش مردان و نجمه خدمتی و آرمینا صادقیان و هانیه رستمیان و فاطمه کرم‌زاده در بخش زنان گرفته بودند.
فروغی المپیک تپانچهاو همچنین در مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا ۲۰۱۹، دو مدال برنز یکی در تپانچه بادی ۱۰ متر مردان و دیگری در «تپانچه میکس تیمی» (به همراه گلنوش سبقت‌الهی) به‌دست‌آورد. در مسابقات جام جهانی تیراندازی ۲۰۲۱ دهلی نو در کشور هند هم به مقام اول در تپانچه بادی ۱۰ متر مردان دست یافته بود. فروغی در جام جهانی تیراندازی ۲۰۲۱ اوسییک کرواسی نیز در تپانچه بادی ۱۰ متر مردان اول شده بود.
شاید از دست داده باشید:

اولین مصاحبه فروغی بعد از کسب طلا

جواد فروغی پس از کسب مدال طلا المپیک توکیو گفت: اول از همه این مدال به خاطر لطف خداست، دوم هم لطف خداست و سوم هم لطف اوست.

او درباره شرایط تمرین خود توضیح داد: خانواده من و خودم خیلی وقت گذاشتیم و با شرایطی که کرونا بر ورزش کشور به ویژه تیراندازی وارد کرده و بسیاری از مراکز تعطیل شده بود، نمی‌توانستیم تمرین کنیم، تمرینات را به صورت خشک در منزل انجام دادم. بعد از آن در چند مسابقه آنلاین در قزاقستان و مصر شرکت کردیم و توانستیم آمادگی خود را حفظ کنیم و در سطحی که برای مسابقات بین‌المللی نیاز بود، نگه داریم. در مسابقات هند و قهرمانی اروپا و جام جهانی کرواسی شرکت کردیم و همه این موارد کمک کرد که به هدفی که از پیش تعیین کره بودیم برسیم و خداراشکر منجر به بهترین نتیجه شد.

عکس مدال طلا را برای تصویر پروفایلم گذاشته بودم

به نقل از خبرآنلاین، ملی‌پوش تپانچه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا پیش‌بینی کسب مدال طلا را داشتید، گفت: من عکس مدال طلا را پروفایل خودم قرار داده بودم و حتی ساخت مدال را با دقت نگام می‌کردم. می دانم که حتی وزن آن ۵۳۸ گرم و جنس آن از نقره با روکش طلاست و در نهایت هم به آن رسیدم.

در همین ارتباط: تبریک علی دایی به جواد فروغی +ویدئو اهدای مدال

فروغی در مورد آرامش خود در مرحله فینال هم گفت: مرحله مقدماتی را با آرامش شروع کردم اما در راند پنجم نمره‌ام کاهش پیدا کرد و استرس شدیدی پیدا کردم. واقعا خدا در مرحله فینال به من آرامش داد. وقتی هم که با نفرات قبلی اختلاف امتیاز پیدا کردم آرامشم بیشتر شد. البته ناگفته نماند که درصدی از این آرام بودن هم به شخصیت خودم بر می‌گردد.

وقتی پرستار بودم فکرش را هم نمی‌کردم قهرمان المپیک شوم

وی در پاسخ به این پرسش که وقتی پرستار بود، به این فکر می‌کرد روزی قهرمان المپیک شود، تاکید کرد: خیر، به هیچ وجه! جالب این است بگویم من از نوجوانی مشکل دریچه میترال دارم و این مسئله باعث می‌شود برخی اوقات روز تپش قلب داشته باشم به همین خاطر به هر رشته ورزشی فکر می‌کردم که شرکت کنم اما اصلا این تصور را نداشتم در رشته‌ای مثل تیراندازی که نیاز به ثبات دست دارد، فعالیت کنم و مدال المپیک بگیرم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.