رئیسی از اصلاح‌طلبان استفاده نمی‌کند/ مردم از اصلاح‌طلب و اعتدالی متنفر هستند

یک فعال سیاسی اصول‌گرا معتقد است رئیسی شاید از اصلاح‌طلبان استفاده مشورتی کند، اما برایشان مسئولیتی در نظر نخواهد گرفت.

به گزارش تازه‌نیوز، تقریبا ۱۰ روز دیگر سیدابراهیم رئیسی سکان اداره امور را به عهده می‌گیرد و رئیس جمهور می‌شود. اولین چالش پیش رویش نیز معرفی و رای اعتماد گرفتن برای کابینه است. گمانه‌زنی‌ها در این باره مدت‌ها است که شروع شده و هر روز هم جدی‌تر و دقیق‌تر می‌شود.

فارغ از اسامی که تاکنون به عنوان همکاران رئیسی در سمت‌های مختلف دولتی مطرح و تکذیب شده است، دو مساله جدی ذهن سیاسیون و رسانه‌ها را مشغول کرده: اول این‌که آیا رئیسی یک دولت فراجناحی تشکیل داده و از نیروهای سیاسی کارآمد در جبهه رقیب یا حداقل میانه‌روها هم استفاده می‌کند، دوم این‌که نسبت کابینه او با پایداری چیست؛ آیا به سمت طیف افراطی اصولگرایان رفته یا از وزرای دولت احمدی‌نژاد استفاده خواهد کرد!

نظرات حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفت‌وگو با نامه‌نیوز را می‌خوانید:

خیلی‌ از افراد و رسانه‌ها به رئیسی پیشنهاد تشکیل کابینه فراجناحی داده‌اند، با این نگاه موافق هستید؟

من این مطلب را پیشنهاد معقولی نمی‌دانم. به این خاطر که اصلاح‌طلبان و اعتدالیان در سال‌های گذشته امتحان خود را پس داده‌اند و الان مردم از این نیروها بسیار متنفر شده‌اند. طبیعتا اگر رئیسی از آنان استفاده کند به سرمایه اجتماعی خود آسیب می‌زند و نباید چنین توقعی از او داشت. ضمن این‌که این نیروها در اهداف دولت با رئیسی همخوانی ندارند. نگاه او تشکیل دولت اسلامی و در جهت تمدن نوین اسلامی است و این با نگاه اصلاح‌طلبان یا اعتدالیون همخوانی ندارد»

آیا رئیسی هم همین نگاه را دارد یا به توصیه‌ها بر مبنای فراجناحی بودن دولت، توجه خواهد کرد؟

آقای رئیسی سعی می‌کنند که از مشورت همه نیروها استفاده کنند اما مفهوم استفاده از مشورت‌ها این نیست که از این افراد پست‌ها کلیدی هم بدهند. لذا به نظر می‌رسد که از این نیروها به صورت مشورتی استفاده کنند و این طبیعی هم هست. مشاور به هرحال با کسی که قرار باشد از مجلس رای اعتماد بگیرد، فرق دارد. در این موضوع نظر مجلس هم مطرح است و قطعا به نیروهای اصلاح‌طلب رای نخواهد داد.

نسبت رئیسی با طیف پایداری چیست و این‌که چقدر احتمال دارد از همکاران سابق احمدی‌نژاد استفاده کند؟

ملاک و معیار را خود ایشان مطرح کردند و گفتند که انقلابی بودن، روحیه جهادی داشتن و کارآمدی اهمیت دارد. بنابراین این ویژگی‌ها در هر فردی که باشد، ممکن است به کار گرفته شود و عضوی از کابینه باشد. اولویت در واقع با داشتن این ویژگی‌ها است و نه وابستگی‌های سیاسی و جناحی. البته این برداشت من است و ممکن است نظر ایشان متفاوت باشد. برداشت من از مجموع آنچه تاکنون گفته‌اند، این است.

بخوانید: دو صندلی مهم کابینه رئیسی که تکلیف دولت آینده را روشن می‌کند

۱ نظر
  1. جلالی

    سلام، اگر آقای رئیسی بخواهد بر اساس گفتمان انتخاباتی خود عمل کند،می باید به طور کامل دور اصلاح طلبان را خط قرمز بکشد،حتی مشاوره با اصلاح طلبان نیز مفسده در پیش دارد، با نفوذی ها مشاوره کردن خطای محض ویران گر است

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.