تشخیص تومور مغزی با آزمایش ادرار

معمولاً دانشمندان برای تشخیص انواع مختلف از سرطان به آزمایشات خون روی می‌آورند. این آزمایشات، دی.ان.ای جهش یافته‌ای موسوم به cfDNA را شناسایی می‌کنند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایسنا، به دلیل وجود سد خونی مغزی، تشخیص ” cfDNA” در خون بسیار دشوار است. سد خونی مغزی خون را از مایع مغزی نخاعی (CSF) اطراف مغز و نخاع جدا می کند و بدین ترتیب از عبور ” cfDNA” جلوگیری می‌کند.

واضح است که cfDNA را می‌توان در خون و دیگر مایعات بدن مانند ادرار در سطوح بسیار پایین یافت، اما چالش اصلی ایجاد آزمایش‌هایی حساس برای تشخیص این جهش‌های خاص است.

اخیرا دانشمندان “موسسه تحقیقات سرطان کمبریج انگلستان” با تهیه دو آزمایش برای تشخیص تومور مغزی بر این چالش غلبه کردند. این آزمایشات می‌تواند تومورهای گلیوما (نوعی تومور مغزی) را از ادرار یا پلاسمای خون بیمار بستری در بیمارستان تشخیص دهد.

دانشمندان به منظور بررسی آزمایش خود آزمایشاتی را بر روی چند بیمار انجام دادند. در نهایت مشخص شد که این آزمایش با موفقیت cfDNA  را در ۷ نمونه از ۸ نمونه مایع مغزی-نخاعی، ۱۰ نمونه از ۱۲ نمونه خون پلاسما و ۱۰ نمونه از ۱۶ نمونه ادرار تشخیص می‌دهد.

رویکرد دوم محققان شامل مشاهده الگوهای دیگر در cfDNA  است که وجود تومور را نشان می‌دهد که طی آن محققان ۳۵ نمونه از بیماران مبتلا به گلیوما و ۲۷ فرد مبتلا به اختلالات مغزی خوش خیم و ۲۶ فرد سالم را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

نتایج نشان داد که این آزمایش با موفقیت قطعات cfDNA  را در نمونه‌های خون و ادرار تشخیص می‌دهد. در ادامه محققان داده‌ها را در الگوریتم یادگیری ماشین قرار دادند تا فرق بین نمونه ادرار افراد مبتلا به گلیوما و افراد سالم را بررسی کنند.

دانشمندان اظهار داشتند آزمایشات آنها می‌تواند بین مراحل اسکن ام آر ای مورد استفاده قرار گیرد و در نهایت می‌تواند تومور مغزی در حال بازگشت را زودتر تشخیص دهد.

انتظار می‌رود در آینده این آزمایشات توسط پزشکان برای نظارت بر بیماران در معرض خطر تومورهای مغزی مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.