پیام تسلیت رییس‌جمهور و دولتمردان درپی درگذشت استاد شجریان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت استاد شجریان را تسلیت گفت.

به گزارش تازه‌نیوز، در پیام تسلیت توئیتری حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رییس‌جمهوری کشورمان آمده است؛

استاد محمدرضا ⁧شجریان⁩ چهره برجسته هنری و آفریننده ماندگارترین نواهای دلنشین ایرانی و خواننده ربنای رمضان، میراث ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت. یقیناً ملت قدرشناس ایران، نام و یاد و آثار این هنرمند محبوب را همواره در خاطره‌ها، زنده نگاه خواهد داشت. روحش شاد و یادش گرامی.

معاون اول رئیس جمهوری  نیز در پیامی درگذشت استاد محمد رضا شجریان را به خانواده، اهالی فرهنگ و هنر و همه شهروندان ایرانی تسلیت گفت.

متن پیام اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در این باره به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت هنرمند نامی و چهره شاخص فرهنگ ایران استاد محمد رضا شجریان، ضایعه ای ملی است. هر ایرانی و هرکس که در دور و نزدیک این سرزمین به ادب و زبان فارسی و فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی دلبسته است حق دارد که سوگوار فقدان این چهره نام آور و سخت کوش باشد. نام او به یقین در آینده نیز همچنان خواهد درخشید چنانکه میراثی گرانقدر در گذشته و حال داشته است.

این ضایعه سنگین را به خانواده، دوستان، شاگردان، اهالی فرهنگ و هنر و همه شهروندان ایرانی تسلیت میگویم و برای آن هنرمند برجسته از خداوند بزرگ آمرزش مسالت دارم.»

واعظی: یاد شجریان در قلب ایرانیان ماندنی است

همچنین رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پی درگذشت محمدرضا شجریان در پیامی گفت: استاد محمدرضا شجریان از جایگاهی رفیع در سپهر هنر ایران‌زمین برخوردار بود و درگذشت ایشان، ضایعه‌ای جانکاه و غیرقابل جبران است.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پی درگذشت استاد محمدرضا شجریان استاد آواز ایران در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت:

«‌هنرمند محبوب و استاد بی‌بدیل آواز ایران را به ملت شریف و هنردوست کشورمان تسلیت عرض می‌کنم. استاد محمدرضا شجریان از جایگاهی رفیع در سپهر هنر ایران‌زمین برخوردار بود و درگذشت ایشان، ضایعه‌ای جانکاه و غیرقابل جبران است.

خاطره جمعی ایرانیان، مشحون از لحظات فراموش‌نشدنی و گرانقدری است که با نغمه‌های دلنشین آن مرحوم رقم خورده است. یاد شجریان در قلب ایرانیان ماندنی است و نامش تا همیشه در تاریخ این سرزمین خواهد درخشید.

از درگاه خداوند متعال برای ایشان آرزوی رحمت و غفران و برای خانواده گرامی‌شان، آرزوی صبر و تسلی خاطر می‌کنم.»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی درگذشت استاد محمدرضا شجریان را به خانواده و دوستداران وی و همچنین به اهالی هنر و موسیقی تسلیت گفت.

در پیام تسلیت وزیر امور خارجه آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر    یادگاری که در این گنبد دوار بماند

با کمال تاسف و تاثر‌ مطلع شدم اسطوره بزرگ هنر، موسیقی و آواز ایران زمین و سفیر پر افتخار پارسی گویان جهان، استاد محمد رضا شجریان در اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، رخت انا الیه راجعون بر تن کرد، تن خاکی را به خاکیان و جان و دل را به افلاکیان سپرد‌ و از میان ما پرکشید.

برای آنانی که سالها با صدای روحانی این‌ شجره هنر ناب افطار کردند، عمری میهمان مناجات او در سحرگاهان بودند، و همراه همیشگی نغمه های دل انگیزش در خلوت و جلوت، بزم‌ و رزم و ضیافت و سیاحت بودند، محمدرضا شجریان یک نام همواره مانا است.

ضمن عرض تسلیت این مصیبت به همسر، فرزندان و خانواده این هنرمند فقید بویژه جناب همایون شجریان و همچنین دوستداران‌ و علاقمندان ایشان و نیز جامعه هنر و موسیقی، از خداوند رحمان و رحیم مسالت دارم که او را مشمول رحمت خاصه خود و میهمان ضیافت داوودی و نغمه خوانی فردوسیان در سرای باقی بگرداند.

پروردگارا او را رهین الطاف و برکات بی پایان خود بدار.
آمین یا رب العالمین.

محمد جواد ظریف»

علی لاریجانی:

درگذشت هنرمند بلند آوازه و صاحب سبک کشورمان، استاد شجریان را به ملت عزیز، بخصوص هنرمندان فرهیخته و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کنم.
در ادامه این پیام آمده است: صدای آشنای او از میراث اسلامی، ایرانی در دلها آرام گرفته و به یادگار می ماند. یادش گرامی باد. از خداوند رحیم می خواهم که این سفر کرده گرامی را به نیکی بپذیرد و مورد غفران خویش قرار دهد.

سعید نمکی پس از درگذشت استاد محمد رضا شجریان خسروی آواز ایران در پیامی نوشت:

«جامیست که عقل آفرین می‌زندش/ صد بوسه مهر بر جبین می‌زندش
این کوزه گر دهر چنین جام لطیف/ می‌سازد و باز بر زمین می‌زندش

خیام

در برگ ریز بی امان پاییز هزار دستان آوازمان از شاخسار شعر و موسیقی سرزمین‌مان به آسمان بی‌کران عشق پرید و رفت تا بی پروا در آستان جانان بر سفره افطار روزه داران ربّنا بخواند و در سحرگاهان با مرغ سحر ناله مستانه سر دهد.

رفت ولی در زیر این سقف ساده بسیار نقش و در این گنبد فیروزه‌ای رنگ، سال‌ها و سال‌ها صدای لطیف مخملی‌اش گوش نواز مشتاقان موسیقی دل‌نواز این سرزمین خواهد بود.

واگویش آنچه از همخواری نازنینش با جانم آمیخته را می‌گذارم برای روزگاری که حالی خوش‌تر داشته باشم، اما اکنون به این قناعت می‌کنم که استاد محمد رضا شجریان در عرصه فرهنگ و هنر این سرزمین تکرار ناشدنی‌ست.

یکی از سروده‌هایی که سال‌ها پیش در وصف صدای آسمانی‌اش تقدیمش کردم باز هم نثار روح لطیف و بی بدیلش می‌کنم.

صدایت پرنیان یاس‌ها
در خلوت مهتاب ایوان‌ست
در این شب‌های بغض آلود تنهایی
به بام خاطرم، لالایی آرام باران‌ست
صدایت، عطر شب بوهاست
نجوای پرستوهاست
به روی دامن صحرا
صدای ریزش اکلیل خورشید بهارانست
صدایت نرم
همچون رویش آرام گل‌های بیابان‌ست
صدایت گرم
چون شب‌های وهم انگیز تابستان کاشان‌ست»

محمدجواد آذری‌جهرمی نیز در صفحه توئیتری خود نوشت:

چندان که گفتم غم با طبیبان

درمان نکردند مسکین

غریبان یا رب امان ده تا باز بینند چشم محبان، روی حبیبان

«مرغ سحر» پر کشید… خدایش بیامرزد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.