تحلیل فارین پالیسی از آینده مذاکرات ایران و امریکا: همه‌چیز در مسیر توقف!

در شرایطی که ایران، آماده شروع به کار یک رییس جمهوری تازه است، توجهی که در زمان حسن روحانی به دیپلماسی می شد، شاید به تاریخ بپیوندد.

به گزارش تازه نیوز، فارین پالیسی در تحلیلی درباره ادامه روند مذاکرات هسته‌ای نوشت: روز چهارشنبه رهبر ایران، در آخرین نشست خود با کابینه دولت دوازدهم، از رئیس جمهور حسن روحانی و کابینه او انتقاد کرد و گفت: “در دوران کاری این دولت، معلوم شد اعتماد به غرب نتیجه ای ندارد.”

او آمریکا را به پیچیده سازی مذاکرات وین و بهانه های سختگیرانه یاد کرد و گفت: هیئت مذاکره کننده آمریکا به دنبال گنجاندن عبارت هایی نامربوط در توافق هسته ای بود. “آنها می خواستند با گنجاندن چنین بندهایی در توافق هسته ای، بهانه ای برای مداخله بعدی در برنامه های موشکی و مسایل منطقه برپایه اصول همین توافق داشته باشند تا اگر ایران با شرایط آنها مخالفت کرد، بگویند شما توافق را نقض کرده اید، پس دیگر توافقی وجود ندارد.”

وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این سخنان، ایران را متهم به “فرافکنی” کرد و گفت که آمریکا آماده از سرگیری گفتگوهاست اما “این فرصت همیشگی نیست.”

آمریکا همزمان با سفارش به همکاری، در پی آمادگی بیشتر برای بکارگیری اهرم های فشار هم هست. به گزارش وال استریت ژورنال، کاخ سفید می خواهد با اعمال تحریم های بیشتری علیه ایران، در روند تولید پهپاد و موشک های نقطه زن این کشور اختلال ایجاد کند چراکه از نگاه مقامات آمریکایی اینها در قیاس با برنامه های موشکی دور برد و برنامه هسته ای ایران، تهدید فوری تری به شمار می روند.

گذشت زمان، نشان خواهد داد که آیا سخنان رهبر ایران، صرفا انتقاد بوده است یا نقشه راهی برای رئیس جمهور آینده، ابراهیم رئیسی. جدای از اینکه ایران به آمریکا اعتماد داشته باشد یا نه، این کشور زیر فشار خردکننده تحریم هایی است که خواهان برداشته شدن هرچه سریعتر آنهاست. به همین خاطر، عبور از مذاکرات وین به معنی از دست دادن فرصتی برای رهایی از تحریم هاست. سخنان رهبر ایران نشان می دهد که او، گشایش حاصل از توافق تازه را زودگذر می داند.

جدا از فشارهای بین المللی، رهبران ایران باید فشارهای داخلی بسیاری را نیز چاره کنند. در این هفته ها، مردم استان خوزستان به دلیل کمبود آب که بخشی از آن به خاطر حفاری در حوزه های نفتی است، دست به اعتراض زده اند و همین مسئله منجر به تظاهراتی در سطوح پایین تر شده است.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.