پایان تلخ افسانه‌ای که هیچ‌وقت تکرار نمی‌شود

با بارسلونای بدون مسی آشنا شوید/ حالا کاتالان‌ها وحشت‌زده‌ترین هواداران دنیا هستند

بهت و حیرت نه تنها کاتالونیا و بندر بارسلونا را فرا گرفته که تمام دنیای فوتبال در شوکِ رفتن اسطوره از بارسا قرار دارد. حالا بارسایی‌ها وحشت‌زده‌ترین هواداران فوتبال هستند. وحشت از دنیایی بدون آقای گل.

صالح یعقوبی/ تازه‌نیوز؛ در تاریخ فوتبال بازیکنی با قصه شگفت‌انگیز لیونل مسی پیدا نمی‌شود، بازیکنی که به دلیل ضعف جسمانی، زیاد مورد توجه نبود اما استعدادیاب باشگاه بارسلونا در آرژانتین درون مسی چیزی دید که هیچ‌کس باورش نمی‌شد.

این اتوبان دو طرفه بود
در تمام روابط عاشقانه معمولا یک نفر عشق و فداکاری بیشتری را هزینه می‌کند، گاهی یک طرف چنان غرق در دوست داشتن طرف دیگر می‌شود که خودش را فراموش می‌کند و مانند «مش حسن» در فیلم «گاو» دیگر فراموش می‌کند خودش کیست و فریاد می‌زند: «من مش حسن، نیستم، ‌من گاو مش حسن‌م». داستان مسی و بارسلونا هم فراتر از یک ماجرای عاشقانه بود. هواداران دیگر فقط خود را عاشق بارسلونا نمی‌دیدند و دیوانه‌ی مسی هم شده بودند. حتی گاهی بیشتر موفقیت مسی را می‌خواستند و شک نداشتند هروقت مسی روی فرم باشد بارسلونا هم مهار ناشدنی است. لیونل پسری با مشکلات جسمانی بود که از روزاریو به بارسلونا و آکادمی این تیم «لاماسیا» آمد و هم درمان شد و هم نبوغش را به نمایش گذاشت. مسی مانند کاراکتر اصلی «آرنوفسکی»‌ در «قوی سیاه»‌ نیاز داشت این جمله را آویزه گوشش کند که «تنها کسی که سر راهت قرار داره، خودتی» مسی خودش و مشکلاتش را از میان برداشت و درتمام این سال‌ها درخشید و البته رابطه خود را با هواداران بارسلونا حفظ کرد و جایگاه او هم بیش از یک بازیکن برای تیفوسی‌های بلوگرانا است.

بارسلونا بدون مسی به چه شکل است؟
در تمام این سال‌ها که مسی می‌درخشید و عناوین تیمی و فردی متعددی را درو می‌کرد یک ترس مشترک در دل هواداران بارسلونا وجود داشت که بارسلونای بدون مسی چه چطور می‌شود! باید از آن ترسید؟ جواب هم ساده و یک کلمه است: بله باید بسیار ترسید از نبود بازیکنی که ۷۷۸ بازی کرده، ۶۷۲ گل و ۳۰۵ پاس گل به ثبت رسانده و البته ۳۵ جام معتبر را هم به دست آورده. این جدای از افتخارات فردی مسی است. اما فوتبال مانند بازیگری نیست که بازیگر روزبه‎روز پخته‌تر شود، این‌جا عمر فوتبالیست محدود است و باید به فکر خداحافظی هم باشد، مسی هم که به ۳۵سالگی نزدیک می‌شود در بهترین حالت ممکن فقط دو فصل دیگر در فوتبال اروپا حضور دارد و بعد از آن راهی فوتبال آمریکا و باشگاه اینترمیامی می‌شود و بعد هم خداحافظ فوتبال! حالا بارسلونا فقط از این دو سال آخر مسی محروم شد و این جدایی بالاخره اتفاق می‌افتاد. مدیران و مربیان بارسلونا حالا باید به جوان‌های بااستعدادی که از آکادمی این تیم رشد کرده‌اند اطمینان کنند و مسی، ژاوی، اینیستا، پویول و فابرگاس جدیدی بسازند، جوانانی مانند آنسو فاتی، ریکی پویچ، موریبا، پدری و آرائوخو همین حالا هم آینده روشن خود را به نمایش گذاشته‌اند.

امکان معجزه وجود دارد
اگر دنبال‌کننده حرفه‌ای فوتبال و مباحث‌ آن باشید در جریان هستید که دلیل جدایی مسی علاوه بر شرایط اسفناک مالی بارسلونا که به خاطر مدیریت قبلی این تیم، جوزپ ماریا بارتمئو، و مشکلات همه‌گیری ویروس کرونا رقم خورده،‌ اختلافات باشگاه بارسلونا و نهاد لالیگا هم است. لالیگا که قوانین سفت و سخت مالی را وضع کرده و هر تیم بیش از یک حد مجازی قادر به خرید بازیکن نیست و حتما برای خرید بیشتر باید فروش زیادی هم داشته باشد، بابت ماجرای سوپرلیگ اروپا که رئال مادرید و بارسلونا از آغازکننده‌های آن بودند با این دو تیم سر لج افتاده و عملا شرایط را برای تمدید مسی سخت کرد و البته احتمال بسیار کمی وجود دارد که ماجرای جدایی ستاره آرژانتینی از بلوگرانا یک نقشه برای تحت فشار قراردادن لالیگا باشد زیرا این نهاد هم بابت اعتبار حضور بهترین بازیکن دنیا در لیگ اسپانیا سود زیادی می‌‎کند و اسپانسرهای زیادی بابت حضور مسی با لالیگا قرارداد می‌بندند. مسی حتی با کاهش ۵۰٪ حقوق هم موافقت کرده بود اما این کافی نبود و خبر جدایی‌اش از آبی‌‎اناری‌های کاتالان دنیای فوتبال را تحت تاثیر قرار داده. مسی سال گذشته که اختلافات اساسی با مدیریت وقت بارسلونا داشت هم با ارسال بروفکسی درخواست جدایی از این تیم را داده بود که موفق به این کار نشد اما با روی کار آمدن «لاپورتا» به عنوان مدیر جدید بارسا شرایط به خوبی پیش می‌رفت و صحبت از تمدید ۵ساله قرارداد بود ولی هواداران بارسلونا که فکر می‌کردند کمپین‌های آن‌ها برای رفتن مدیر قبلی بارسلونا برای تمدید قرارداد قهرمان‌ آن‌ها کافی بوده مانند پایان فیلم «گلادیاتور» با این‌که رقیب از پا در آمد و مدیر قبلی از باشگاه رفت اما «ماکسیموسِ» قصه‌ی آن‌ها هم بابت جراجت زهرآلودش در برابر چشمان‌شان جان باخت.

در همین ارتباط بخوانید:‌ شوک به دنیای فوتبال: مسی از بارسا جدا شد!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.