تیم‌های ثروت‌مندی بودند اما حالا محو شدند

مجید جلالی:‌ تیم‌هایی مانند پاری‌سن‌ژرمن اگر به موفقیت هم برسند برای فوتبال مفید نیستند

سال‌هاست دلارهای نفتی فوتبال اروپا را درنوردیده و تیم‌هایی مانند چلسی، منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن با خریدهای بزرگ تلاش می‌کنند تا به جایی برسند که هیچ‌وقت نبوده‌اند.

صالح یعقوبی‌/ تازه‌نیوز؛‌ رومن آبراموویچ، تاجر ثروت‌مند روسی جزو اولین کسانی بود که با سرمایه‌ای بزرگ پا به فوتبال جزیره گذاشت و باشگاه چلسی را خرید. چلسی پیش از آبراموویچ هم باشگاه بزرگی بود اما حتی درلندن هم زیر سایه آرسنال قرار داشت اما آبراموویچ با خرید ستاره‌های بزرگ آن زمان مانند بالاک و شوچنکو تیم بزرگی ساخت به عناونی هم رسید.

چند سال بعد اما دلارهای نفتی نه از روسیه که از طرف کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به فوتبال اروپا آمد و دو جوان کم‌صبر و رویاپرداز هم سرجهازی این دلارها بودند تا با مدیریت در دو باشگاه اروپایی برای رسیدن به آرزوهایشان صدها میلیون دلار خرج کنند و البته هنوز به جایی هم نرسیده‌اند! شیخ منصور با سرمایه‌گذاری امارات در حالی سیتی را خرید که همگان شهر منچستر را با شاگردان فرگوسن می‌شناختند. سیتی با خرج شیخ منصور توانست چند قهرمانی در لیگ انگلیس به‌دست آورد اما آرزوی آن‌ها فتح لیگ قهرمانان اروپا بود و با ۱۰۰میلیون دلاری که اخیرا برای گریلیش پرداختند در شش سال اخیر بیش از یک میلیارد دلار خرج کرده‌اند اما توفیقی در اروپا نداشته‌اند. از سوی دیگر ناصر الخلیفی هم فقط برای نیمار و امباپه در حدود ۳۵۰میلیون دلار پرداخت و حالا هم در آرزوی خرید مسی است اما پاریسی‌ها فصل گذشته حتی در فتح لیگ داخلی فرانسه هم ناکام بودند، پیش ورود دلارهای نفتی هم آن‌ها یک تیم معمولی بودند و قدرت اول فوتبال فرانسه باشگاه لیون بود.

شیخ منصور
شیخ منصور

چندی پیش هم صحبت از خرید نیوکاسل توسط ولیعهد عربستان بر سر زبان‌ها افتاد و ظاهرا هجوم پول‌های اعراب به فوتبال هم‌چنان ادامه دارد و در مورد همین موضوع گفت‌وگویی با مجید جلالی داشتیم و نظر این کارشناس فوتبال را درباره تیم‌هایی پرسیدیم که حالا قهرمان نقل‌وانتقالات هستند.

هوادار تیم‌هایی هستم که برای فوتبال آورده‌ای دارند

این‌که مجید جلالی طرفدار چه تیمی در اروپا است و دلیل این علاقه چیست، اولین سوالی بود که از آقا معلم فوتبال ایران پرسیدیم و جلالی این‌گونه پاسخ داد: شخصا طرفدار تیم‌هایی مانند آرسنال و بارسلونا هستم،‌ این تیم‌ها علاوه بر این‌که در حوزه قهرمانی فعالیت می‌کنند اما همواره به اصل فوتبال، پیشرفت فوتبال، توسعه و سازندگی در فوتبال هم فکر می‌کنند. این تیم‌ها فلسفه دارند و هزینه هم در حد معقول انجام می‌دهند و اتفاقات جدیدی برای فوتبال رقم می‌زنند.

ناصر الخلیفی
ناصر الخلیفی

تیم‌های زیادی خرج کردند اما محو شدند

مجید جلالی در پاسخ به سوال خبرنگار تازه‌نیوز در مورد هزینه‌های سرسام‌آور تیم‌هایی مانند پاری‌سن‌ژرمن و منچسترسیتی هم افزود: این تیم‌‎ها صرفا برای نتیجه‌گیری هزینه‌های زیاد می‌کنند و شاید به یک جاهایی هم برسند و نتیجه‌هایی هم بگیرند؛ کما این‌که ما نمونه‌های داخلی هم داشتیم که از لیگ یک به لیگ برتر فوتبال کشورمان آمدند و بعد با هزینه‌های بسیار زیاد حتی به جام باشگا‌ه‌های آسیا هم رفتند اما بعد از مدتی محو شدند و الان هم توان رسیدن مجدد به لیگ برتر را ندارند. تیم‌هایی مانند پی‌اس‌جی و منچسترسیتی هم اگر به موفقیتی برسند چیزی به توسعه و پیشرفت فوتبال اضافه نمی‌کنند و برای فوتبال مفید نیستند.

بخش قبلی مصاحبه مجید جلالی با تازه‌نیوز:‌ استقلال قهرمان حذفی می‌شود

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.