تجربه محمود احمدی‌نژاد در شهرداری تکرار می‌شود؟

برخی، مدل رفتاری علیرضا زاکانی را مشابه محمود احمدی‌نژاد می دانند که با ورودش تمام مدیران گذشته را عزل کرد. اما نزدیکان زاکانی با این مقایسه موافق نیستند و معتقدند هر مدیری تمایل به همکاری با تیم خود را دارد اما تفاوت های اساسی رفتاری میان زاکانی و محمود احمدی‌نژاد وجود دارد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از اعتماد، امروز علیرضا زاکانی نامزد سمت شهرداری  تهران برنامه های خود را در صحن شورا ارائه می کند. برنامه ای که پیش از این در جلسات غیررسمی شورای شهر تهران ارائه کرده است و شعارش «کلان‌شهر تهران، الگوی جهان اسلام» است. بعد از آن رأی گیری برای انتخاب او، انجام خواهد شد. این که او رأی قاطع اعضای شورا به دست بیاورد یا نه مشخص نیست اما پیش بینی می شود او با بیش از ۱۷ رأی به عنوان شهردار بعدی تهران انتخاب شود. حتی کسانی که از جریان رقیب او همچنان در حال یادآوری سابقه تندروی ها و یا غیبت های طولانی مدت او در مجلس هستند هم می دانند فردا شورا زاکانی را به عنوان شهردار معرفی می کند و احتمال برگشت ورق به نفع کسی نیست .  اما همچنان عدم استعفای او از مجلس و سابقه کاری وی که به نظر می آید تناسبی با آئین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار مصوب سال ۹۷ هیأت وزیران ندارد، دو چالش اصلی زاکانی در راه شهردار شدن است که به نظر نمی آید تأثیری در حکم وزیر کشور برای انتخاب او به سمت شهردار تهران باشد. زاکانی روز گذشته در دیدار با اساتید، نخبگان و فضلای حوزه علمیه قم گفته است با ابراهیم رئیسی صحبت کرده و اعلام کرده حل مشکلات شهر تهران نیاز به یاری سه قوه و همه دستگاه ها دارد و آقای رئیسی استدلال کردند شما بروید شهرداری و من هم کمک می کنم.

زاکانی گفته است که بین رفتن به کابینه و شهرداری تهران، شهرداری تهران را انتخاب کرده است.

او ادامه می دهد : تعدادی از اعضای شورای شهر تهران موضوع شهرداری تهران را با من مطرح کردند و من  این موضوع را به صحبت با سران قوا منوط کردم. در صحبت با رییس مجلس و رئیس جمهور، ایشان پیشنهاد، وزارت رفاه، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و ریاست دفتر ریاست جمهوری را مطرح کردند. بین حضور در شهرداری تهران و حضور در کابینه نتیجه گرفتم که در شرایط کنونی و افزایش نارضایتی‌های مردم از شهرداری تهران و نیاز تهران به تحول فرهنگی و اجتماعی در شهرداری تهران حاضر شوم.

او یادآور می شود :  پس از انتخابات برای شهرداری تهران تعدادی از اعضای شورای شهر تهران برنامه عملیاتی خواستند و من و تعدادی دیگر از افراد برنامه دادیم و پس از دفاع از برنامه خود؛ خروجی تصمیم اعضای شورای شهر تهران این شد که پس از جمع بندی‌ها، برنامه من برای مدیریت شهرداری تهران انتخاب شد و در برنامه خود نیاز شهر تهران به تحول فرهنگی و اجتماعی را طرح کردم و برنامه‌ای برای زنده کردن روح شهر با نگاه جدید به این کلان شهر را ارائه دادم.

به گفته زاکانی شهرداری نزدیک‌ترین عرصه به زندگی مردم است   کمبودها و خلاها در بخش فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که با خدمت به مردم می توان با الگو سازی کارامدی و حل معضلات بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرمودند: شهرداری تهران؛ شهرداری کل کشور است، می‌توان این الگو را در آنجا پیاده کرد.

بیشتر بخوانید: حقوق بازنشستگی حسن روحانی چقدر است؟/ ماجرای حقوق ۳۵۰ میلیونی رئیس‌جمهور سابق

 

زاکانی بدون اشاره به دو بیانیه تندی که شورای اصولگرایان قم بر علیه او صادر کرده اند می گوید :   قرار است بیانیه‌ای خطاب به مردم قم در خصوص حضور در شهرداری تهران تنظیم شود و در خصوص شهرداری تهران با آیت الله اعرافی، آیت الله بوشهری جریان‌های انقلابی، اصولگرایان قم، و نیروهای جهادی نشست‌هایی داشتم و قرار است بیانیه جمع بندی صادر شود  .

اما تجربه ۴ ساله شورای پنجم و حضور پر تعداد مدیران قالیبافی در شهرداری با حضور زاکانی همچنان ادامه پیدا می کند ؟

مرور حضور زاکانی در هر سمتی نشان می دهد او به همراه تیم کاملی وارد سازمان جدید می شود . توصیف منتقدانش انتقال اتوبوسی یارانش به مسئولیت جدید است .  اما برخی معتقدند احتمال روی دادن این اتفاق در شهرداری کم است زیرا بخشی از نزدیکان او یا در مجلس هستند و یا به دولت می روند.   برخی، مدل رفتاری او را مشابه محمود احمدی‌نژاد می دانند که با ورودش تمام مدیران گذشته را عزل کرد. اما نزدیکان زاکانی با این مقایسه موافق نیستند و معتقدند هر مدیری تمایل به همکاری با تیم خود را دارد اما تفاوت های اساسی رفتاری میان زاکانی و احمدی نژاد وجود دارد .

در زمان شهرداری محمود احمدی‌نژاد رویکردهای مذهبی در حوزه فرهنگی و اجتماعی تقویت و توجهی ویژه به کانون های مذهبی و هیأت ها می شد. یکی از نمادهای آن دوره سقاخانه هایی است که در نقاط مختلف شهر ایجاد شد. کمک های مستقیم به هیأت های مذهبی که تا  همین امروز هم ادامه پیدا کرده است. روز گذشته اولین بازدید اعضای شورای شهر از نمایشگاه عطر سیب بود که شهردار تهران در جریان این بازدید گفت تمام فضاهای عمومی شهر را به هیأت های مذهبی اختصاص خواهم داد.

آنان که مدیریت شهری احمدی نژاد را به خاطر دارند منتظرند با آمدن زاکانی به شهرداری فضای تبلیغات فرهنگی، فضایی مذهبی‌تر از دوران محمد باقر قالیباف شود و در این دو حوزه حضور برخی نهادها  بیشتر از گذشته خواهد بود. در حوزه خدمات شهری ادامه روند خدمات متوسطی که هم اکنون هم به شهروندان داده می شود، ادامه دارد. اما در حوزه ترافیک و عمرانی باید منتظر انتخاب معاونین وی باشیم که افرادی قدرتمند و کاربلد هستند یا این انتخاب ها هم سیاسی است. زیرا با توجه به ارتباط قوی زاکانی با دولت و امکان استفاده از منابع دولتی که سال ها تهران از آن محروم بوده و افزایش تعامل با نهادهای نظامی قدرتمند در حوزه عمرانی او می تواند پروژه های مهمی را کلید بزند.

حلقه افراد نزدیک به زاکانی بیشتر در حوزه های سیاسی، رسانه‌ای و فرهنگی تعریف می شوند و قابل پیش بینی نیست او در این حوزه ها چه افرادی را به کار گیرد.

امروز  زاکانی رأی بالایی از شورای ششم خواهد گرفت. نخست به دلیل آن که شورای ششمی ها  اعلام کنند اختلاف نظری میانشان  وجود ندارد و دوم هراس از دو قطبی ایجاد شده انقلابی و غیرانقلابی بودن اعضای شورا که به نظر می رسید عده ای تلاش می کردند رأی به گزینه رقیب را رأی غیرانقلابی توصیف کنند تا آنجا که جز افرادی که  با محمدباقر قالیباف نزدیکی آشکاری دارند، سایر اعضا تمایل دارند که بگویند به زاکانی رأی داده‌اند. تشکیل مثلث زاکانی- سروری- فدایی، احتمال بازگشت طرح جدایی ری از تهران را هم زنده می کند.

فردا پیش از ارائه برنامه زاکانی قرار است برای شهرداری تهران سرپرست انتخاب شود . روز گذشته چمران گفته بود تا زمانی که شهردار آینده انتخاب شود حناچی مسئولیت شهرداری تهران را برعهده دارد اما تا زمان آمدن زاکانی دست کم دو هفته  تا یک ماه زمان لازم است . کابینه به مجلس معرفی شده و مشخص نیست که چه زمان استعفا نامه او به صحن بیاید همچنین این که کدام وزیر حکم زاکانی را امضا خواهد کرد . بنابراین اعضای شورای شهر تهران امروز سرپرست شهرداری را هم انتخاب خواهند کرد که به نظر می آید از مدیران قدیمی شانس علیرضا جاوید برای سرپرستی بیش از  دیگران باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.