ایرلاین‌ها ریالی هزینه می‌کنند اما بلیط را بر حسب نرخ دلار می‌فروشند

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با انتقاد از افزایش قیمت بلیط هواپیما گفت: بیشتر هزینه‌های ایرلاین‌ها (خطوط هوایی) با ریال است، اما با افزایش قیمت دلار سوء‌استفاده کرده و به ضرر منافع ملی و گردشگری در فکر افزایش قیمت‌ها هستند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایرنا، دولت هفته گذشته از بسته حمایتی جدیدی در حمایت از صنایع گردشگری داخلی رونمایی کرد، در حالی‌که انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران در نرخ‌نامه جدید از افزایش نرخ بلیط پروازهای داخلی از ابتدای آبان خبر داد.

آنطور که مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفته است: افزایش قیمت بلیت هواپیما با احتساب ۲ عامل ارز ۲۸ هزار تومانی و با توجه به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تکمیل فقط ۶۰ درصد ظرفیت پروازها از ابتدای آبان، تعیین شده است.

البته وی به نگرانی مسافران درباره گرانی نرخ پروازها پاسخ داده و اعلام کرده اگر پروتکل ستاد مبارزه با کرونا مبنی بر اشغال ۶۰ درصد صندلی هواپیما لغو شود کمتر گران می شود.

وی در این راستا به خبرنگار ایرنا گفت: بلیت هواپیما از ابتدای آبان ۸۰ درصد گران می‌شود که ۴۰ درصد آن مربوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر پرواز با ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماست که اگر لغو شود ما هم قیمت‌ها را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهیم.

اما در حالی که هر روزه در کشور با رکورد جدیدی از آمار مبتلایان و جان باختگان ناشی از کرونا مواجه هستیم؛ معلوم نمی شود با رعایت نکردن شیوه نامه بهداشتی و فروش بلیط همه صندلی‌ها آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری به کجا می رسد.

افزایش قیمت بلیط هواپیما به ضرر گردشگری است

حرمت‌الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نیز در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با انتقاد از افزایش نرخ جدید بلیط های هواپیمایی گفت: به عنوان یک مالک آژانس مسافرتی به دلیل کسب کارمزد بیشتر از نرخ های جدید سود می کنم، ولی این افزایش قیمت به ضرر مردم و گردشگری کشور است.

وی در ادامه با بیان این که ایرلاین‌ها (خطوط هوایی) نباید قیمت ها را افزایش دهند، گفت: آنها در حالی افزایش قیمت دلار را دلیل افزایش قیمت بلیط می دانند که بیشتر هزینه‌های آنها با ریال است. هزینه سوخت،‌ حقوق کارمندان و دیگر هزینه ها را به ریال می دهند و حتی برای خرید و تعمیر هواپیماهایشان وام از بیت المال می گیرند؛ اما با افزایش قیمت دلار از این موضوع سو استفاده و به ضرر منافع ملی رفتار کرده و تنها به فکر سود خودشان هستند.

بر اساس نرخ‌های جدید که قیمت آن از ۴۹۱ هزار تومان شروع و سقف قیمت‌ها دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، مسافران مسیر تبریز به بندرعباس باید برای سفر هوایی در این مسیر تا سقف ۲میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه کنند.

مسیرهای از مبدا تهران به مقصد ارومیه، اهواز، ایرانشهر، آبادان، بجنورد، بوشهر، تبریز، زاهدان، زابل، رفسنجان، دزفول، چابهار، جیرفت ، خارک و … از جمله مسیرهایی هستند که قیمت بلیط آن بیش از یک میلیون تومان به فروش خواهد رسید.

بسته حمایت‌های جدید دولت از بخش گردشگری آسیب‌دیده از کرونا، هفته گذشته پس از ماه‌ها چانه‌زنی، سرانجام مصوبه هیات دولت را گرفت. بر این اساس به فعالان بخش گردشگری مهلت داده شده مالیات اعم از عملکرد و ارزش‌افزوده (مربوط به سال‌های قبل)، سهم حق بیمه کارفرمایی، وام و تسهیلات بانکی که در گذشته دریافت شده است و قبوض مصرفی حامل‌های انرژی (آب، برق و گاز) را تا پایان سال نپردازند. همچنین تسهیلات بانکی بر مبنای حمایت از کسب و کارها با محوریت بنگاه‌ها پرداخت شود.

امید بود این گونه تسهیلات به تاسیسات گردشگری و سفرهای مسئولانه که با رعایت شیوه نامه های بهداشتی انجام می شود به تقویت صنعت گردشگری داخلی منجر شود حالا باید دید با این افزایش‌ نرخ بلیط هواپیما این امر امکان پذیر است؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.