با «درخت یادآوری» مطالب را خلاصه کنید و به خاطر بسپارید!

این روزها با توجه به الکترونیکی شدن زندگی، مشکل خلاصه‌سازی و به خاطرسپردن مطالبی که در ایام مختلف می‌خوانیم و به گوش‌مان می‌خورد، برای بسیاری از ما دردسرساز شده است.

مثال مدل درخت یادآوری

به گزارش تازه‌نیوز، یکی از فعالان توئیتری در رشته‌توییتی یکی از روش‌های خلاصه‌سازی و به‌خاطرسپاری مطلب، به نام «درخت یادآوری» را تشریح کرده (لینک این رشتو) که در ادامه می‌خوانید:

روشی که من برای بخاطر سپردن و خلاصه کردن مطالب استفاده می‌کنم اسمش درخت یادآوری است (Recall Tree). از زمانی که در آمریکا دانشجو بودم از این روش استفاده کردم و برای من جواب داد. چون چند نفر از شما دوست داشتین بدونین، اینجا هم توضیح می‌دم. امیدوارم به کارتون بیاد. این روش چندتا نکته‌ ساده بیشتر نداره:
یک. شما یک تنه‌ درخت دارین، یک خط ۴۵ درجه که از پایین سمت چپ شروع میشه و میره بالا سمت راست. این در واقع تایملاین مطلبی هست که دارین می‌خونین – کتاب، مقاله، و…
دو. قسمتهای اصلی مطلب رو مشخص می‌کنین و به عنوان شاخه بهش اضافه می‌کنین. چطوری قسمتهای اصلی رو مشخص کنیم؟ راه سرراستش اینه که از بخش‌بندی خود مطلب استفاده کنین. بعضی از کتابها خودشون سرفصلهای مشخص دارن. مقاله‌ها هم قسمتهای «مقدمه»، «متد/روش»، «نتیجه» و… دارن. ولی اگه قسمتهای مختلف مشخص نبود، با یک مرور سطحی از متن اینها مشخص میشن. چطوری؟ پاراگراف اول رو بخونین و خطهای اول بقیه پاراگرافها. پاراگراف اول کلیت اون فصل رو توضیح میده و خط اول هر پاراگراف هم پیام اون پاراگراف رو بیان می‌کنه (حداقل تو متنهای انگلیسی اینطوریه). شما وقتی به انتهای این مرور سطحی برسی، حدودی توی ذهنت اومده چندتا پیام اصلی قراره بدست بیاد. همونها رو روی درخت می‌تونین مشخص کنین.
سه. وقتی شروع کردیم به خوندن متن، اطلاعات مربوط به هر قسمت رو به عنوان زیرشاخه به همون شاخه اضافه می‌کنیم. ترتیب شاخه‌ها از اصلی به فرعی:
پیام اصلی فصل ← پیام اصلی زیرفصل ← پیام اصلی پاراگراف
(من معمولا ۲-۳ تا پاراگراف رو بیشتر درنظر نمی‌گیرم یا اونها رو ترکیب می‌کنم)
درخت یادآوری

چهار. برای اضافه کردن نوشته روی شاخه‌ها توصیه کتاب به اختصارنویسی و استفاده از کلمات کلیدیه. نباید متن رو عینا کپی کنین. من کتاب رو می‌بندم و سعی می‌کنم ببینم چه برداشتی از متن داشتم، همونها رو می‌نویسم.
پنج. بعضی وقتها پیش میاد نویسنده مطلبی رو تکرار می‌کنه یا نکات رو قاطی می‌نویسه. بارها دیدم که مقاله‌ای تو قسمت نتیجه، یه قسمت از روش هم توضیح داده شد و… ما اینها رو به همون شاخه‌ خودش اضافه می‌کنیم. بخاطر همین، بعضی وقتها خلاصه بهتر از متن درمیاد و درکش راحت تر میشه.
شش. درنهایت از پایین سمت چپ شروع کنین، همراه درخت جلو برین و شاخه‌ها رو دونه دونه برای خودتون توضیح بدین. هرجا به نظرتون قابل درک نبود یا نتونستین درست بیان کنین، برگردین متن اصلی رو دوباره بخونین و اون قسمت از درخت رو اصلاح کنین.

پ.ن. شاید به نظر بیاد اینطوری که خیلی سرعت خوندن کمتر میشه. همینطوره! ولی هدف ما از خلاصه کردن بالا بردن سرعت خوندن نیست. بلکه افزایش درک ما از متن است (comprehension). طبیعیه که سرعت ما در خوندن کمتر میشه، چون چیز دیگه‌ای بدست میاریم.
این روش رو از کتاب robot reading یاد گرفتم. از فواید خلاصه کردن مطالب میگه: نشون دادن وقتی متنی رو یک بار می‌خونیم، به ماه نرسیده حداکثر ۲۰٪ یادمون بمونه. ولی وقتی خلاصه بشه، هم میزان درک بالاتر میره، هم بیشتر یادمون می‌مونه، و هم بعدا مرور مطلب راحت تره.کتاب robot reading

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.