داستان جذاب معلم اختاپوس من! +تصاویر

این مستندساز با دیدن فرار اختاپوس، تصمیم به نزدیک شدن به او و کشف دنیای اختاپوس‌ها می‌گیرد و هرروز بدون لباس غواصی و کپسول مدت زمانی را کنار خانه اختاپوس می‌گذراند و…

به گزارش تازه‌نیوز، کاربر aquaticjonah که خود را بایولوژیست آبزیان معرفی کرده، در رشته‌توئیتی ماجرای خواندنی یک اختاپوس و فیلم مستند تحسین‌شده «معلم اختاپوس من» را تعریف می‌کند (لینک این رشتو)، که در ادامه می‌خوانید:

حتما میدونید که ما انسانها اشرف مخلوقات و تنها دلیل خلقت هستی هستیم. اما این آقای مستندساز که در مدرسه، دینی نخونده بوده وقتی بعد از پایان یک پروژه‌ی مستندسازی و خسته از فیلمسازی تنش رو به آب سرد اقیانوس در سواحل جنوب آفریقا می‌سپاره نمیدونسته داره وارد چه بیراهه‌ای میشه!
مستند معلم اختاپوس منتفریح دوران بچگی این مستندساز خوش‌تیپ، شنا و اسنورکلینگ در آبهای سرد سواحل جنوب آفریقا بوده و حالا هوس میکنه برای رفع خستگی و به یاد بچگی‌ چندساعتی اونجا غواصی کنه که در همین زمان با یک اختاپوس (!) وارد رابطه‌ای عمیق و احساسی میشه که نزدیک به یکسال هرروز ایشون رو به زیرآب میکشونه.
مستند معلم اختاپوس منماجرا از اونجا شروع میشه که با دیدن فرار اختاپوس از ترس به داخل لونه‌اش تصمیم به نزدیک شدن به حیوون و کشف دنیای اختاپوسها میگیره و برای اینکه ترس حیوون بریزه هرروز بدون لباس غواصی و کپسول مدت زمانی رو به کنار لونه‌ی اختاپوس میرفته و فقط برای هواگیری بالا میومده.

بعد از حدود ۳۰ روز بلاخره کنجکاوی اختاپوس شروع میشه. درصد زیادی از هوش و شناخت اختاپوسها از طریق بادکشهای روی پاهاشون به دست میاد و بنابراین دوشیزه اختاپوس میره برای شناخت و کشف آقای غواص و آقای غواص که حالا دیگه هیجان‌زده شده بوده تصمیم میگیره از فردا دوربین و وسایلش رو هم ببره.
مستند معلم اختاپوس منو این میشه آغاز ساخت مستند My octopus teacher، یکی از بهترین مستندهای نتفلیکس و برنده اسکار سال ۲۰۲۱. در یکی از سفرهای هرروزه‌ی مرد عاشق به زیر آب اختاپوس از لونه بیرون میاد و به سمتش میره اما دوربین سقوط میکنه و اختاپوس که ترسیده و اعتمادشو از دست داده به سرعت فرار میکنه و دیگه به لونه برنمی‌گرده. اما ماجرا تازه شروع شده، مرد عاشق که قبلا تو پروژه‌هاش با بومی‌ها دیده بوده اونا چطور حیوانات وحشی رو ردیابی می‌کنن و به قضا و قدر هم اعتقاد نداشته تصمیم میگیره با نقشه برداری از جنگل Kelp زیرآبی و مشاهده منطقه و بقایای موجودات بستر، اختاپوس رو ردیابی کنه بیش از یک هفته تلاش نتیجه میده، لونه‌ی جدید اختاپوس پیدا و دلجویی انجام میشه، مستند در ادامه احساسی‌تر هم میشه! یک کوسه به لونه‌ی اختاپوس میزنه و یکی از پاهاش رو میکنه. اختاپوس، مجروح و ناتوان زمین‌گیر شده و مرد هرروز به دیدنش میاد و فکر میکنه آیا فردا هم اختاپوس رو زنده میبینه.
مستند معلم اختاپوس منپای کنده‌شده اما بعد از حدود یکماه دوباره رشد میکنه. اختاپوس کاملا خوب میشه و رابطه‌ی زیبای انسان و اختاپوس ادامه پیدا میکنه.

اختاپوسها شب‌فعالند و مرد حتی تصمیم می‌گیره با وجود ترسی که داشته نصف شب برای مشاهده‌ی غذاخوردن دوست آبزیش غواصی کنه تا غذا خوردن اختاپوس رو هم ببینه. حتی یکبار که اختاپوس تو لونه خواب بوده به دیدنش میره و با خودش فکر میکنه آیا الان اختاپوس داره خواب میبینه؟ مرد که ظاهرا بارها خواب اختاپوس رو دیده بوده! اختاپوس یکبار دیگه هم از حمله‌ی کوسه با هوش بالاش جون سالم به در میبره که استراتژی فرارش در فیلم به زیبایی شرح داده شده.
مستند معلم اختاپوس منعمر اختاپوس حدود یک ساله و حدود ۳۲۰ روز بعد از این همراهی هرروزه وقت خداحافظی رسیده. یک روز که مرد طبق معمول برای دیدن حیوون میره، با تعجب یک اختاپوس دیگه کنارش میبینه و فورا میفهمه که وقت جفتگیری رسیده. اون شب اختاپوسها جفتگیری و تخم‌ریزی رو شروع میکنن و اختاپوس مادر تمام وقت در لونه به تخمریزی و اکسیژن‌دهی به تخمها ادامه میده اونقدری که تمام انرژیش تحلیل میره و درست در روز تولد بچه‌ها اختاپوس مادر خسته و بی‌رمق به بستر دریا میفته و طعمه‌ی کوسه میشه.
مستند معلم اختاپوس منمستندساز تو این فیلم هوش، شناخت و چالشهای زندگی روزانه‌ی اختاپوس و البته هوشمندی طبیعت که در طی میلیونها سال شکل گرفته رو به زیبایی به تصویر میکشه و اهمیت احترام به طبیعت و نگاه به حیوانات به عنوان موجوداتی که شریکان ما برای زندگی در این کره‌ی خاکی هستند رو به مخاطب یادآور میشه.مستند معلم اختاپوس من

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.