خطر تقویت داعش و القاعده بسیار نزدیک است!

برنده اصلی سقوط افغانستان به دست طالبان کیست؟

همانطور که کارشناسان معتقدند بازنده بزرگ سقوط افغانستان، ایالات متحده آمریکاست، بسیاری معتقدند برنده این کارزار جدید یکی از کشورهای همسایه است که قطعا شانس روسیه بیش از دیگر کشورهاست.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از عرب‌نیوز، روزها و شب های پس از تصرف کابل به دست طالبان و سقوط دولت به شکل چشمگیری، آرام بود، ولی در این لحظه آرامش نسبی، افغان ها با این واقعیت شگرف روبرو هستند که اکنون در کشوری کاملاً جدید زندگی می کنند. بایدن در دفاع از تصمیم خود مبنی بر خروج همه نیروهای آمریکایی از افغانستان اذعان کرد رویدادها سریع تر از آنچه مقامات آمریکایی پیش بینی کرده بودند، رخ داد و علت آن بود که رهبران سیاسی افغانستان، از جمله اشرف غنی تسلیم شدند و از کشور فرار کردند و ارتش بدون مقاومت چندان سقوط کرد. سرپرست وزارت دفاع افغانستان، در توئیتی از ارتش دفاع کرده و گفته است: آنها دست های ما را از پشت بستند و کشور را فروختند. لعنت بر غنی و گروهش .

رهبران طالبان متعهد شده اند دولتی فراگیر را ایجاد کنند که شامل افغان های غیر طالبان از جمله برخی از شخصیت های شناخته شده مانند حامد کرزی خواهد بود که شورای هماهنگی را برای مدیریت انتقال مسالمت آمیز قدرت تشکیل داده است. این نوع دولت فراگیر بسیاری از عناصر تندرو طالبان را حذف می کند و این خطر را به دنبال دارد که تندروها به دنبال مشارکت با گروه های تروریستی مانند القاعده یا داعش باشند.

طالبان علاوه بر ایجاد یک دولت فراگیر ، باید نیروهای ارتش و پلیس خود را تقویت و روابط دیپلماتیک خود را با بقیه جهان برقرار کنند و احتمالاً روسیه و چین از جمله سریع ترین دوستان این گروه هستند. به نظر می رسد کشورهای آسیای میانه با احتیاط نسبت به توانایی همکاری با افغانستان به رهبری طالبان خوشبین هستند.

آینده افغانستان همچنین متاثر از سیاست امریکا و متحدانش خواهد بود. شکست تحقیرآمیز آمریکا جایگاه بین المللی آن را به شدت تضعیف کرده است. اکنون پرسش این است که امریکا با توجه به نقش اصلی در نابودی افغانستان، چه میزان مسئولیت را برای تأمین رفاه مردم افغانستان بر عهده خواهد گرفت. با توجه به عدم اعتماد مردم به شرکای غربی، ابتکارات مستقل تحت رهبری غرب بعید به نظر می رسد و همسایگان افغانستان و روسیه باید در این امر مشارکت کنند.

گام نخست باید تشکیل یک کنفرانس بین المللی ویژه در مورد افغانستان شامل همه طرف های ذینفع باشد و چین و روسیه به عنوان بازیگران اصلی در آن حضور داشته باشند. کشورهای کمک کننده باید تحت حمایت شورای امنیت سازمان ملل و با مشارکت آن و بانک های توسعه چند جانبه ، صندوق ویژه ای را برای کمک به بازسازی افغانستان ایجاد کنند. روسیه در سطح دیپلماتیک، خواه ناخواه با نفوذ عمیق خود در آسیای میانه، نقش مهمی در بازسازی افغانستان بر عهده دارد. اگر غرب این روند را بپذیرد، شاید روابط آن با روسیه نیز بهبود یابد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.