«لایک» و «ریتوئیت» آدم‌ها را عصبی‌تر کرده است!

پژوهشگران دانشگاه ییل دریافته‌اند که تعداد بالای لایک‌ (پسندیدن) و ریتوئیت (بازنشر) پست‌ها در رسانه‌های اجتماعی، افراد را تشویق می‌کند از نظر اخلاقی عصبانی باشند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایندیپندنت، ویلیام بردی، پژوهشگر پسادکترا دانشکده روانشناسی دانشگاه ییل که با مالی کراکت، استادیار روان‌شناسی، روی این پژوهش کار کرده است، گفت: تشویق‌ها در رسانه‌های اجتماعی باعث شده لحن مکالمات سیاسی ما در فضای مجازی تغییر کند.

پژوهشگران میزان عبارات غیراخلاقی هنگام عصبانیت کاربران توئیتر در بحث وجدل‌هایشان درباره زندگی واقعی را اندازه گرفتند و به این نتیجه رسیدند که الگوریتم‌ها و شاخص‌های مشارکت کاربران را تشویق می‌کند به این رفتار خود ادامه دهند که می‌تواند هم برای مقاصد مثبت و هم منفی استفاده شود.

آقای بردی گفت: این اولین مدرک است که نشان می‌دهد برخی از افراد در طول زمان به دلیل تشویق‌هایی که از طراحی ابتدایی رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند، یاد می‌گیرند عصبانیت و خشم خود را بیشتر ابراز کنند.

پژوهشگران ۱۲٫۷میلیون توئیت از ۷هزار و ۳۳۱ کاربر را زیر نظر گرفتند و با استفاده از نرم‌افزار هوش مصنوعی بررسی کردند که آیا کاربران با گذر زمان عصبانی‌تر می‌شوند؟ آن‌ها دریافتند کاربرانی که به علت اعلام نظر عصبانیت‌آمیز خود واکنشی از دیگران دریافت می‌کردند، بیشتر احتمال داشت در پست‌های بعدی خود عصبانی‌تر ظاهر شوند. آن‌ها همچنین دریافتند اعضای گروه‌های سیاسی افراطی بیش از اعضای گروه‌های میانه‌رو اظهار عصبانیت می‌کنند اما افراد متعلق به گروه‌های میانه‌رو بیشتر تحت تاثیر پاداش مشارکت در رسانه‌های اجتماعی قرار می‌گرفتند.

خانم کراکت گفت: مطالعات ما نشان داد افرادی که دنبال‌کنندگان و دوستانی دارند که از نظر سیاسی میانه‌رو به شمار می‌روند، بیشتر به واکنش‌های اجتماعی حساس اند و باعث می‌شود اظهار عصبانیت آنان تقویت شود. این حاکی از روندی است که طی آن گروه‌های میانه‌رو می‌توانند در گذر زمان افراطی‌تر شوند. پاداش‌ها و تشویق رسانه‌های اجتماعی چرخه واکنشی مثبتی ایجاد می‌کند که عصبانیت را شدت می‌بخشد.

شبکه‌های اجتماعی از فضای تفرقه‌افکن استقبال می‌کنند؟

تحقیقات دیگر هم نشان می‌دهد محتواهای احساسی و پرشور نسبت به محتواهایی که کمتر اغراق‌آمیزند، بهتر عمل می‌کنند. مطالعه ۱۰۰میلیون عنوان نشان داد عباراتی نظیر «باعث گریه‌تان خواهد شد» و «موهای بدنتان را سیخ خواهد کرد» برخی از مجموعه کلماتی بودند که بهترین عملکرد را داشتند؛ به نحوی که گویی عنوان‌ها را برای خواندن شدن توسط مخاطب چیده بودند.

این ایده که الگوریتم و شاخص‌های مشارکت باعث می‌شود کاربران به ورطه تولید محتواهای خشمگینانه‌تر بیفتند، موردی است که پیش‌تر هم مطرح شده بود؛ در سال ۲۰۲۰ مدیران فیس‌بوک ظاهرا تحقیقی را کنار گذاشتند که باعث می‌شد این رسانه اجتماعی از نظر سیاسی کمتر تفرقه‌افکن باشد و ویژگی‌هایی که این تاثیرات را از بین می‌برد به عنوان «ضد رشد» و نیازمند «موضع‌گیری اخلاقی» توصیف شدند.

ظاهرا پژوهشی در سال ۲۰۱۸ هم چنین هشدار داده است که «الگوریتم‌های ما از علاقه مغز انسان به تفرقه سوءاستفاده می‌کند» و افزوده است که اگر تدابیری اتخاذ نشود، فیس‌بوک کاربران را «با محتواهای بیشتر و بیشتر تفرقه‌انگیز مواجه خواهد کرد تا توجه کاربران را بیشتر جلب کند و آنان را بیشتر در سایت نگه دارد». رابرت ساپولسکی، دانشمند عصب‌شناس، می‌گوید بخشی از دلایل این امر شاید آن باشد که «مجازات نقص هنجارها رضایت‌بخش است».

تحقیقی در سال ۲۰۰۴ نشان داد که مناطق مرتبط با پاداش در مغز به طور مداوم وقتی بازیکنان تنبیه می‌شوند، فعال می‌شوند و از نظر تاریخی هم شاید یادبودی از سنت شرمساری عمومی باشد که در انگلستان پیش از انقلاب صنعتی دیده می‌شد (نوعی مجازات بر مبنای تحقیر و خوار کردن افراد در آن زمان).

شاید نخوانده باشید: قابلیت جدید اینستاگرام در مورد لایک‌ها

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.