بازیگران بازار ارز هنوز از سیاست‌های دولت رئیسی خبر ندارند!/ تیر خلاص به FATA

یک کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار ارز به تیم اقتصادی دولت رئیسی هشدار داد و گفت: باید تدبیر بیشتری بیاندیشند تا دست سوداگران از بازار کوتاه شود.

به گزارش تازه‌نیوز، بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس امور بانکی، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره وضعیت فعلی بازار ارز در دولت رئیسی اظهار می‌کند: در حال حاضر بازار در میانه تعویض دولت‌‌ها هنوز به نقطه ثبات نرسیده است.

او می‌گوید: بازیگران بازار هنوز از سیاست‌های جدید ارزی دولت رئیسی، شکل تخصیص منابع ارزی یا سایر برنامه‌های آن شناختی ندارند. بنابراین بیش از همیشه تحت تاثیر اخبار و سیگنال‌های خبری روزمره قرار می‌گیرند.

حسینی‌ هاشمی ادامه می‌دهد: در حال حاضر بانک‌ مرکزی مقداری ارز را برای خرید واکسن اختصاص داده است که می‌تواند بازار را کمی دچار کمبود کند. از طرف دیگر نیز درباره مسئله FATF و برجام حرف‌هایی از دولتمردان شنیده می‌شود که نگرانی‌هایی ایجاد کرده. همه این‌ها طبیعی است چون دولت جدید هنوز نتوانسته بازار را تحت کنترل قرار دهند.

به گفته او این نوسانات تا وقتی مردم و بازیگران بازار با سیاست‌های دولت جدید آشنا شوند، ادامه دارد.

هشدار به دولت رئیسی درباره وضعیت بازار ارز

اما با توجه به سوابق اجرایی دولتمردان اقتصادی باید منتظر چه سیاست‌ها و اتفاقاتی در بازار ارز باشیم؟

حسینی‌هاشمی می‌گوید: «متاسفانه دولت رئیسی یک سخنگوی اقتصادی واحد ندارد. افرادی که مصارف دستشان است به مردم وعده‌وعیدهای عجیب می‌دهند مثل افزایش یارانه‌ها یا ساخت گسترده مسکن و ایجاد اشتغال.

اما در طرف مقابل بخش منابع اعلام نمی‌کند که چقدر منابع در دست دارند و چطور قرار است به این وعده‌ها جامه عمل پوشانند؟ آن هم وقتی ما میدانیم حتی بودجه ۱۴۰۰ هم با حدود ۵۰ درصد کسری مواجه است و اگر دولت بتواند همین وضع موجود را هم حفظ کند هنر کرده است.

این وعده‌ها توقعات و انتظارات مردم را بالا می‌برد اما چون در نهایت نمی‌توانند کاری کنند، مردم سرخورده و بی‌اعتماد می‌شوند که نتیجه‌ای ندارد جز اختلال در بازار و کاهش ارزش پول ملی».

این کارشناس تاکید می‌کند که لازم است تیم اقتصادی دولت جدید تدبیر بیشتری به خرج دهند تا جلوی این اتفاق گرفته شود و سوداگرهای بازار ارز شروع به فعالیت بر مبنای این وعده‌‌هایشان نکنند.

پرونده FATA مختومه است؟

با توجه به حضور مخالفان سرسخت FATF در تیم اقتصادی دولت جدید برخی پرونده FATF را مختومه می‌دانند و منتظر هستند تا دیر یا زود تبعات این مساله دامن بازار ارز را بگیرد.

اما ظاهرا حسینی‌هاشمی هم به جریان مذاکرات و هم به پذیرش دو لایحه باقی‌مانده FATF خوشبین است.

او می‌گوید: با توجه به سوابق تاریخی، مذاکرات پیش‌ خواهد رفت و احتمالا به نتیجه‌ هم برسN. چون همان قدر که ما به آن نتیجه نیاز داریم کشورهای خارجی هم به آن نیاز دارند. هرچند که حرف‌های غیرمسئولانه برخی در داخل درباره قبول نداشتن FATF یا لزوم کنار زدن برجام در معاملات داخلی تاثیر منفی می‌گذارد و نرخ ارز را بالا می‌برد.

این کارشناس ادامه می‌دهد: برخی از اعضای تیم اقتصادی اظهار مخالفت‌هایی با مذاکرات یا FATF می‌کنند که بیشتر برای راضی‌ترین گروه خاص طرفدارانشان است. در حالی که خودشان هم در باطن می‌دانند در شرایط فعلی اقتصاد راهی جز تعامل با دنیا نداریم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.