چراغ سبز وزیر خارجه به مذاکرات وین/ سیگنال مثبت به بازار ارز برای هفته آینده!

اظهار نظر دیروز وزیر امور خارجه درباره مذاکرات وین به احتمال زیاد تاثیر مثبتی بر بازار ارز هفته آینده خواهد گذاشت.

به گزارش تازه‌نیوز، آنچه بر بازار ارز در این هفته اثر گذاشت، سیگنال‌هایی بود که از مذاکرات شنیده می‌شد. اگرچه ابتدای هفته بسیاری به از سرگیری مذاکرات وین امیدوار بودند اما از میانه هفته سیگنال وزیر امور خارجه درباره تعویق مذاکرات، قیمت دلار را کمی افزایش داد.

سیگنال وزیر امور خارجه درباره مذاکرات وین، پالس مثبت به بازار ارز

امیر عبدالهیان گفته بود طرف مقابل می‌داند که تا استقرار دولت جدید در ایران و مشخص شدن خط سیاست خارجی، دو تا سه ماه زمان لازم است. سیگنالی که می‌گفت حداقل تا پایان پاییز خبری از مذاکرات جدید و توافق نیست. همین مساله قیمت نزولی دلار را صعودی کرد.

اما روز گذشته امیرعبدالهیان موضع جدیدی گرفت و به مذاکرات وین چراغ سبز نشان داد. او در گفتگو با همتای آلمانی خود گفته است: «اصل گفت‌وگوهای وین قابل قبول است. اما مذاکره‌ای را قبول داریم که به رفع واقعی تحریم‌ها و تامین حقوق حقه ایرانیان بینجامد.»

اگرچه این شرط جدیدی از جانب ایران نیست اما شاید اولین موضع رسمی دولت رئیسی درباره مذاکرات وین باشد. آن هم در شرایطی که کل کابینه رئیسی معتقدند می‌توان با تحریم‌ها اقتصاد را پیش برد. در این شرایط این سیگنال مثبتی برای بازار ارز در هفته آینده است.

منطقه حساس قیمت درهم و دلار

به نقل از تجارت نیوز، اما سیگنال دیگری که می‌تواند بر روند قیمت دلار اثر بگذارد، نرخ درهم است. افزایش نرخ درهم در بازار، سیگنال افزایش قیمت دلار می‌دهد. اما در روزهای آخر این هفته، علی‌رغم افزایش نسبی قیمت دلار، نرخ درهم نزولی بود. نرخ درهم روز سه‌شنبه ۷ هزار و ۴۰۰ تومان بود اما روز چهارشنبه ۱۰۰ تومان کاهش یافت. کاهش قیمت حواله درهم سیگنال کاهش قیمت به بازار ارز داد.

حالا معامله‌گران بازار منتظر قیمت درهم در هفته آینده هستند. آنها می‌گویند اگر قیمت درهم به زیر ۷ هزار و ۲۰۰ برسد احتمال سقوط قیمت دلار به زیر ۲۶ هزار تومان هم وجود دارد. به همین دلیل معاملات آخر هفته با احتیاط صورت گرفت.

از طرف دیگر، معامله‌گران، دو نقطه حساس برای قیمت دلار در نظر گرفته‌اند. آنها می‌گویند اگر دلار به بالای ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان برسد، تقاضا برای خرید ارز زیاد می‌شود و قیمت دلار بالا می‌رود. اما اگر قیمت دلار به محدوده ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان برسد، ریزش قیمت در راه است و فروشندگان زیادی وارد بازار می‌شوند.

بسیاری از معامله‌گران منتظرند که ببینند دلار به کدام یکی از این دو عدد نزدیک می‌شود. البته در هفته گذشته دلار یکبار از مرز حساس گذشت و وارد کانال ۲۸ هزار تومان هم شد اما بلافاصله این کانال را از دست داد. چون احتمالا تقاضای جدی در بازار وجود ندارد.

در این میان اگرچه سیگنال خارجی جدیدی برای تاثیرگذاری بر بازار ارز و قیمت دلار وجود ندارد، اما ممکن است دولت رئیسی از طریق تزریق ارز به بازار، در صدد کنترل قیمت‌ها باشد و بتواند قیمت دلار را به محدوده ریزشی نزدیک کند. اما سوال مهم این است که دولت به چه مقدار ارز برای کنترل و ریزش قیمت دلار نیاز دارد؟

این مطلب را هم بخواتید: فروش سهام عدالت یا بلوکه شدن آن توسط بورس؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.