متلک هاشمی‌طبا به حدادعادل: آخه این چه مقایسه‌ای است؟

هاشمی‌طبا معتقد است که عقاید شهید رجایی بیشتر به اصلاح‌طلبان نزدیک بود تا اصول‌گرایان.

به گزارش تازه‌نیوز، مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی و از وزرای دوران ریاست‌ جمهوری شهید رجایی در گفت‌وگو با مدارا در واکنش به مشابهت‌‌سازی غلامعلی حدادعادل میان رجایی و رئیسی گفت: اساسا مشابهت‌‌سازی‌ها کار غلطی است. خصوصا اگر کسی باشد که بعد از ۴۰ سال با فرد دیگری مقایسه شود و مشابهت‌‌سازی اتفاق بیفتد. نمی‌توان این طور مقایسه کرد. به نظر من این نوع نگرش‌ها و این اظهارات تنها جنبه تبلیغاتی دارد.

او ادامه داد: این روش‌ها نه تنها غلط است بلکه به هدف تبلیغاتی موردنظرشان هم دست پیدا نمی‌کنند. بنابراین من اصل مشابهت‌سازی را غلط می‌دانم چرا که زمان، مکان، شرایط و بسیاری المان‌های دیگر تفاوت‌های معناداری با هم دارد. در کل این مشابهت‌‌سازی از سوی آقای حدادعادل را اشتباه می‌دانم.

این عضو کابینه باهنر در زمان ریاست‌جمهوری محمدعلی رجایی همچنین توضیح داد: دوره حضور آقای باهنر و رجایی بسیار کوتاه بود. معمولا هم آقایان رجایی و باهنر هر دو در هیات دولت حضور پیدا می‌کردند. یعنی آقای رجایی به عنوان رئیس‌جمهوری هم در نشست هیات دولت حضور پیدا می‌کرد منتها مسائل آن روز با امروز خیلی تفاوت دارد و نمی‌شود هیچ چیز را با هم مقایسه کرد. البته روحیه آقایان رجایی و باهنر بسیار آرام بود و شخصیت‌های بسیار قابل احترامی داشتند. فضا بسیار دوستانه بود و به همه اجازه صحبت و اظهارنظر می‌دادند. اگرچه این دوران بسیار کوتاه بود.

هاشمی‌طبا ادامه داد: البته این مقایسه‌ها به نوعی قیاس مع‌الفارق است. چطور می‌شود شیوه دولتی که دو ماه زندگی کرده را توصیف کرد و توضیح داد. کلماتی را ردیف می‌‌کنند و حرفی را می‌گویند. این نوع مقایسه‌ها حرف‌های زاید و بیخود است.

او در پاسخ به این پرسش که چرا شهید رجایی با وجود دوره خدمت کوتاه به عنوان یک سمبل اصول‌گرایانه دولتی توصیف می‌شود، نیز گفت: اولا آقای رجایی اصول‌گرا به معنای امروزی که آقایان اصول‌گرا هستند، نبود. خیلی از ویژگی‌ها و عقاید ایشان اتفاقا به اصلاح‌طلبان نزدیک بود. به هر حال در هر جریانی دیده می‌شود که کسی یا کسانی را سمبل می‌کنند تا با مشابهت‌سازی خوب بودن و حقانیت خودشان را ثابت کنند که این راه غلطی ست. آقای رجایی فرد محکم و قوی و معتقدی بود اما همچون باقی افراد نقاط قوت و ضعف را به صورت همزمان داشت. این که بعضی‌ها خودشان را به آقای رجایی می‌چسبانند برای بزرگ کردن خودشان است.

این مطالب را هم بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.