مرگ دو تهرانی در ریزش ساختمانی در نزدیک یک گودال بزرگ

شهردار منطقه ۱۷ تهران از خروج ۷۰۰ کامیون خاک از گود مقدم خبر داد و گفت:با تخلیه به موقع املاک اطراف گود از وقوع فاجعه انسانی پیشگیری شد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از فارس، داود لطفی، شهردار منطقه ۱۷ تهران درباره حادثه ریزش ساختمان در  خیابان مقدم اظهارداشت: تاکنون حداقل ۷۰۰ کامیون خاک از محل برداشته شده و در تلاشیم تا گود میدان مقدم به سرعت ایمن سازی شده و با بهره گیری از توان تخصصی مشاورین ژئوتکنیک و ابزارآلات دقیق مهندسی  رفتار خاک در املاک مجاور گود به طور لحظه ای پایش و رصد شود تا کوچکترین تحرکات احتمالی قابل پیش بینی و کنترل باشد.

لطفی با اشاره به رخداد صورت گرفته گفت: با هوشیاری عوامل شهرداری و آتش نشانی در شب حادثه، تخلیه به موقع ساختمان های نا ایمن، از بروز یک فاجعه انسانی جلوگیری شد. چون پیش بینی شده بود با حضور ساکنان در ساختمان های ناایمن و خطر ریزش آوار، حداقل ۲۵نفر از ساکنین و ۲۰نفر از کارگران ساکن در اسکان کارگری کارگاه دچار حادثه می شوند و بیشتر از ۳۰واحد صنفی و ساختمانی آسیب ببینند.

شهردار منطقه ۱۷ بیان داشت: خوشبختانه با اقدام به موقع و تخلیه اضطراری ساکنین و اسکان آنها در سوله مدیریت بحران از این حادثه پیشگیری شد. پس از آن نیز که متاسفانه دوتن از همشهریان در ریزش دوم و با بی احتیاطی جان خود را از دست دادند تمامی تلاش ها بر پیشگیری از حادثه های بیشتر و کنترل شرایط معطوف شد.

وی گفت: مطابق با برآورد مهندسین و مشاورین ژئوتکنیک مقدار زیادی خاک هم برای مقاوم سازی جداره های خاکی مورد نیاز است که با تلاش شبانه روزی همه همکاران از سطح تهران بزرگ این میزان خاک به گود میدان مقدم آورده شده و با نظر تخصصی مشاورین از ضلع شرقی به گود سرازیر می شود.

وی با اشاره به دلایل انتخاب این شیوه گفت: بر اساس نظر تخصصی گروه مشاور ژئوتکنیک و شرایط و پیچیدگی های فنی و محیطی در گود، از مجموع گزینه های فنی و اجرایی، گزینه خاک ریزی جهت پشته سازی و پایدارسازی جداره های پرخطر به منطقه پیشنهاد شد که برای اجرای آن کلیه امکانات شهرداری منطقه۱۷به همراه سازمان مدیریت پسماند و معاونت خدمات شهری شهرداری تهران به میدان آمده و هم اکنون این فرایند در حال انجام است.

لطفی با اشاره به مانیتورینگ دائم محدوده عملیاتی گفت: در طول شبانه روز به صورت لحظه ای و توسط مشاورین ژئوتکنیک و متخصصین معماری و شهرسازی رفتار خاک و حرکات احتمالی در محدوده عملیاتی رصد و پایش می شود تا  هرگونه تحرک و جابجایی احتمالی در ضلع جنوبی و غربی رصد شود. مانیتورینگ و رصد املاک هم توسط دوربین های نقشه برداری به طور لحظه ای انجام تا شرایط ایمن در محدوده عملیاتی پایدار شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.