نخستین نمونه سنگ مریخ برای ارسال به زمین جمع‌آوری شد

بالاخره لحظه تاریخی فرا رسید و مریخ‌نورد پشتکار ناسا که در حال حاضر در اطراف یک دریاچه خشک‌شده در سطح مریخ می‌چرخد،‌ نخستین گام مهم در یک ماموریت یک‌دهه‌ای برای بازگرداندن قطعاتی از مریخ به زمین را تکمیل کرد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تسنیم، یک مریخ‌نورد بعد از چندین عملیات ناموفق،‌ بالاخره موفق شد بر مشکلات نمونه‌برداری قبلی غلبه کند و هسته‌ای از سنگ مریخ که کمی ضخیم‌تر از مداد است را از سطح مریخ بردارد. آژانس فضایی اعلام کرده است که اطلاعاتی از مریخ بدست آمده است که نشان می‌دهد با موفقیت یک هسته از سنگی به اندازه یک کیف بدست آورده است و برای اطمینان از این مهم،‌ مریخ‌نورد باید چند عکس از دستگاه مته یا یکی از دوربین‌هایش و چند عکس از نمونه سنگی که حفر کرده بود، گرفته و ارسال کند.

وارد کردن هسته سنگ مریخ در لوله نمونه‌گیری، مانند قرار دادن یک نامه در پاکت است و گام بعدی مریخ‌نورد این است که این سنگ‌ها آماده ارسال شود؛ مریخ‌نورد استقامت می‌تواند ده‌ها نمونه سنگ متنوع را جمع‌آوری کرده و تیم علمی را قادر می‌کند تا سنگ‌های مختلف مریخ را با یکدیگر مقایسه کنند و در مورد تاریخ مریخ و احتمالاً وجود حیات در این سیاره اطلاعات بیشتری کسب کنند.

ناسا اعلام کرده است که مریخ‌نورد استقامت، نمونه جمع‌آوری شده را در داخل خود ذخیره کرده و در یک لوله تیتانیومی به صورت ایمن، قفل کرده است؛ “توماس زوربوچن” مدیر علمی ناسا روز دوشنبه گفته بود که برای همه علوم ناسا،‌ این یک لحظه تاریخ است.

“استیون‌راف” زمین‌شناس سیاره‌ای در دانشگاه ایالتی آریزونا،‌ نیز گفت:‌ تصاویر اولیه، یک رسوب قرمز زنگ‌زده را نشان می‌دهد که می‌تواند مواد معدنی غنی از آهن باشد. محل فرود برای برداشت نمونه از مریخ در دهانه jezero زمانی محل تجمع آب بوده است.

مریخ نورد “استقامت” 43 لوله آزمایش با خود حمل می‌کند و در این ماموریت قرار است 20 لوله را با نمونه‌هایی از خاک و سنگ مریخ پر کند. “استقامت” برای این کار با کمک بازوی رباتیک خود حفره‌ای بر روی سطح مریخ ایجاد کرده است؛ به گفته مقامات ناسا، داده‌های به دست آمده نشان می‌دهد که بازوی رباتیک به درستی کار خود را انجام داده است و فرایند پرکردن لوله‌ها نیز طبیعی به نظر می‌رسد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.