کودکان را نجات دهید! سوغات کرونا و تعطیلی: چاقی، تنبلی و کودک‌همسری!

تعطیلی مدارس، علاوه بر انصراف بسیاری از دانش‌آموزان از تحصیل و تبعات بی‌سوادی آن‌ها در آینده، باعث افزایش آسیب‌های فرهنگی-اجتماعی و بهداشتی نیز شده است؛ اتفاقی که در صورت تکرار در سال تحصیلی جدید، اثرات منفی عمیقی بر این جامعه آینده‌ساز خواهد گذاشت.

به گزارش تازه نیوز، معضل تعطیلی مدارس به‌خاطر کرونا، آسیب‌های جدی به جامعه و کودکان در کشور وارده کرده که بعضا نتایج این آسیب‌ها در سال‌های بعد نمایان می‌شود.

بر اساس برنامه جهانی غذا، یکی از راه‌های مبارزه با گرسنگی به خصوص در جوامع فقیر، تغذیه دانش‌آموزان در مدارس است اما کرونا طی یک سال و نیم اخیر این امکان را از میان برداشته است. هر چند آماری در این باره در خصوص ایران و بسیاری از کشورها در دست نیست اما نهادهای بین‌المللی برآورد کرده‌اند ۳۷۰میلیون کودک در جهان وعده غذایی رایگان مدارس را از دست داده‌اند. طبق این برآوردها احتمالاً ۱۰میلیون کودک زیر ۵ سال با سوءتغذیه حاد روبرو خواهند شد.

در ایران اما، آمار موجود از تنبلی دانش‌آموزان بدون تحرک خبر می‌دهد. کاهش تحرک روزانه و مصرف فست‌فودها و غذاهای چرب و شیرین و آماده، افزایش ساعات حضور پای تلویزیون، تبلت و کامپیوترهای خانگی در کنار تعطیلی حضور تابستانه در پارک‌ها، موج چاقی کودکان را به شدت افزایش داده است. معضلی که قطعا در سال‌های بعد بیماری‌های جدیدی را بر این قشر تحمیل می‌کند. تنبلی و ضعف در بینایی نیز از دیگر سوغاتی‌های کرونا و تعطیلی مدارس است. همچنین پرخاشگری و ضعف در ارتباطات اجتماعی، به خاطر دوری از محیط مدرسه و حضور در بین همسن‌ها، از جمله موارد منفی تربیتی کودکان بخاطر تعطیلی مدارس است.

تعطیلی مدارس و جهش بیش از ۱۰درصدی کودک‌همسری

بر اساس اعلام یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل)، تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی، ۱۰ میلیون نفر بر تعداد دختربچه‌های ازدواج کرده افزوده خواهد شد.

یکی از اصلی‌ترین دلایل کودک‌همسری در سطح جهان فقر است. اپیدمی کرونا اما علاوه بر گسترش فقر به‌عنوان پیش‌زمینه این آسیب، به طور غیرمستقیم و به واسطه تعطیلی مدارس این آمار را بالا برده و می‌برد. ۱۳میلیون ازدواج با کودک در جهان تا پایان دهه به واسطه تعطیلی مدارس تخمین زده شده است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در سال ۹۹ تعداد ۳۱ هزار و ۳۷۹ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله ازدواجشان ثبت شده است. قیاس با آمار سال ۹۸ بیانگر رشد ۱۰٫۵ درصدی ازدواج دختران در این رده سنی است که با وجود حساس‌تر شدن جامعه در این مقوله در سال اپیدمی و پشت درهای بسته مدارس رخ داده است.

کرونا و ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل در ایران

وزارت آموزش و پرورش اواخر خردادماه بعد از انتشار آماری مبنی بر ترک تحصیل حدود ۳میلیون دانش‌آموز، این آمار را تکذیب اما اعلام کرد در سال جاری ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم. آمار بازماندگان از تحصیل در سال قبل ۱۴۶هزار نفر بوده و این یعنی افزایش ۳۷درصدی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل.

در سطح جهانی پیش‌بینی شده اوضاع کرونایی منجر به ترک تحصیل ۲۴میلیون کودک شود که تنها درصد اندکی از آنان می‌توانند پشت میز و نیمکت‌ها برگردند.

کودکان با آموزش مجازی چه آموختند؟

یونیسف در سپتامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد ۹۰ درصد از کشورهایی که مدارس را تعطیل کرده‌اند، سیاست‌های آموزش راه دور را در پیش گرفته‌اند. اما اکثر دانش‌آموزان جهان در اپیدمی چه آموختند؟

نظرسنجیِ بین‌المللی «کودکان را نجات دهید» نشان می‌دهد که از ۱۳٬۵۰۰ دانش‌آموز ۱۱ تا ۱۷ ساله در ۴۶ کشور جهان، از هر ۱۰ نفر ۸ نفر احساس می‌کنند که از طریق آموزش راه دور چیز کمی آموختند یا اصلاً نمی‌آموختند و ۸۰ درصد از دانش‌آموزان حداقل با یک مانع در یادگیری روبرو بودند.

کرونا و کودکان

تعطیلی کرونایی مدارس و افتادن از چاله به چاه پیش روی سلامت

با اوج گرفتن اپیدمی، هراس از ابتلای کودکان باعث بسته شدن مدارس اغلب کشورها شد. آماری در دست نیست که بگوید چند درصد آنان مبتلا شدند یا ناقل کووید۱۹ بودند.

با وجود نبود آمار دقیق درباره وضعیت ابتلای کودکان به کرونا، مجمع جهانی اقتصاد ابتدای سپتامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد اختلال در برنامه‌های ایمن‌سازی در حداقل ۶۸ کشور با درآمد اندک، عمدتا در کشورهای آفریقایی و آسیایی، ۸۰میلیون کودک را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن مانند سرخک، فلج اطفال و دیفتری قرار داده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.