همتی: سیاست بانک مرکزی، در دوسال اخیر جلوگیری از سفته بازی بوده

عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص بازار ارز و پول در صفحه شخصی خود چند نکته را ذکر کرد. وی در این باره نوشت: در دوسال گذشته سیاست بانک مرکزی، حضور درحاشیه بازار برای جلوگیری از سفته بازی بوده است. این امر موجب کاهش نوسانات و ثبات بازار وتعدیل تدریجی نرخ ارز بوده است. این سیاست را از فردا نیز با قدرت ادامه خواهیم داد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از انتخاب، عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص بازار ارز و پول در صفحه شخصی خود چند نکته را ذکر کرد.

وی در این باره نوشت: در سایه التهابات ایجاد شده در برخی بازارها، شاهد نوسان نرخ ارز در بازار بودیم. امروز فاصله نرخ صرافیها و بازار غیر رسمی موجب آربیتراژ در این بازار و طبعا فعالیت گسترده سفته بازان شد.

وی افزود: در دوسال گذشته سیاست بانک مرکزی، حضور درحاشیه بازار برای جلوگیری از سفته بازی بوده است. این امر موجب کاهش نوسانات و ثبات بازار وتعدیل تدریجی نرخ ارز بوده است. این سیاست را از فردا نیز با قدرت ادامه خواهیم داد.

وی همچنین نوشت: بازار اصلی ارز ، همانا بازار مبادلات ارزی در سامانه نیما است. خوشبختانه بعد از وقفه ابتدای سال به خاطر آثارشیوع کرونا، این روزها شاهد افزایش مبادلات در این بازار هستیم ودر چند روز گذشته بطور میانگین ، روزانه ، در حدود ۱۰۰ میلیون دلار مبادله شده است.

همتی خاطر نشان کرد: ارز بعنوان یک متغیر کلان اقتصادی، بی تأثیر از سایر بازارها نمی باشد. و اثرات سرریزی دربین بازارهایک اصل اقتصادی است. بانک مرکزی باحضور پر قدرت در بازار پول و ارز ، تمام تلاش خود را برای تعادل بازارها بکار خواهد بست.

وی افزود: همزمان، با اینکه بانک مرکزی در کنار دولت محترم آمادگی کمک به هرگونه برنامه اقتصادی است که درجهت ساماندهی به بازارها و رونق اقتصاد باشد، ولی مراقبت خواهد کرد که هیچکدام از برنامه ها، به ترازنامه بانک مرکزی آسیبی وارد نکرده و پایه پولی را تحت تاثیر قرارندهد، تا بانک مرکزی با قدرت بتواند در مسیر تورم هدف گذاری شده حرکت نماید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.