افشاگری سخنگوی پنتاگون: ترامپ می‌خواست حمله موشکی ایران را کم اهمیت جلوه دهیم/ تلفات، کاخ سفید را عصبانی کرده بود

به گفته سخنگوی دفاعی پیشین ایالات متحده، کاخ سفید از پنتاگون خواسته بود که گزارش صدمات مغزی نظامیان آمریکایی در جریان حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق را کم اهمیت جلوه دهد و اطلاع‌رسانی درباره آن را به تاخیر بیاندازد.

به گزارش تازه نیوز، الیسا فرح که در مقطعی به عنوان سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ مشغول به فعالیت بود با اعلام این موضوع یادآور شد که وی سعی داشته فشارها را پس بزند و اینکه پس از حمله موشکی ایران به پایگاه نظامیان کشورش در عراق لحظات بسیار دشواری را سپری کرده است.

به گفته وی این فشارها پس از آن از سوی کاخ سفید آغاز شد که ترامپ ادعا کرد حملات یاد شده هیچ تلفاتی نداشته و بعد به سردردهای جزئی اشاره کرده و گفت صدمات خیلی جدی نبوده است.

این ادعا در حالی مطرح شده بود که طبق گزارش های بعدی، حملات تلافی‌جویانه موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد پنج روز پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، سبب وارد آمدن آسیب‌های مغزی به بیش از یکصد سرباز آمریکایی شد.

این حملات بامداد روز هشتم ژانویه سال ۲۰۲۰ توسط یگان‌های موشکی سپاه پاسداران ایران صورت گرفت و علاوه بر پایگاه عین‌الاسد در استان انبار، یک پایگاه دیگر نیروهای آمریکایی در اربیل را نیز هدف قرار داد.

الیسا فرح که پس از مدتی برای انجام ماموریت به کاخ سفید منتقل شد، در گفتگو با پادکست «وان دسیژن» می‌گوید: «فکر می‌کنم پس از آن که کاخ سفید تلاش کرد که بگوید حملات موفقت آمیز نبوده و ایرانی‌ها صدمه‌ای به ما بزنند شرایط تغییر کرد و متزلزل شد؛ به نظرم آنها زیاده روی کردند.»

سخنگوی سابق پنتاگون که اکنون دیگر کارمند دولت نیست و در بخش خصوصی کار می‌کند سپس می‌افزاید: «به نظرم پس از آن تلاش شد تا درباره صدمات سنگین‌تری که بخشی از نیروهای آمریکایی در جریان حمله متحمل شدند، سکوت اختیار شود.»

به گفته خانم فرح؛ سیاست پنتاگون اینگونه بود که حقایق را آنگونه که اتفاق افتاده و مورد بررسی قرار گرفته به تدریج اعلام کند.

در نتیجه اینگونه شد که شمار کلی مصدومان گزارش شده در طول ماه ژانویه افزایش پیدا کرد و این مسئله کاخ سفید را عصبانی کرده بود.

الیسا فرح سپس تصریح می‌کند که کاخ سفید از پنتاگون خواسته بود آمار مصدومان را به شکل دیگری گزارش کنیم و یا آنرا به تاخیر بیاندازیم، هر ۱۰ روز یا دو هفته یک بار در باره آن اطلاع رسانی کنیم و یا یک جمع بندی کلی از این ماجرا ارائه دهیم.

به گفته خانم فرح هدف کاخ سفید این بود که اطلاع رسانی در باره تعداد مصدومان و نوع مصدومیت آنها مرتب به روز رسانی نشود.

سخنگوی سابق وزارت دفاع آمریکا در پایان با تاکید بر اینکه تلاش داشت تسلیم فشارها نشود، یادآوری می‌کند: «بر اساس تجربه شخصی به این نتیجه رسیدم که در این زمینه شفافیت همیشه بهترین دوست است.»

پنتاگون یک ماه پس از این حملات شمار سربازان آمریکایی را که متحمل صدمات مغزی شده بودند ۱۰۹ نفر اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.