مردم می‌گویند در کربلا و نجف کسی ماسک نمی‌زند و کرونایی هم نیست!

آیا در عراق کرونا وجود ندارد؟

آمار و اخبار و ده‌ها شاهد و سند بر وجود و شدت کرونا در عراق حکایت دارد.

به گزارش تازه نیوز، یکی از مهمترین چالش‌های منطقه‌ای ما، کرونا در کشورهای همسایه و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. اینکه در افکار عمومی اینگونه به نظر می‌رسد که در یک کشور اساسا کرونا وجود ندارد یا چون آماری ارائه نمی‌شود، مرگ و میر .رونایی هم نیست، قابل تامل است. برای نمونه کشور عراق در دو سال گذشته، محل بحث بسیاری از هموطنان ما درباره کرونا، مبتلایان و آمار قربانیان این بیماری است.

آمار و اخبار و ده‌ها شاهد و سند بر وجود کرونا در عراق حکایت دارد؛ طبق آمار رسمی مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس کشنده به ترتیب در رتبه های ۲۱ و ۳۱ جهان قرار گرفته در حالی که در میان کشورهای جهان عرب همچنان بالاترین آمار مبتلایان را در اختیار دارد.

  •  عراق چندین میلیون واکسن برای واکسینه کردن مردم وارد کرده است؛ اگر کرونا وجود ندارد پس واکسن برای چیست؟
  • دولت هر چند وقت یکبار مقررات سختی برای زائران خارجی درنظر می‌گیرد. مجوز به فقط ۳۰هزار ایرانی برای ورود به عراق و اربعین یکی از این مقررات است واگر وضع عراق خوب می‌بود قطعا این سختگیری وجود نداشت.
  • نخست وزیر عراق می‌گوید ما کرونا داریم!
  • استاندار کربلا می‌گوید در کربلا کرونا هست و برای زوار خارجی شرط واکسینه شدن را عنوان کنند.
  • وزارت بهداشت عراق می‌گوید عراق با گونهء کرونا لامبدا مواجه شده!

 

اما در مورد آمار پایین‌تر فوتی در عراق نسبت به ایران

بلی، مرگ و میر ناشی از کووید در ایران بیش از آنجاست اما بنا به دلایل زیر این تفاوت عجیب نیست:

جمعیت
جمعیت کشور ما حدود ۸۴ میلیون و عراقی‌ها حدود ۴۰ میلیون نفرند پس در شرایط مشابه انتظار داریم تا مرگ کووید در ایران بیش از دو برابر گزارش شود.

تعداد تست pcr 

مرگ ناشی از کووید برای فردی در نظر گرفته می‌شود که تست PCR وی مثبت باشد. در حال حاضر به طور متوسط در ایران روزانه ۱.۳۳ و در عراق ۰.۸۹ تست به ازای هر هزار نفر جمعیت صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر حدوداً روزانه ۵۰ درصد تستهای بیشتری در کشور ما انجام شده، بدیهی است مرگ‌های ما نیز به همین اندازه بیشتر تشخیص داده شوند.

کشور عراق با همین مقدار تست گیری محدود از شهروندان خود و با نسبت جمعیتش، طبق آمار رسمی مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس کشنده به ترتیب در رتبه‌های ۲۱ و ۳۱ جهان قرار گرفته و در میان کشورهای جهان عرب همچنان بالاترین آمار مبتلایان و پس از تونس نیز تعداد بیشتری قربانی را داده است.

احراز گواهی فوت

در همان ابتدای شیوع کرونا دولت عراق کشته ها کرونایی را سرخود در برخی قبرستانها دفن کرد که بعد با فتوای علمای عراق و در تابستان گذشته اجازه داده شد مردم عراق فوتی‌های کرونایی خود را از زیر خاک بیرون بیاورند و در قبرستانهای خانوادگی خودشان دفن کنند. فیلم نبش قبر قبرستانهای عراق بیشترین بازدیدها را در همان زمان خودش را داشت.
درحالی که سیستم ثبت مرگ در کشور ما از نظام مکانیزه ای تبعیت کرده و قبرستان‌ها بدون احراز گواهی‌های معتبر فوتی که در آنها بر مبنای دستورالعمل های تخصصی علت مرگ مشخص شده باشد از دفن اجساد اجتناب می‌کنند.

طبق گزارش امسال سازمان ملل متحد، ایران با پوشش بیش از ۹۰ درصدی مرگ جزء کشورهای درجه یک و عراق با پوشش بین ۷۵ تا ۹۰ درصدی جزء کشورهای درجه دو از نظر ثبت مرگها محسوب می‌گردند.

تفاوت ساختار سنی و جنسی

سن و جنس دو فاکتور از مهمترین عوامل تعیین کننده مرگباری بیماری هستند. طبق گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا احتمال مرگ ناشی از کرونا در افراد بیش از ۶۵ سال نود و پنج برابر، بیش از ۷۵ سال دویست و سی برابر و بیش از ۸۵ سال ششصد برابر جوانان است.

 روند سینوسی بیماری

در مقطعی که برخی از اورژانسهای بیمارستانی ما خالی از بیمار کووید بودند نظام سلامت عراق تحت فشار وحشتناکی بود.

 

نتیجه:

به صرف تصاویر ماسک نزدن مردم در بین الحرمین و حرمین نمی‌شود نتیجه گیری کرد که کرونا در آنجا نیست.

واکسن نزدن خود را با این دلایل، توجیه نکنیم و رعایت پروتکل‌ها را ضروری و حیاتی بدانیم. واکسن زدن اکنون مطمئن ترین شیوه برای واکسینه کردن جامعه است.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.