اعتراضات جواب داد؛ عقب‌نشینی دولت درباره واردات خودرو!

پس از اظهارات وزیر صمت درباره عدم برنامه دولت برای واردات خودرو و اعتراضات شدید مردمی و کارشناسی، دولت از موضع خود عقب نشینی کرده است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تحریریه، آزادسازی واردات خودرو به ایستگاه آخر رسیده و با نهایی شدن طرح مجلس، به ممنوعیت ۴ ساله ورود خودروهای خارجی که ماراتن قیمت ها و شکسته شدن رکوردهای عجیب گرانی را در بازار باعث شده است، پایان داده می شود.

سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت که سخنانش درباره اینکه دولت برنامه ای برای واردات خودرو ندارد جنجال برانگیز شده بود، در این باره می‌گوید: در بحث کلان با واردات خودرو موافق هستم، اما از عدم برنامه ریزی دولت برای واردات خودرو نیز نباید غفلت شود. من در بحث کلان با واردات خودرو موافق هستم زیرا باید رقابت در بازار داخلی و خارجی وجود داشته و آن را تجربه کند. یکی از برنامه های ما در سال ۱۴۰۰ این است که ۳۰ درصد از خودروهای داخلی در بازارهای کشورهای خارجی به فروش برسد و این یعنی خودروساز باید رقابتی عمل کند. اصل موضوع ممنوعیت واردات خودرو در شرایط کنونی برای یک بخش از بازار تولیدکننده به منظور جلوگیری از ورود ضربه به آنها مورد تائید است اما باید بازار خودرو رقابتی باشد. دوره محدودیت‌های ارزی و ممنوعیت‌های وارداتی در دوران گذار قرار دارد.

این مواضع نشان از عقب نشینی تلویحی وزیر صمت از موضع خود مبنی بر جلوگیری از واردات خودرو دارد، اما سخنان وی درباره اینکه، تولید یک خودروی اقتصادی و به صرفه در نظر گرفته شده است، اما این موضوعی نیست که امسال محقق شود. باعث ایجاد نگرانی شده است. زیرا تولید خودروی ارزان و به صرفه(با حداقل امکانات و استانداردها) در شان مردم ایران نیست، زیرا معنایی جز یک پراید جدید با حداقل استانداردهای ممکن ندارد.

پرتیراژترین خودروی تاریخ یعنی تویوتا کرولا از ساندرو و دنا ارزانتر است و می توان چنین محصولی را مانند اکثر کشورهای جهان به عنوان خودروی پایه و حداقلی در نظر گرفت. نه اینکه دنبال یک پراید جدید با نام هایی مانند کوئیک و … باشیم.

این مطالب را از دست ندهید:

۱ نظر
  1. ali

    این عنوان یعنی چه؟اعتراضات جواد داد؛ عقب‌نشینی دولت درباره واردات خودرو!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.