ریزش شدید قیمت‌ها در بازار خودرو

ریزش شدید قیمت ها در بازار خودرو، بلافاصله پس از تصویب قانون آزادسازی واردات آغاز شده است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تحریریه، پس از تصویب آزادسازی واردات خودرو در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، ریزش قیمت ها در باراز خودرو آغاز شده و در برخی مدل ها کاهش قیمتی نزدیک به ۱ میلیارد تومان اتفاق افتاده است. درحالیکه در هفته جاری افزایش قیمت حدود ۱۵ درصدی در بازار اتفاق افتاده بود.

با این حال، از آنجا قیدهای مشخصی بر واردات خودرو وجود دارد، خودروهای معمولی بین ۱۵ تا ۳۰ هزار دلار در آینده وارد کشور شده و خودروهای لوکس وارد کشور نمی شوند. ضمن اینکه خودروهای هیبریدی به خاطر قیمت بالای باطری ها، معمولا ۸ تا ۱۰ هزار دلار گرانتر از خودروهای بنزینی هستند و به همین دلیل بدون تعرفه بودن واردات آنها باعث اختلاف قابل توجه قیمتی نشده و به ارزانی منجر نمی شوند. انتظار می رود که مدل های هیبریدی به قیمت متعارف و نزدیک به مدل های بنزینی همراه با تعرفه بالا، عرضه شوند.

نتیجه اینکه برخلاف سخنان افرادی مانند مصطفی میرسلیم که این طرح را باعث آسیب دیدن تولید داخل می داند، خودروهای وارداتی گران بوده و با دلار کنونی بالای ۷۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری می شوند که تنها اثر آنها مجبور کردن چینی سازان داخلی به کاستن از قیمت های فضایی کنونی است. خودروهای چینی در بازار ایران به ندرت زیر ۳۵ هزار دلار قیمت داشته و با قیمت های سرسام آور عرضه می شوند که گاه تا ۸۰ هزار دلار قیمتگذاری شده اند که با مدل های لوکس بنز و لکسس برابری می کنند. درحالیکه این مدل ها در چین از ۱۲ تا ۲۰ هزار دلار قیمت دارند.

این اقدام دولت و مجلس، اولین اقدام عملی و واقعی برای آرام کردن بازار داخل است و کارشناسان انتظار دارند با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی باعث ایجاد آرامش در بازار نهاده های دامی نیز شده و گام های عملی تری بردارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.