در اتاق کلاب هاوس با «موضوع ایمنی و امنیت شغلی در همه‌گیری کرونا» مطرح شد:

بهداشت حرفه‌ای تاب آوری مشاغل در کرونا را افزایش داده

اتاق کلاب هاوس با «موضوع ایمنی و امنیت شغلی در همه‌گیری کرونا» برگزار شد. عذرا یعقوبی‌ نژاد کارشناس بهداشت حرفه‏ای، نوروژا قدیری متخصص طب کار و مهدی امیرپور روزنامه‌نگار و مدیر روابط عمومی سایت دیوار به همراه دیگر کارشناسان به بررسی این موضوع پرداختند.

به گزارش تازه نیوز، در این جلسه که با محوریت شناسایی اقدامات صورت گرفته در مشاغل برای کنترل شیوع کرونا برگزار شد ابتدا به عمده تاثیرات پاندمی بر صنایع اشاره‌شد. اختلال در زنجیره‌ی تامین مواد اولیه، تغییر در الگوی کار و تجارت، افزایش نیاز به برخی اقلام مثل لوازم بهداشتی و درعوض کاهش تقاضا برای اقلامی دیگر به کاهش تولید در صنایع منجر شد.

به همین ترتیب تعدیل نیرو و بیکاری حاصل از رکود اقتصادی صنایع در کنار افزایش غیبت‏‌های شغلی مبتلایان که فشار روانی مضاعفی را بر کارگران وارد می‏‌آورد زنجیره‏‌ به هم پیوسته‏‌ای بود تا نگرانی از ریسک خطاهای انسانی در روند کار را نیز افزایش دهد.

این روند کارشناسان بهداشت حرفه‏‌ای را برآن داشت تا از آغاز پاندمی با تعامل با کارفرمایان صنایع طرح‏‌های مجزا از پروتکل‏‌های اعلام‏‌شده از سوی وزارت بهداشت را برای کنترل شیوع بیماری در محل کار تدوین کنند.

توصیه‌هایی برای افزایش تاب‌آوری
یعقوبی‏‌نژاد به راهکارهای موثر کارشناسان بهداشت حرفه‏‌ای در شهرک صنعتی قزوین اشاره کرد و گفت: «بهداشت حرفه‏‌ای به افزایش تاب‏‌آوری مشاغل در پاندمی کرونا کمک کرده. چندین سناریوی پیشنهادی میان کارشناسان و کارفرمایان تعریف شده‌است؛ شناسایی ریزفاکتورها برای تشخیص منابع انتقال ویروس در محل کار و بیرون از آن، شناسایی افراد در خطر، آموزش و اهمیت‌بخشی بر اقدامات اولیه پیشگیری از بیماری، تعیین روش مشخص برای شناسایی کارکنان بیمار و تعیین مکان مشخص برای جداکردن افراد آلوده از دیگران از جمله این راهکارهاست. در کنار این موارد کارشناسان پیشنهاداتی برای کنترل بیماری خارج از محیط کار را نیز ارائه کرده‌اند که انجام آن‏ با نظر کارفرماست به طور مثال آموزش و تشویق کارکنان به طرح‌های خودپایشی، تشویق کارکنان بیمار به حفظ قرنطینه در منزل از طریق مشوق‌هایی مثل مرخصی استعلاجی، دورکاری که البته در نسبت با ماهیت کار صنایع کمتر امکان پذیر است و در آخر تامین هزینه تست‌های تشخیصی از سوی بیمه و صاحبان کار».

تنها راه ایمنی شغلی زنان باردار دورکاری است
یک دیگر از مباحث مطرح شده در اتاق این بود که بعضی کارفرمایان از تهیه بسته‏‌های بهداشتی امتناع می‎کنند و هزینه‏‌ تامین ماسک و ژل ضدعفونی به کارگران واگذار می‏‌شود.

از سوی دیگر کارگرانی که به کرونا مبتلا می‏‌شوند با وجود نگرانی‏‌های بسیار از هزینه‏‌های درمان که کارفرمایان خصوصی یا حتی دولتی هم تمایلی به تقبل آن ندارند با مراجعه به مراکز طب ‏کار گواهی سلامت زودتر از موعد را طلب می‏‌کنند زیرا افزایش روزهای مرخصی را تهدیدی بر امنیت شغلی خود می‏‌دانند.

دکتر نوروژا قدیری متخصص طب کار با اشاره به این معضل از ضرورت انجام شدن فیتنس برای برگشت به کار مبتلایان صحبت کرد؛ یعنی متناسب کردن شغل با وضعیت جسمانی: «عوارضی هست که کرونا به جا می‏‌گذارد و ارگان‏‌هایی مثل کلیه، کبد، ریه و قلب را درگیر می‌کند. حتی پس از اتمام استراحت پزشکی هم باید توسط همکاران طب کار فیتنس صورت بگیرد.محدودیت‏‌های شغلی کارگر را برای کارفرما تعیین می‏‌کنیم که این فرد می‏‌تواند در این شرایط، به کار برگردد. سرایت پذیری ندارد اما بطور مثال نباید با فلان ماده در تماس باشد تا جلوی ایجاد مشکلات ثانویه را بگیریم» همچنین یعقوبی‏‌نژاد با اشاره به اهمیت تناسب شغلی کارکنان پس از ابتلا به کرونا به مساله‎ی ایمنی شغلی و زنان اشاره کرد. اینکه با وجود تعاریف و محدودیت‏‌های مجاز ایمنی برای فعالیت خانم‏‌ها در صنایع خانم‏‌های باردار شاغل همچنان در خطر خواهند بود زیرا تنها راه‏‌حل ایمنی این گروه دورکاری‏ است و کار در منزل برای بخش صنعتی ممکن نیست.

واحد منابع انسانی هر سازمان باید عهده‏‌دار آموزش باشد
در این جلسه مهدی امیرپور مدیر روابط عمومی شرکت دیوار نیز از تجربه‏‌ی موفق طرح دورکاری در این استارتاپ و شرکت‏‌های تابع گفت. او ضمن اشاره به ضعف رسانه در آموزش پروتکل‏‌های مرتبط با محیط کار از مسئولیت مهم مدیران منابع انسانی یاد کرد که بار اصلی مدیریت دورکاری برعهده‏‌ی آن‏هاست.

امیرپور افزود: توصیه و نه اجبار به دورکاری کارکنان، ارسال میزکار و سایر وسایل مورد نیاز هر کارمند به خانه، اعطای وام خرید وسایل برای جاگیری و راحتی کار در منزل، بهره‌مندی از خدمات مشاوره و روانشناسی و پیگیری تیم‌سازی کارکنان حتی از راه دور و در فضای مجازی از جمله اقدامات این شرکت برای ارتقاء کیفیت فرهنگ دورکاری‏‌ست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.