صرف عضویت در سازمان شانگهای راه‌گشای مشکلات نیست/ چین قدرت اول دنیا می‌شود!

سفیر اسبق ایران در چین گفت: عضویت ایران در سازمان شانگهای ربطی به دولت‎ها ندارد و سیاست کلی نظام بر این امر استوار شده است .

به گزارش تازه‌نیوز، جواد منصوری در کلاب‌هاوس خبرانلاین با موضوع عضویت در سازمان شانگهای برای ایران چه منافع اقتصادی دارد؟ گفت: خاطرم هست در سال ۱۳۸۷ که سفیر ایران در چین بودم، با دبیرکل این سازمان برای عضویت مکاتبه داشتیم .

وی با طرح این سئوال که نقطه قوت‌های این که عضویت برای ایران چیست؟ گفت: معتقدم با عضویت در پیمان شانگهای وزن سیاسی و بین المللی و اعتبار منطقه‎ای ایران افزایش خواهد یافت و در این مساله تردیدی ندارم.

منصوری با اشاره به این‎که استفاده از منافع عضویت در این سازمان به ما مربوط است، ادامه داد:  اینکه اعضای پیمان شانگهای پذیرفته‌اند ایران عضو دایم و رسمی این سازمان باشد، نشان می‌دهد نسبت به ثبات، استقرار و آینده ایران نظر مثبتی دارند و معتقدند ایران می‌تواند در معادلات منطقه‌ای نقش‌آفرین باشد.

وی نتیجه گیری کرد: اگر قرار بود دست خالی باشیم آنها چنین تصمیمی نمی‌گرفتند و ما باید قدر خود را بدانیم.

سفیر اسبق ایران در چین با اشاره به اینکه مجموعه تحولات بین المللی نشان می‌دهد، جهان تکان خورده و معادلات تغییر کرده است، گفت: چند دولت بزرگ عضو پیمان شانگهای هستند و این سازمان می‌تواند در قضیه افغانستان نقش‌آفرینی خوبی داشته باشد . از سوی دیگر مسائل شرق آسیا به شدت پیچیده شده است.

منصوری با تاکید بر اینکه باید شرایط را برای بهره گیری از ثمرات عضویت در سازمان شانگهای مهیا کنیم گفت: این طور نیست که صرف عضویت در این سازمان راهگشا باشد و مسائل و مشکلات ما را رفع کند.  در یکی دو روز اخیر برخی ذوق زده شدند که همه مسایل حل خواهد شد در حالی که این‎گونه نیست.

وی تحول در رابطه ایران و تاجیکستان را از ثمرات این پیمان دانست و گفت: این دو کشور در مسایل منطقه‎ای صاحب نفوذ هستند.

سفیر اسبق ایران در چین تاکید کرد: در ضمن باید بپذیریم بازی برد-برد یک واقعیت است. همان طور که گفتم امروز معادلات در حال تغییر است و آمریکایی‌ها و وزیر خارجه آلمان هم اعلام کرده‌اند بین ۳ تا ۸ سال دیگر چین قدرت اول دنیا خواهد شد پس همه در چارچوب منافع ملی‌شان در صددند دریابند چگونه باید با این قدرت معامله کنند.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.