علائم کرونا در کودکان را بشناسید/ راه های مراقبت از خردسالان در برابر کووید ۱۹

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در رابطه با مهمترین علائم کرونا در بین نوزادان و کودکان خردسال توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش تازه نیوز، چند هفته ای است که شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا به نام دلتا وضعیت تقریباً همه کشورمان را قرمز کرده است. بسیاری از بیمارستان ها نیاز به تخت خالی و ظرفیت بیشتری دارند و از طرفی به گفته مسئولان بهداشت و درمان کشور با خستگی مفرط کادر درمان در بخش های کرونایی مراکز درمانی مواجه هستیم.

متاسفانه در هفته های اخیر بسیاری از بیمارستان های تخصصی کودکان مثل بیمارستان مفید، بیمارستان علی اصغر (ع) و… نیز شاهد مراجعه کودکان مبتلا به کرونا هستند.

دکتر فرهاد چوبدار، رئیس بیمارستان علی اصغر گفته است: در مقایسه با موج ‌های قبلی کرونا، میزان ورودی اطفال مبتلا به کرونا به بیمارستان حداقل 2 برابر شده است. چوبدار گفته است که تمایل این سوش از ویروس کرونا (دلتا) بیش از سوش ‌های دیگر به سنین پایین ‌تر است، به شکلی که حتی سن مرگ و میر هم در کشورهایی که دچار این جهش شدند کاهش پیدا کرده است.

تب، مهمترین علامت کرونا در بین کودکان

دکتر پیام طبرسی، فوق تخصص بیماری های عفونی و رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در تشریح وضعیت کودکان در پیک پنجم کرونا اظهار داشت: ابتلای کودکان نسبت به پیک های قبلی کرونا بیشتر بوده است اما میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا در این سنین کمتر است.

وی در رابطه با مهمترین علائم کرونا در بین نوزادان و کودکان خردسال افزود: علائم کرونا در کودکان بیشتر به شکل تب است. با این حال ابتلای کرونا در کودکان ممکن است خود را علاوه بر تب با علائمی مثل آبریزش بینی، سرفه و سایر نشانه های سرماخوردگی نشان دهد.

بهترین توصیه، بیرون نبردن کودکان از خانه است/ لزوم مراقبت بیشتر از کودکان دارای بیماری زمینه ای

رئیس بخش بیماری های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در رابطه با احتمال بستری و مرگ و میر ناشی از کرونای دلتا در کودکان بیان کرد: باید توجه داشت که مرگ و میر حاصل از ابتلا به کرونا در کودکان بسیار کم است اما این افراد ناقلان بسیار خوبی هستند، البته بعضی از کودکانی که دارای بیماری های زمینه ای ممکن است از نظر علائم کرونا در آن ها تشدید شده و کارشان به بستری و مراقیت های ویژه کشیده شود.

پیام طبرسی در توصیه به خانواده های دارای کودک زیر 3 یا 4 ساله گفت: بهترین توصیه آن است که آن ها را به بیرون از خانه نبرند. اکنون در اپیدمی بدی قرار داریم و آمار کرونا نیز پایین نمی آید.

به بهانه کرونا از تزریق واکسن های مخصوص کودکان غافل نشوید

به گفته متخصصان و مسئولان بهداشت و درمان کشور پس از گذشت چند هفته از ورود ویروس دلتا به کشور، هنوز به قله مبتلایان و فوتی های کرونا در پیک پنجم نرسیدیم. طبرسی در تشریح وضعیت کنونی کرونا در ایران گفت: وضعیت مبتلایان و فوتی های کرونا نشانگر وخامت اوضاع کرونایی است، اکنون آمار کرونا بر روی روی ابتلای روزانه 40 هزار نفر و میانگین مرگ و میر 500 نفری ایستاده است.

باید توجه داشت که بچه ها به دلیل ناتوانی در استفاده از ماسک، به راحتی مبتلا به کرونا می شوند و این ویروس را به پدر و مادرشان انتقال می دهند. در هر صورت نمی توان کودکان را در خانه تنها گذاشت و محدود کرد و بهترین راه بیرون نبردن آن هاست.

این متخصص بیماری های عفونی در توصیه به خانواده هایی که کودکان شان را به بهانه شیوع کرونا از تزریق سایر واکسن های ضروری و مورد نیاز مثل فلج اطفال و امثالهم محروم می کنند، افزود: نباید در رسیدگی و توجه به سلامت کودکان افراط و تفریط کرد و به بهانه کرونا از سایر بیماری های دیگر غافل ماند.

به خانواده ها توصیه اکید می شود که واکسن های ضروری کودکان شان را سر موعد مشخص شده تزریق کنند تا جلوی ابتلای کودکان به سایر بیماری ها را بگیرند.

منبع: رکنا

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.