شیرین‌کاری جدید کارشناس تلویزیون: قلعه ایرج را غول‌ها ساختند

در یکی از برنامه های تلویزیونی که درباره معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان پیشوای ورامین است، اظهارنظری از فردی منتشر شده که اعلام می کند قلعه ایرج را غول ها ساختند!

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از مهر،  مدتی است که برنامه‌های تلویزیونی متعددی درباره معرفی جاذبه‌های گردشگری استان تهران در شبکه ۵ تهران تهیه و پخش می‌شود. اگر ساعت نامناسب پخش این برنامه‌ها اجازه تماشا به بینندگان بدهد، گاهی اطلاعات اشتباه و بی پایه و اساس و بعضاً نامناسبی به مخاطبان می‌دهند که به جای ترویج و توسعه دانش سفر و گردش و شناخت از محیط پیرامونی، مخاطب را گمراه می‌کند. آنچنان که در خیلی از این برنامه‌ها که بخشی از آنها رفتن به طبیعت و حفظ محیط زیست در کنار لذت بردن از جاذبه هاست، کمتر به محیط زیست توجه می‌شود و شاهد هستیم که فردی در طبیعت آتش درست می‌کند آن هم بدون هیچ حفاظ و عایقی.

این بار اما یک اتفاق جالب‌تر رخ داد. فردی در یکی از این برنامه‌ها که در روزهای اخیر از شبکه تهران پخش شد، اعلام می‌کند که قلعه تاریخی ایرج در شهرستان پیشوای ورامین توسط غول‌ها ساخته شده است.

کسی که نریشن این بخش از برنامه را می‌خواند مخاطب را ترغیب می‌کند که مراقب قلب‌هایشان باشد چون قرار است اطلاعات مهمی از یکی از بناهای تاریخی اعلام کند سپس می‌گوید که اینجا یک زمانی غول داشته و شاید هنوز هم داشته باشد!

در این برنامه فردی به عنوان مطلع یا شاید کارشناس حاضر می‌شود و می‌گوید که قلعه ایرج یا همان قلعه گبری توسط افرادی که از غول کوچک‌تر و از انسان بزرگ‌تر بوده اند و به آنها گبر می‌گفته‌اند ساخته شده است!

در حالی که به گفته عوام در افسانه‌ها آمده این قلعه که بیشتر به نام ایرج شناخته شده است و گاهی آن را گبر هم می‌گویند توسط افرادی ساخته شده که حتماً یا همت بالایی داشته اند و یا جثه قوی اما به این معنا نیست که اینجا را غول ساخته باشد!

این نوع تبلیغات اغراق آمیز بیشتر در پی گمراه کردن مخاطبانی است که تنها ۳ تا ۵ دقیقه زمان برای دیدن این برنامه و معرفی قلعه می‌گذارند.

ارائه این اطلاعات اشتباه نشان می‌دهد که سازندگان چنین برنامه‌هایی چقدر بدون مطالعه و اطلاعات لازم به سراغ معرفی بناهای تاریخی می‌روند و تصور می‌کنند که اگر اطلاعات عجیب و غریبی به مخاطب بدهند برنامه پربیننده‌تری خواهند داشت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.