طالبان برگشت، قیمت تریاک 3برابر شد!

قیمت تریاک افغانستان ظرف مدت اخیر سه برابر شده است. طالبان پس از قدرت‌گیری دوباره طالبان اعلام کردند که مایلند تولید تریاک را در افغانستان پایان دهند و همین خبر باعث شده است قیمت تریاک ناگهان اوج بگیرد.

به گزارش تازه نیوز به نقل از یورونیوز، کارشناسان می‌گویند در روزهای گذشته تریاک خالص با قیمت‌های متفاوتی از حدود کیلویی ۹۰ تا ۱۲۶ یورو معامله شده است.

عوامل متعددی از جمله شرایط آب‌وهوایی، امنیت، بسته‌بودن مرزها، و وضعیت سیاسی بر قیمت تریاک تأثیرگذارند. اما هیچکدام از اینها به ‌اندازهٔ بیانیهٔ ۱۷ اوت طالبان که شایعه منع کشت تریاک را قوت بخشید بر قیمت آن تأثیرگذار نبود.

کشاورزان افغان می‌گویند از حرام بودن تریاک مطلع‌اند اما برای هیچ کشت دیگری نه آب کافی دارند و نه بذری. آنان می‌گویند کسی نمی‌تواند کشت تریاک را که تنها منبع درآمد آنهاست به‌کلی متوقف کند.

ملا نورمحمد سعید، مقام محلی طالبان در قندهار، کانون تولید تریاک افغانستان، اخیر اعلام کرد که تریاک «حرام و برای مردم مضرّ» است، هرچند دربارهٔ ممنوعیت کشت آن احتیاط بیشتری به خرج داد و گفت که اگر جامعه جهانی به تریاک‌کاران کمک کند تا این کار را متوقف کنند آنگاه طالبان هم کشت تریاک را ممنوع خواهند کرد.

طبق آمار سازمان ملل متحد تنها در سال گذشته میلادی ۲۲۴ هکتار زمین در افغانستان زیر کشت خشخاش رفته و ۶۳۰۰ تن تریاک خالص از آن تولید شده که درآمدی ۲ میلیارد دلاری را نصیب یکی از فقیرترین کشورهای جهان کرده است.

در همین ارتباط بیشتر بخوانید: ترک وابستگی طالبان به مواد مخدر یا تاکتیکی برای گران کردن تریاک؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.