با نخ دندان، دندان‌های‌تان را نجات دهید

استفاده از نخ دندان به طور مرتب موجب براق تر شدن دندان ها می شود و پلاک ها را از بین می برد، البته نحوه صحیح نخ دندان کشیدن برای لثه و دندان های حساس بسیار مهم است.

به گزارش تازه‌نیوز، استفاده مرتب از نخ ­دندان پلاک­ ها را از بین می ­برد و از ساخت پلاک که موجب رسوب می ­شود جلوگیری خواهد کرد. نخ­ دندان کشیدن با پاک کردن پلاک ­ها و غذا های باقی ­مانده که ممکن است نتوانید در آینه ببینیدشان و یا نواحی که مسواک به آن­ ها نمی رسد، دندان­ هایتان را براق ­تر می ­کند. مثل فرشی که قبل از جارو کشیدن غبار و کثیفی­ های آن پیدا نیست اما بعد از جارو کردن می ­بینید که چه­ مقدار براق می ­شود. نخ­ دندان کشیدن روزانه فقط سلامت دندان شما را حفظ نمی ­کند بلکه رعایت بهداشت دهان و دندان به روش­های دیگر به سلامت شما کمک خواهد کرد.

نخ دندان کشیدن

اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری نیاز است تا این رابطه تثبیت شود اما در واقع شواهد و مدارک رو به افزایشی وجود دارد که بیماری پریودنتال با ریسک بالای بیماری قلبی مرتبط است. برخی از محققان معتقدند که عفونت دهان، مثل هر عفونت دیگری می ­تواند سطح مواد التهابی در خون را افزایش دهد که می ­تواند سبب لخته شدن خون و کند شدن جریان خون به قلب شود. نظریه دیگر این است که باکتری ­های ناشی از عفونت دهان می ­توانند به ­راحتی وارد جریان خون شوند و بر سیستم قلبی عروقی­ تان تاثیر بگذارند.نخ­ دندان کشیدن روزانه به همراه مسواک همچنین از پوسیدگی دندان و ورم لثه جلوگیری می­ کند و می­ تواند ریسک بیماری لثه ­ای را با زدودن پلاک­ ها کاهش دهد و لبخندتان را زیبا تر کند. به ­علاوه، با نخ دندان کشیدن می ­توانید به طور منظم دهانتان را برای وجود ورم یا قرمزی چک کنید و این فرصت را برایتان فراهم می ­کند تا نگاه خوبی به لثه، زبان و دندان­ هایتان بیاندازید. برخی از شرایط خاص مانند برخی از سرطان­ ها، ایدز، سوء مصرف مواد مخدر و اختلالات تغذیه ­ای می ­توانند مسبب زخم در دهان و قرمزی و تورم لثه­ ها شوند.

روش صحیح نخ­ دندان کشیدن

بیشترین دلیل مشترک وجود درد بعد از نخ ­دندان کشیدن به­ سبب استفاده نادرست از نخ ­دندان می­ باشد. بیشتر افرادی که تازه نخ­ دندان کشیدن را شروع کردند زمان زیادی را صرف ور رفتن به لثه ­هایشان توسط نخ­ دندان می­ کنند که سبب آزردگی و آسیب دیدن لثه می ­شود. یا تلاش زیادی برای فرو بردن نخ میان دندان­­ های به ­هم چسبیده­ شان می ­کنند که به مرور زمان این آسیب ­ها می تواند بعد از هر بار نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن سبب بروز درد در شما شود. اگر این اتفاق برایتان افتاد به جای استفاده از نخ ­دندان سنتی از واترپیک یا ابزار مشابه استفاده کنید. این دستگاه­ ها توسط بخار آب می­ توانند بدون آسیب زدن، دندان­هایتان را تمیز کنند.

نخ ­دندان کشیدن چگونه به لثه ­ها کمک می کند؟

درحالی که بیماری پریودنتال دلیل اصلی برای pulpal death نمی ­باشد اما در لثه­ های شدیدا ناسالم می ­توانند خطر از دست دادن دندان یا نیاز به کانال ریشه را افزایش دهند. روزی دوبار مسواک زدن برای بهداشت دهان امری ضروریست اما ممکن است مسواک به تنهایی نتواند جلوی بیماری لثه­ ای را بگیرد که در نهایت منجر به از دست دادن دندان خواهد شد.

آیا شرایط دندانی خاص مانع نخ­ دندان کشیدن می­ شوند؟

بسیاری از کسانی که لثه­ هایشان حساس است و خونریزی می ­کنند ممکن از از ترس بدتر شدن لثه ها و یا دردناک بودن این کار، از نخ­ دندان کشیدن خودداری کنند اما در حقیقت نخ­ دندان کشیدن می ­تواند سلامت لثه­ هایتان را افزایش دهد و جلوی خونریزی­ شان را بگیرد به شرطی که از نوع مناسب آن استفاده کنید که مناسب سن و شرایط دندانی­ تان باشد. اگر هنگام مسواک زدن یا نخ ­دندان کشیدن دندان درد دارید یا در اثر نوشیدن، نوشیدنی­ های سرد یا گرم احساس درد می­ کنید یعنی دندان­ های حساسی دارید. ممکن است دندانتان به ­واسطه بیماری لثه ­ای یا پوسیدگی حساس شده باشد. در این شرایط باید به دندان­ پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص علت اصلی حساسیت و درمان آن، از بروز مشکلات دیگر جلوگیری شود.

زمانی ­که در زیرخط لثه­ تان پلاک ساخته شده باشد نخ­ دندان کشیدن برایتان دردناک می ­شود اما ادامه دادن به نخ ­دندان کشیدن به آرامی در این شرایط، درمان موثری برای بیماری لثه در مراحل اولیه می ­باشد. مراقب باشید تا به لثه­ تان آسیب نزنید. با دندانپزشک در خصوص دیگر شیوه ­های درمانی همچون تمیزکاری عمیق که می ­تواند پلاک­ هایی که سریع ساخته­ شده را پاک کند، دوباره سلامتتان را بر­گرداند و دردتان را از بین ببرد، صحبت و مشورت کنید.

اگر دندان و لثه­ های حساسی دارید

حرکت عقب و جلو رفتن نخ دندان حسایست دندان را بیشتر می کند. تحلیل و عقب رفتن خط لثه، عاج دندان را نمایان کرده زیرا جرم حسی از پوشش دادن به عاج نمایان شده می دهد. اگر عادت به نخ کشیدن ندارید تا چند روز ممکن است حساسیتی در دندان های تان داشته باشید و تمیز کردن بخش درونی دندان و لثه باعث می شود قسمتی که تا پیش از این مخفی بوده اکنون آشکار شود. اما نخ کشیدن دندان، می تواند جرم را از نواحی بین دندانی و زیر خط لثه بردارد و لثه را تقویت کرده و استحکام لثه را برای نگهداری از دندان و پوشش دادن عاج آشکار بیشتر کند. همچنین نخ کشیدن دندان گوشه های دهان را که مسواک به آن جا دسترسی ندارد تمیز کرده و از بیماری لثه به این طریق هم پیشگیری می کند. پس اگر لثه یا دندانتان حساس است و فورا خون ­ریزی می ­کند از نخ ­دندان نرم استفاده کنید که به­ راحتی مابین دندان­ هایتان سُر بخورد و به طور مداوم از نخ دندان استفاده نمایید. این کار باعث از بین رفتن حساسیت در دندانی می شود که حساسیتش به خاطر عقب نشینی لثه بوده است.

وقتی از نخ دندان استفاده می کنید، به آرامی آن را دور پایه هر دندان خمیده کنید تا زیر خط لثه برود و مواظب باشید، بافت ظریف لثه را پاره نکنید.

اگر ارتودنسی دارید

اگر ارتودنسی یا دندان مصنوعی دارید بدان معنا نیست که نمی ­توانید نخ­ دندان بکشید. از نخ ­دندان مخصوصی استفاده کنید که محکم باشد و بتوانید در زیر سیم اصلی و قسمت اسفنجی شکل ارتودنسی­ تان ببریدش تا به ­آسانی در بین دندان­هایتان سُر بخورد.

اگر برایتان سخت است تا با دست نخ­ دندان بکشید

اگر دوست ندارید دستتان را تا ته دهانتان ببرید، از دستگاه برقی مخصوص این کار استفاده کنید که هم تمیز است و هم آسان. این دستگاه میزان فشار مناسبی به لثه ­هایتان وارد می­ کند که احساس دلپذیری نیز خواهد داشت.

در یک تحقیق در سال ۲۰۰۶ محققان تاثیر مسواک زدن به تنهایی و مسواک زدن به­ همراه نخ ­دندان را با هم در ۵۱ جفت دوقلو مقایسه کردند. یکی از دوقلو ها روزی دو بار مسواک می زد و دیگری روزی دوبار مسواک می ­زد و نخ­ دندان می ­کشید. بعد از دو هفته فردی که نخ­ دندان استفاده کرده بود ۳۸ درصد خونریزی کم­ تری در ناحیه لثه داشت. اگر تا به حال نخ­ دندان نمی کشیدید، برای شروع بهداشت دهان و دندان هیچ وقت دیر نیست. حتی کودکان نیز باید از نخ ­دندان استفاده کنند تا برایشان تبدیل به عادت شود. در سنین پایین به کودکانتان درباره مزایای نخ ­دندان توضیح دهید و در سنین ۵ تا ۷ سالگی این کار را بهشان آموزش دهید. بیماری لثه­ ای فقط در افراد مسن اتفاق نمی ­افتد بلکه می تواند در سنین پایین نیز رخ ­دهد به ­خصوص اگر به طور مناسبی از دهانتان مراقبت نکنید.این بیماری با نخ ­دندان کشیدن کاملا قابل درمان است.

مزایای نخ ­دندان کشیدن بعد از غذا خوردن

وزن کم کردن سخت است. مطالعه یا شواهد مستقیمی درباره ارتباط سلامت دندان با رژیم موفق وجود ندارد اما شواهدی از این ایده حمایت می­ کنند که مسواک زدن و نخ ­دندان کشیدن بعد از غذا می­تواند اشتهایتان را برای میان وعده خوردن کور کند. این کار همچنین می ­تواند سبب بهداشت دندان و تمیزی دهانتان شود.میوه های خشک که حاوی شکر زیادی نیز می ­باشند، لابه لای دندان­ ها می ­چسبند و باعث پوسیدگی دندان همراه با باکتری خواهند شد که نخ ­دندان کشیدن می­ تواند به از بین بردن آن ­ها کمک کند.

منبع: نمناک

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.