اثرات مثبت و منفی ویتامین سی بر روده‌ها

همه افراد می دانند که ویتامین سی یکی از مهم ترین و ضروری ترین ویتامین های لازم برای سلامت بدن است اما آیا این ویتامین برای سلامت روده هم خوب است یا بد؟

به گزارش تازه‌نیوز، اکثر ما می دانیم که ویتامین c یک ماده مناسب برای درمان سرماخوردگی است. افزایش قدرت سیستم ایمنی فقط از طریق ویتامین c ایجاد نمی شود، بلکه شما می توانید از خیلی راه ها به تقویت سیستم ایمنی کمک کنید که شاید تا به حال حتی فکرش را هم نکرده باشید.خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین c به شما کمک می کند تا خطر سرطان و دیگر بیماری های جدی را کاهش دهید، زیرا سطح کلاژن را افزایش می دهد و باعث جلوگیری از مشکلات بینایی می شود.در چند سال اخیر مطالعات زیادی در این زمینه نشان داده است که ویتامین c می تواند سلامت روده و گوارش را تنظیم کند. یکی از اثرات اصلی ویتامین c برای روده و گوارش، این است که به ایجاد تعادل بین باکتری خوب و باکتری بد در روده کمک می کند.

عوارض مصرف زیاد ویتامین سی بر روده

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که مقدار زیاد ویتامین سی چگونه روی گوارش اثر گذار است؟ طبق مطالعات انجام شده، مقدار بیش از حد بالای ویتامین سی باعث ایجاد مشکلاتی در گوارش مثل دل درد، اسهال و حالت تهوع می شود، علت آن هم میزان جذب نشده ویتامین سی است.عوارض جانبی آن ناراحت کننده هستند و شما باید کمی مصرف آن را در چنین شرایطی محدود کنید. البته هیچ گاه مصرف ویتامین سی از طریق غذا باعث ازدیاد آن در بدن نمی شود چرا که دریافت ۲۰۰۰ میلی گرم ویتامین سی در طول روز از طریق غذا به سادگی ممکن نیست و اغلب این زیاده روی، با مصرف مکمل های ویتامین سی به میزان بیش از حد تجویز شده رخ میدهد.

اطلاعات مختصر در مورد ویتامین c

طبق مطالعات انجام شده برای اینکه بدن سالم داشته باشید و بخش های حیاتی بدن مانند ماهیچه، غضروف، و رگ های خونی خوب کار کند، نیاز به ویتامین c دارید. این ویتامین ضروری می تواند به کاهش اثرات منفی رادیکال های آزاد در بدن بپردازد که وجودشان باعث بیماری قلبی و سرطان می شود.بدن نمی تواند به طور طبیعی ویتامین سی را تولید کند بنابراین باید آن را از غذا و مکمل دریافت کند. بعضی از غذا های حاوی ویتامین c شامل پرتقال، کیوی، توت فرنگی و فلفل دلمه ای هستند.پیشنهاد می شود که خانم های جوان در طول روز ۷۵ میلی گرم ویتامین c دریافت کنند و مردان ۹۰ میلی گرم ویتامین c دریافت کنند. اگر باردار یا شیرده هستید، این عدد باید بین ۸۵ تا ۱۲۰ میلی گرم در طول روز باشد.

ویتامین c چگونه به ارتقا سلامت روده کمک می کند؟

مطالعه ای در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد که ویتامین c برای ارتقاء بهترین عملکرد گوارش استفاده می شود و باعث می شود که بدن مواد مغذی را جذب کند و سموم را از بدن دفع کند. همچنین می تواند به تعادل بین باکتری خوب و باکتری بد داخل روده کمک کند.ویتامین سی همچنین بیشترین اثر را برای سلامت بدن در مقایسه با ویتامین ب و ویتامین د دارد و می تواند تنوع میکروبی را افزایش دهد که برای سالم نگه داشتن گوارش توصیه می شود. ویتامین سی همچنین اثرات مثبتی روی سلامت روده دارد.

منبع: نمناک

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.