همه آنچه که درباره نوزادان نمی‌دانیم!

به دنیا آمدن نوزاد می تواند زندگی همه ی افراد یک خانواده را تحت تاثیر قرار دهد. آن ها موجودات زیبایی هستند که زندگی مان را روشن می کنند اما حضورشان می تواند در ما شک و تردید را هم برانگیزد.

به گزارش تازه‌نیوز، دانستن این که بدن شان چطور کار می کند و این که در هر مرحله از زندگی شان چه چیزی را باید از آن ها انتظار داشته باشیم، می تواند به ما در درک ماه های اول زندگی شان کمک کند. در Bright Side، به چند حقیقت کمتر شناخته شده درباره نوزادان خواهیم پرداخت.

۱- آن ها مویی را که در ابتدای تولد دارند، از دست می دهند

اگر والدین و یا پرستار خانگی متوجه ریزش موی نوزاد در ۶ ماه اول بعد از تولدش شدند نباید نگرانی به خود راه بدهند. این اتفاق در این برهه طبیعی است. ممکن است این فرآیند به تغییرات هورمونی طبیعی و یا اصطکاک حاصل از به پشت خوابیدن نوزاد باشد. یادتان باشد که این وضعیت متداول ترین حالت برای نوزادان است و در همین وضعیت باید بخوابند. طبق گفته ی کارشناسان، موی جدید بین ۶ تا ۱۲ ماه بعد رشد خواهد کرد.

۲- آن ها به مراتب بیشتر از بزرگسالان عطسه می کنند و این گونه بینی شان را تمیز نگه می دارند

وقتی نوزادان تازه به دنیا آمده اند، این که مرتب عطسه کنند طبیعی است. دقیقا نمی دانیم در روز چند مرتبه این کار را انجام می دهند ولی چیزی که مشخص است این که زیاد این کار را انجام می دهند. نگران نباشید. این یک واکنش غیر ارادی است که از آن طریق سوراخ بینی شان را تمیز و خود را از میکروب ها محافظت می کنند.

اگر نوزاد علاوه بر عطسه یکی از این علائم را نیز داشته باشد: تنفس سخت، تب، بی اشتهایی، ترشحات بینی یا سرفه، باید او را نزد متخصص اطفال ببرید.

۳- نوزادان بیشتر از بزرگسالان استخوان دارند

بله، اگر چه بدن شان از ما خیلی کوچک تر است، اما تقریباً ۳۰۰ استخوان دارند در حالی که فرد بزرگسال ۲۰۶ استخوان دارد. چیزی که اتفاق می افتد این است که استخوان بچه ها نرم و منعطف است و از غضروف ساخته شده و حین رشد، بعضی از این استخوان ها با هم ترکیب شده و به کمک کلسیم اسکلت را می سازند. این فرآیند برای زنان تا ۱۸ سالگی و برای مردان تا ۲۱ سالگی طول می کشد.

۴- آن ها از بزرگسالان تندتر نفس می کشند و گاهی برای چند ثانیه تنفس شان متوقف می شود

در حالی که یک فرد بزرگسال در دقیقه بین ۱۲ تا ۲۰ بار نفس می کشد، نوزاد تازه متولد شده بین ۳۰ تا ۶۰ بار در دقیقه تنفس می کند. هنگام خواب، سرعت تنفس شان کمتر می شود و حدود ۳۰ تا ۴۰ بار در دقیقه نفس می کشند. با افزایش سن شان، تنفس شان کندتر می شود.

چیزی که ممکن است پرستار بچه را بیش از هر چیز دیگری حیرت‌زده کند، این است که ممکن است نوزاد برای چندین ثانیه از نفس کشیدن دست بکشد. نیازی نیست که والدین نگران بشوند. فقط در صورت دم و بازدم سخت، سوراخ بینی گشاد و یا توقف تنفس برای بیش از ۲۰ ثانیه نیاز است که با پزشک مشورت کنند.

۵- آن ها در روزهای اول زندگی شان وزن کم می کنند

البته که هر نوزاد منحصر به فرد است و همه نوزادان وزن یکسانی ندارند، اما متخصصان می گویند که وزن نوزاد سالم هنگام تولد بین ۲.۵ تا ۴.۵ کیلوگرم است. چیزی که شاید برای والدینی که برای اولین بار بچه دار می شوند، عجیب باشد این است که بعد از تولد به جای افزایش وزن، شاهد کاهش وزن نوزاد هستند. اما جای نگرانی نیست. کاهش ۷ تا ۱۰ درصدی وزن بدن در چند روز اول زندگی نوزاد امری طبیعی است. حدود ۲ هفته پس از تولد افزایش وزن شروع می شود.

۶- نوزاد برای اولین بار زمانی لبخند می زند که حدود دو ماه دارد

بسیاری از والدین با دیدن اولین لبخند نوزاد گمان می کنند که آن ها کودک را به لبخند واداشته اند. اما اولین لبخند ها واکنش های غیر ارادی هستند که می توانند به دلیل محرک های درونی نظیر گاز معده باشند.

اولین لبخند حقیقی و ارادی نوزاد که برای تعامل با والدین و دیگران اتفاق می افتد، حدوداً بعد از دو ماهگی رخ می دهد.

۷- رنگ چشم هایشان تغییر می کند

اگرچه پدربزرگ ها، خاله ها، عموها و پدرها دوست دارند مدام درباره این بحث کنند که چشم نوزاد به آن ها رفته، اما طبیعت چیزی خلاف این را در نظر دارد. رنگ چشم نوزاد تا یک سالگی اش مشخص و قطعی نیست.

بسته به میزان مِلانین ترشح شده در طول اولین سال زندگی نوزاد، رنگ چشمش تغییر خواهد کرد. اگر بدن، ملانین کمی تولید کند، چشم ها آبی خواهند بود. اگر کمی بیشتر تولید کند، سبز یا فندقی خواهند بود. و اگر مقدار ملانین باز هم بیشتر باشد، رنگ چشم ها قهوه ای ـ یعنی رایج ترین رنگ موجود ـ خواهد بود.

۸- حس بویایی شان نوعی رادار است که برای تشخیص و پیدا کردن شیر مادر به آن ها کمک می کند

نوزادان حس بویایی توسعه یافته ای دارند و به راحتی بوی مادرشان را تشخیص می دهند. غیر از این، هنگامی که مادر به آن ها شیر می دهد، بوی شیر مادرشان را تشخیص می دهند و می توانند بین شیر مادرشان و زنان دیگر تمایز قائل شوند.

۹- آن ها موسیقی ای را که در شکم مادرشان شنیده اند، تشخیص می دهند

بر طبق پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ توسط محققان فنلاندی انجام شد، نوزادان موسیقی ای را که در شکم مادرشان شنیده اند، تا چند ماه پس از تولد تشخیص می دهند. علاوه بر این، برخی متخصصان به مادران می گویند که در سه ماهه ی سوم دوران بارداری گاه گدار به موسیقی آرامش بخش نظیر موسیقی کلاسیک یا لالایی گوش بدهند، زیرا می تواند محرک مثبتی برای مغز نوزاد باشد. توصیه متخصصان این است که از صدای بلند، گذاشتن هدفون بر روی شکم مادر و جاهای پر سر و صدا دوری شود.

۱۰- ویژگی های جسمی و بوی نوزادان به عنوان مکانیزم بقاء، باعث رقت قلب در بزرگسالان می شود

نوزادان ویژگی هایی همچون قیافه، بو، لبخند، گونه ها، پوست و… دارند که در بیشتر ماها حس محبت و رقت قلب ایجاد می کند. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ پژوهشگران دانشگاه آکسفورد انجام دادند، مشخص شد نوزادان این طور «طراحی شده اند» و این بخشی از یک مکانیزم بقاء است چرا که این چیزهایی که نوزادان را دوست داشتنی می کند، هدفش بیدار کردن غریزه ی دلسوزانه بزرگسالان است تا برای نوزادان، مراقبتی را که نیازمند آن هستند و خود توانایی فراهم آوردنش را ندارند، تدارک ببینند.

منبع: روزیاتو

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.