وقتی دندان و لثه از سلامت بدن می‌گویند

حقیقت هایی وجود دارد که دندان ها در رابطه با سلامت بدن شما می گویند، در واقع برخی از مشکلات دندانی خبر از وجود برخی بیماری ها در بدن شما می دهند.

به گزارش تازه نیوز، دندان ها چیزهای مختلفی در مورد سلامتی شما نشان می دهند که با در نظر گرفتن شان می توانید از بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید. به همین دلیل در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک قصد داریم نشانه هایی را در دهان و دندان به شما معرفی کنیم که اگر آن ها را مد نظر قرار دهید، از بسیاری از مشکلات جدی تر جلوگیری خواهد شد.

رنگ پریدگی لثه و کم خونی

رنگ پریدگی لثه می تواند به خاطر کم خونی ایجاد شده باشد که معمولا به خاطر کمبود آهن است. بعضی از طیف های رنگی به طور طبیعی در لثه ها وجود دارند اما اگر لثه ها تیره تر یا روشن تر از حالت طبیعی باشند، احتمالا نشان دهنده مشکلات خاصی است. اگر لثه ها نمی سوزد یا خونریزی ندارد، خیلی جای نگرانی نیست اما اگر متوجه شدید که ناگهان لثه های شما رنگ پریده شده و علائم دیگری مثل خستگی یا سرگیجه دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید، زیرا احتمال کم خونی وجود دارد.

پوسیدگی دندان و اختلال در غذا خوردن

اگر اختلال در غذا خوردن باعث استفراغ شود، اسید معده دندان ها را می شوید و وارد مواد دندانی می شود. تغییر شکل، رنگ و شفافیت را در دندان ایجاد می کند و باعث پوسیدگی آن در طول زمان خواهد شد.

لق شدن دندان و پوکی استخوان

اگر دندان شما بدون هیچ علت مشهودی مثل ضرب دیدگی شل شده است، احتمالاً از پوکی استخوان رنج می برید. استخوان اطراف دندان باعث استحکام دندان می شود. دندانپزشکان شل شدن دندان را احتمالا به خاطر پوکی استخوان می دانند.

اچ آی وی و برفک دهانی

معمولاً برفک دهانی در افراد سالم اتفاق نمی افتد؛ مگر این که جزء موارد خاص باشد اما بیماران مبتلا به اچ آی وی به دلیل این که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، بیشتر در معرض برفک دهانی و عفونت های شدید تر هستند.

شل شدن دندان و بیماری کلیه

بیماری کلیه می تواند باعث سوزش دهان، تغییر در چشایی و خشکی دهان به دلیل کاهش تولید بزاق باشد. هنگامی که دهان اسید موجود را خشک می کند ، سطح قلیایی در آن کاهش پیدا می کند و باعث پوسیدگی دندان و شل شدن دندان می شود. بیماران مبتلا به بیماری لثه در معرض خطر بیشتری برای بیماری های کلیوی هستند و این دو به شدت با یکدیگر ارتباط دارند.

منبع: نمناک

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.