عواملی که باعث می‌شود سن زنان بیشتر دیده شود

پیر شدن یک امر طبیعی برای همه انسان هاست؛ ولی در بعضی موارد انجام کارهای روزانه به صورت اشتباه باعث سرعت گرفتن این روند می شود.

به گزارش تازه‌نیوز، در بسیاری از افراد جوان، سن بیولوژیکی با سن شناسنامه ای هماهنگ است اما برخی از افراد نسبت به سن شان پیرتر و برخی جوانتر به نظر می رسند زیرا عوامل ژنتیکی و زیست محیطی روی سن بیولوژیکی بدن تاثیر گذاشته و سبب می شود تا نشانه های بالارفتن سن، بسیار سریعتر یا کُندتر از سن شناسنامه ای افراد باشد.

اشتباهات آرایشی

برخی اشتباهات آرایشی سبب می شود که ظاهر شما پیرتر به نظر برسد. استفاده بیش از حد از کرم پودر، ابروهای پر رنگ و قالبی، یک دست رنگ کردن موها، رژ تیره، استفاده از خط چشم تیره برای پلک پایین، موهای خیلی روشن با تناژ سرد، استفاده نادرست و زیاد از ریمل، استفاده از سایه های اکلیلی و پررنگ از اشتباهات آرایشی هستند که سن را بیشتر نشان می دهند.

نخوردن آب کافی

نوشیدن آب به مقدار مناسب دارای فواید زیادی برای سلامتی است. نوشیدن آب کافی به تولید کلاژن که خاصیت ضد پیری دارد کمک می کند و برای حفظ یکپارچگی سلول هایی مانند مو، پوست و ناخن ضروری است. کم آبی بدن احتمال بروز اگزما، آکنه و پسوریازیس را افزایش می دهد.ترک و خشکی پوست لب نیز یکی دیگر از نشانه های کم آبی بدن است. به همین دلایل خانم هایی که آب کافی نمی نوشند زودتر از همسالان خود دچار پیری پوست می شوند.

کم خوابی

افرادی که دچار بی خوابی و یا کم خوابی هستند بسیار بیشتر از سایر همسالان خود که ساعت خواب منظم دارند دچار پیری پوست می شوند. کم خوابی سبب می شود پوست کدر و زیر چشم گود و تیره شود و پس از مدتی چین و چروک های پوست افزایش یابد.

اضافه وزن و چاقی

مطالعات نشان می دهد تاثیر اضافه وزن بر بدن بسیار پیچیده و مضرتر از چیزی است که تا کنون تصور می شد. اضافه وزن نه تنها سبب می شود ظاهر فرد پیرتر از همسالان خود به نظر برسد بلکه چاقی سبب پیری زودرس مغز می شود و در سرعت کاهش ماده سفید مغز موثر است. حجم ماده سفید مغز افراد دارای اضافه وزن نسبت به هم سن و سالان لاغرشان کمتر است و این تفاوت از دوران میانسالی به بعد مشهود تر است.

استرس

زندگی پر استرس به بروز برخی بیماری های پوستی مانند اگزما و پیری زودرس کمک می کند. در زمان استرس هورمون کورتیسول در بدن شما ترشح می شود، به سرعت و به راحتی زیر پوست تان می خزد و باعث خشکی آن شده و جوانی و طراوت چهره تان را از شما می گیرد. همچنین استرس سبب افزایش التهاب در پوست می شود، التهاب به پروتئین ها، کلاژن و الاستین که پوست شما را سفت و محکم نگه می دارند آسیب می زند.

زیاد در معرض آفتاب بودن

بیش تر افراد، چین و چروک یا لک های پوستی را نتیجه طبیعی افزایش سن می دانند اما یکی از دلایل مهم پیری پوست در معرض قرار گرفتن نور آفتاب است. افرادی که در محیط های باز به طور مداوم قرار می گیرند و در تماس طولانی مدت و بدون محافظت با نور خورشید هستند، دچار آفتاب سوختگی و برخی ضایعات دیگر مثل کهیرهای آفتابی و پیری زودرس پوست و سرطان های پوستی می شوند.پوست از سه لایه تشکیل شده که مقابل اشعه فرابنفش خورشید، بسیار آسیب پذیرند پس مهم ترین رمز جوان ماندن پوست شما، مراقبت از آن در برابر آسیب هایی است که آفتاب به آن وارد می کند.

استفاده نکردن از ضد آفتاب

در همه فصل ها چه تابستان یا زمستان و چه پاییز یا بهار، نیاز به محافظت از پوست در برابر اشعه های شدید خورشید ضروری است. کرم ضدآفتاب پوست را از بروز علائم پیری مانند چین و چروک و خطوط ریز محافظت می کندو سبب می شود پوستی جوان، درخشان و سالم داشته باشیم. ضدآفتابی را انتخاب کنید که ضد آب باشد و حداقل SPF آن ۳۰ باشد.

مصرف بیش از حد گوشت قرمز

خوردن بیش از حد گوشت قرمز به دلیل آنکه باعث افزایش سطح آهن خون می شود فرایند پیری را در فرد سرعت می بخشد. هر چه سطح آهن خون افزایش یابد سلامتی فرد کاهش می یابد و فرد زودتر پیر می شود. همچنین مصرف زیاد گوشت قرمز چون حاوی رادیکال های آزاد است، این مولکول ها به کلاژن پوست آسیب زده و باعث پیری پوست می شوند.

گوشت های فرآوری شده

گوشت های فراوری شده حاوی سولفیت و نیتریت فراوان هستند. سولفیت ها روند پیری را تسریع نموده و نیتریت سبب آسیب دیدن کلاژن و کشسانی پوست انسان می شود. برای پیشگیری از اثرات منفی این محصولات روی پوست صورت خود تا حد امکان از مصرف آن ها پرهیز کنید و به ندرت سراغ این گوشت ها بروید.

نوشابه و آب میوه های صنعتی

آب میوه های صنعتی حاوی قند زیادی هستند. این قند می تواند موجب شکسته شدن کلاژن پوست شده و آن را زبر و خشک کند. نوشابه های گازدار و نوشیدنی های حاوی الکل نیز دشمن پوست هستند. مصرف الکل موجب آسیب به کبد که مسئول پاکسازی بدن است، می شود و مشکلات کبدی پوست را از شادابی و جوانی می اندازد.

مصرف مواد غذایی چرب، شور، شیرین

نمک زیاد موجب پف کردن صورت می شود، همچنین نمک عامل اصلی تشکیل سلولیت و پیر شدن پوست می باشد. مصرف مواد غذایی شیرین سبب نابودی کلاژن شده و مواد غذایی شیرین دشمن پوست هستند.مواد غذایی حاوی چربی های ترانس موجب التهاب و احتباس آب شده و پوست را نسبت به نور خورشید حساس و آسیب پذیر کرده و موجب تسریع روند پیری پوست می شوند.

مصرف کم آنتی اکسیدان ها

مصرف کم آنتی اکسیدان ها یکی از عوامل اصلی بروز پیری پوست است زیرا عدم جذب کافی آنتی اکسیدان ها سلول ها را در برابر رادیکال های آزاد آسیب پذیر نموده و کلاژن پوست را به خطر می اندازد. اگر می خواهید جوان و شاداب بمانید مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان را بیشتر مصرف کنید.

عدم جذب کافی کلسیم

کلسیم ماده معدنی مفیدی است که همه افرد در تمام مراحل زندگی به آن نیاز دارند. نقش کلسیم چیزی فزونتر از حفظ استخوانها است. یاخته ها برای ایفای وظیفه درست خود به کلسیم احتیاج دارند.عدم جذب کلسیم کافی در طول روز باعث افزایش روند پیری در خانم ها می شود. با افزایش مصرف مواد غذایی کلسیم دار از همین امروز با فرا رسیدن پیری استخوان هایتان مقابله کنید.

منبع: نمناک

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.